אהבה מליקוק ראשון: האם הכלב שלכם מאוהב בכם?

לרגל ט"ו באב, מחקר חדש מגלה כי נרשמה עלייה ב"הורמון האהבה" בקרב כלבים שהיו באינטראקציה עם אנשים, לעומת כלבים שנחו בשקט • וגם: האם כלבים עוזרים למצוא אהבה – ומהם שיעורי האימוץ המוצלחים בקרב זוגות?

הכלבה תיש. צילום: Getty Images

הרגשתם פעם שהכלב שלכם מאוהב בכם עד מעל הראש? ייתכן שאתם בכלל לא טועים, שכן לפי מחקר חדש – זה באמת המצב, ולא רק בגלל ט"ו באב שחל הערב (שלישי).

באופן מסורתי, מחקרי אינטראקציה בין בעלי חיים (HAI) הסתמכו על התנהגות נצפית כדי לקבל תובנות לגבי הקשר הנרקם בין בעלי חיים ובני אדם. יחד עם זאת, גישות אלו הינן סובייקטיביות, מכיוון שאנו מפרשים התנהגות, ולכן לא ניתן לבסס קשר סיבתי ישיר בין ההתנהגות הנצפית ובין התופעה הנחקרת. כדי להתגבר על חסרונות כאלה, חוקרי HAI פונים יותר ויותר לסמנים פיזיולוגיים כדי לנסות לאשר את תוצאות המחקרים ההתנהגותיים, כגון רמת וסוג ההורמונים. מחקר מסוג זה בדיוק בוצע באוניברסיטת דיוק ובאוניברסיטת אריזונה שבארה"ב, כחלק מפרויקט מחקר נתמך על ידי WALTHAM, רשת בתי חולים לחיות מחמד מקבוצת מרס.

על ידי ניתוח דוגמות רוק של כלבים, במחקר בדקו את רמות ההורמון אוקסיטוצין, הורמון המופרש אצל נשים וגברים בזמן אורגזמה, המכונה גם "הורמון האהבה", המשמש גם כמוליך עצבי שממלא תפקיד בקשרים חברתיים. המחקר בחן קבוצת כלבים שעסקו ב-10 דקות של אינטראקציה ידידותית בצורה חופשית עם נסיין אנושי (מצב HAI), וקבוצת ביקרות שנחה בשקט באותה סביבה, ללא אינטראקציה אנושית (מצב בקרה). מתוצאות המחקר עולה כי כלבים שהשתתפו ב-HAI הפגינו עלייה משמעותית גם באוקסיטוצין ברוק וגם בפלזמה, בעוד שכלבים בקבוצת הביקורת לא הראו עלייה ב"הורמון האהבה".

אהבה אמיתית. כלב מלקק את הבעלים שלו, צילום: Getty Images

לא רומן חולף

לדברי ד"ר ליאת מורגן, רופאה וטרינרית, חוקרת ומייסדת אתר יד4, סביב אירועים מיוחדים בשנה נרשמת עלייה במספר בקשות האימוץ, כמו גם עלייה במספר הגולשים באתר, המהווה את המאגר הארצי לאימוץ בעלי חיים, הכוללים את מרבית בעלי החיים הנטושים המוצעים לאימוץ בארץ.

על פי נתוני האתר, דמוגרפיית האוכלוסייה שמחפשת לאמץ כלב או חתול בישראל מגוונת וכוללת 52% נשים ו-48% גברים. מניתוח נתוני יותר מ-20 אלף בקשות אימוץ, כ-50% מהן הסתיימו באימוץ – רובן, כ-70% מתוכן, על ידי משפחות עם ילדים, כ-20% בידי זוגות ללא ילדים וכ-10% רווקים.

"מי מצליח באימוץ יותר? אנחנו לא רואים הבדל בין משפחות עם ילדים, זוגות או רווקים. שני הבדלים שאנו כן רואים באופן מובהק הם שמרבית הנטישות או ההחזרות של כלבים קורות בעת שינוי בין מצבים, למשל כשרווק עובר לחיות בזוגיות או כשלזוג נולד תינוק", אמרה מורגן. "יחד עם חברת רויאל קנין ישראל, מותג הסופר פרמיום לתזונה ובריאות לכלבים וחתולים, וכמובן העמותות וכלביות הרשות שמוסרות דרך האתר, אנו מנסים להקנות לציבור את מירב הידע לצורך אימוץ אחראי והבנה שמדובר בהתחייבות ארוכת שנים לתקופה של עשור ואף יותר, משמע שאימוץ כלב הוא מערכת יחסים לטווח ארוך ולא רומן חולף".

בני זוג והכלב שלהם, צילום: Getty Images


"יתרונות אימוץ הכלבים הם דבר ידוע, כשלפי ד"ר פול סלון, וטרינר מוסמך ומנהל קשרים מדעיים ברויאל קנין ישראל, חיות מחמד לא רק עוזרות להסיח את מוחותיהם של הבעלים שלהם ממחשבות שליליות, אלא גם מספקות מטרה ופרספקטיבה בריאה בחיים. "האהבה ללא תנאי והקבלה המוחלטת שמעניקים הכלבים לבעליהם, משפיעה באופן חיובי ופותחת את הלב לרגשות של חיבה ואהבה כלפי האחר", ציין. "הדאגה ליצור אחר מפתחת יכולות של תקשורת חברתית ואהבה. אנשים המכירים באחריותם כלפי חיות המחמד שלהם, מנהלים סדר יום קבוע שסובב גם סביב צרכי הכלב, הופכים בהכרח למתחשבים, אכפתיים ונאמנים יותר. ואם כבר בענייני לב, בעלי כלבים סובלים פחות ממחלות קרדיו-וסקולריות, ככל הנראה עקב הפחתת הסטרס שמערכת היחסים הזו מספקת והפעילות הפיזית מהטיולים והמשחקים עם הכלב".

מסקר שביצעה עמותת "בשביל בעלי החיים" בקרב מאמצי כלבים בחודש יולי 2023, עולה כי 44% משפחות אימצו, 31% אימצו כזוג ו-25% אימצו כרווקים, כאשר מחצית מהם שינו את הסטטוס המשפחתי. 90% מהמאמצים העידו כי חשוב להם במידה בינונית עד גבוהה שבני הזוג יאהבו כלבים, דבר שהיה חשוב ב-100% בקרב אלו שבזוגיות, כשנתונים גבוהים נרשמו גם בקרב הרווקים האופטימיים (87.5%). מבחינת היכרויות, מסתבר שרק 25% העידו שהכלב שלהם עזר להם לפגוש בני זוג פוטנציאליים, ולמרות זאת – 75% היו ממליצים לחברים לאמץ כלבים על מנת להכיר בני זוג פוטנציאליים.

לרגל ט"ו באב (ובכלל), אנו קוראים לכם לבוא, להתאהב ולאמץ חבר אמת לכל החיים, שיאהב אתכם ללא תנאי ושיקבל את פניכם באהבה עצומה בכל פעם שתשובו הביתה, גם אם רק ירדתם לכמה דקות כדי לזרוק את הזבל.

אהבה ללא תנאי. גבר והכלב שלו, צילום: Getty Images
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר