האם הריון יוצר אפקט מגן לנשים בהריון במקרה של תאונת דרכים? – מסתבר שכן. מחקר שבוצע ביחידת הטראומה של המרכז הרפואי הלל יפה מצא כי נשים בהריון שהיו מעורבות בתאונת דרכים נפצעות בדרגות חומרה פחותות משמעותית מנשים שאינן בהריון, בעיקר אם הן גם נהגו ברכב.
רוצים לקבל עוד עדכונים? הצטרפו לישראל היום בפייסבוק
ביחידת הטראומה של המרכז הרפואי הלל יפה רצו לבדוק האם יש צורך לשנות את אופי הטיפול, הניטור והמעקב בנשים בהריון שנפגעו בתאונות דרכים. התוצאות שהתקבלו הפתיעו את מוביל המחקר פרופ' בוריס קסל מנהל יחידת הטראומה, וד"ר נתנאלה מילר שערכה איתו את המחקר.
המחקר עצמו בוצע רטרוספקטיבי והתבסס על רישמוי מכון הטראומה וכללו פירוט של דרגות חומרות פציעה של 3,794 נשים הרות ו-3,441 נשים שאינן בהריון שהגיעו לטיפול בכלל מרכזי הטראומה בארץ לאחר תאונות דרכים. הנתונים נאספו מנשים בגילאים 18 עד 40 בתאונות דרכים בין השנים 2006-2013.
פרופ' בוריס קסל מנהל המחקר סיפר: "המחקר בדק את הצורך בשינוי במדיניות, אבל ללא ספק המסקנות שהגענו אליהן והנתונים שהופקו היו בהחלט שונים מאשר ציפינו"
ומה היו התוצאות?
המסקנות העיקריות הן שרוב הנשים שהיו בהיריון ואושפזו לאחר תאונה היו דווקא הנהגות, אבל סבלו מפציעות קלות בלבד, ב- 99% מכלל הנשים בהיריון הייתה חומרת הפציעה קלה, זאת בהשוואה ל- 71% שאינן בהיריון, עוד נמצא כי נשים בהיריון אשר היו הנהגות ברכב (67% מכלל הנשים בהיריון שנפגעו נהגו ברכב), חומרת הפציעה שלהן הייתה נמוכה יותר מאשר נשים בהיריון שהיו ברכב ולא נהגו (33%). כלומר, בתאונת דרכים בה מעורבת אישה בהיריון, הסבירות היא שחומרת הפציעה להריונית תהיה קלה יותר.
עוד נמצא כי חומרת הפציעה בדרגות חומרה בינוני וקשה עמדה על 1.3% נשים בהיריון בהשוואה ל- 29% לנשים שאינן בהיריון.
ונתון מפתיע לא פחות - חומרת הפציעה והתמותה אצל נשים בהיריון המעורבות בתאונות דרכים הייתה נמוכה יותר באופן מובהק מאשר נשים שאינן בהיריון. התמותה של נשים בהיריון לאחר תאונת דרכים לעומת נשים שאינן בהיריון הייתה נמוכה יותר. בכל השנים הללו נפטרה רק הריונית אחת מפציעה חמורה ביותר.
"ניתן לומר שאם אישה נפצעת בתאונת דרכים", מסביר לסיכום פרופ' קסל, "רצוי שתהיה בהיריון ואפילו רצוי שתהיה הנהגת".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו