לראשונה בעולם: תיעוד נדיר של קניבליזם בבזים בישראל

פקח רשות הטבע והגנים עזרא חדד טייל בשמורת הטבע בית גוברין, היה עד למקרה יוצא הדופן וצילם את המתרחש • "ראיתי שהזכר הבוגר ממש הורג את הזכר הצעיר ואז אוכל אותו"

שני הבזים נלחמים // צילום: עזרא חדד

תיעוד נדיר של קניבליזם בבזים צולם לראשונה בארץ וככל הידוע גם בעולם אמש (ראשון) באזור בית גוברין.

מי שהבחין באירוע הנדיר ותיעד את המקרה היה פקח רשות הטבע והגנים עזרא חדד, שסיפר בהתרגשות: "במהלך סיור בגבעות מזרח בית גוברין בשמורת הטבע גבעת את, לפתע ראיתי שני בזים מצויים זכרים כשהם רבים על הקרקע בתוך הצמחייה. בהתחלה רק הסתכלתי ולא תיעדתי עד שראיתי כי הזכר הבוגר ממש הורג את הזכר הצעיר".

"הם היו במקום שקשה לתעד. כשהתקרבתי ראיתי כי רגליו של הבז הבוגר נעוצות בבז הזכר הצעיר, ואז התחלתי לתעד כשהבז הזכר הבוגר אוכל את הבז הזכר הצעיר, הוא ממש לא ויתר. גם כשהתקרבתי הוא מידי פעם דילג במעוף כשהבז הצעיר תפוס בטפרים שלו", המשיך חדד. "תיעדתי בווידאו סרטונים קצרים וצילום סטילס, זאת פעם ראשונה שאני רואה תופעה כזאת אצל בזים בכל שנותיי".

הבז הבוגר אוכל את הצעיר // צילום: עזרא חדד,

על פי חדד, קניבליזם אצל עופות מוכר יותר במשפחת הניציים שהיא המשפחה הגדולה בעופות הדורסים. "למיטב ידיעתי לא תועד דבר כזה אצל בזים. אנחנו מכירים תופעת קניבליזם בבני אדם, עכבישים עופות אך בבזים זהו מקרה ראשון ואכזרי מאוד שהסתיים במוות מתועד.

הבז הבוגר מכניע את הבז הצעיר // צילום: עזרא חדד,

המקרה מחזק את הטענה שקניבלים בטבע נפוץ יותר ממה שחשבו פעם. הנושא שהיה פעם טאבו הוא למעשה טבעי לחלוטין בממלכת החיות, ומשנה את מה שאנו יודעים על אבולוציה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר