שר הביטחון והרמטכ"ל סיכמו: אלה האלופים החדשים שיובילו את צה"ל | כל המינויים

חמשת המפקדים שקודמו בלטו בלחימה בשטח ובמטה במהלך מלחמת חרבות ברזל, ויועלו לדרגת אלוף בהתאם להמלצת רא"ל הרצי הלוי • שלומי בינדר ימונה לראש אמ"ן, מפקד חדש לפיקוד מרכז והתפקיד החדש של גולדפוס • • בן גביר: "גלנט לא ראוי להמשיך לכהן כשר הביטחון" • סמוטריץ': "לעצור את השערורייה"

גלנט והלוי סיכמו על מינוי 5 אלופים. צילום: דובר צה"ל

המטכ"ל החדש: דובר צה"ל מסר הערב (חמישי) את שמות הקצינים שיקודמו למינויים הבכירים לתפקידים בפורום המטה הכללי, לאחר סיכום בין שר הביטחון יואב גלנט, והרמטכ"ל, רב-אלוף הרצי הלוי. בצל המינויים, השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' זועמים.

הרמטכ"ל על המחדל באמ"ן: "יהיו תחקירים נוקבים ועמוקים אחרי המלחמה, לא נכון לעסוק בכך עכשיו" // צילום: דוד כהן, ג'יני

"סוכם על קידום מפקדים שבלטו בלחימה בשטח ובמטה במהלך מלחמת 'חרבות ברזל', לתפקידים בפורום המטה הכללי. שר הביטחון אישר את המלצת ראש המטה הכללי למינויים", נמסר מדובר צה"ל.

חיצי ביקורת

בין השאר, את ראש אמ"ן האלוף אהרן חליוה, שהודיע על התפטרותו בעקבות אחריותו לטבח, יחליף ראש חטיבת המבצעים תת-אלוף שלומי בינדר - ואת מפקד פיקוד המרכז האלוף יהודה פוקס יחליף תת-אלוף אבי בלוט.

מפקד אוגדת איו"ש אבי בלוט, צילום: דובר צה"ל

חלק מהביקורת שמופנית כבר בשלב זה נגד הכוונה למנות אותו לתפקיד מתבססת על שתי נקודות מרכזיות העומדות לחובתו של בינדר. הראשונה היא מעורבותו ב-7 באוקטובר, ומה שקדם לו, כראש חטיבת המבצעים. הנקודה השנייה היא שבינדר הועדף על פני אלופים מנוסים יותר כמו האלוף ניצן אלון או האלוף יהודה פוקס.

כמו כן, מפקד אוגדה 98, תת-אלוף דן גולדפוס, ימונה לתפקיד מפקד הגיס הצפוני ומפקד מערך התמרון בזרוע היבשה; מפקד עוצבת געש, תת-אלוף דוד (דדו) בר כליפא, ימונה לתפקיד ראש אגף כוח האדם; וראש מנהלת הטרנספורמציה הדיגיטלית באגף התקשוב, תת-אלוף אביעד דגן, ימונה לתפקיד ראש אגף התקשוב. השלושה יועלו לדרגת אלופים.

תא"ל דן גולדפוס, צילום: אורן כהן

נזכיר כי לפני כחודשיים, תת-אלוף גולדפוס פנה באופן חריג ופומבי למנהיגים "מכל הצדדים" ונשא נאום תוכחה, שבו קרא: "אתם חייבים להיות ראויים לנו, לא לברוח מאחריות" - ובעקבות כך ננזף בחומרה על ידי הרטמכ"ל.

כהונתו בת שלוש השנים של אלוף פיקוד המרכז פוקס תסתיים באוגוסט הקרוב כמתוכנן, והוא הודיע לאחרונה כי יפרוש מצה״ל. מפקד פיקוד העורף אלוף רפי מילוא היה מועמד להחליפו, אך לבסוף כאמור נבחר תא"ל בלוט, מפקד המכללה הבין-זרועית לפיקוד ולמטה ששימש בעבר כמפקד אוגדת איו״ש. מדובר במינוי רגיש - מול ראשי הנהגת המתיישבים ושריהם הבכירים בקבינט, כשר לביטחון לאומי ושר האוצר.

המועמד המוביל להחלפת חלויה: תא"ל שלומי בינדר, צילום: אייל מרגולין - ג׳יני

המתנגדים למינויים גורסים כי יש להקפיא את מינויי הבכירים בצבא, ובעיקר את מינויי האלופים, שכן ראוי שהרמטכ"ל הבא שיגיע לאחר פרישתו המסתמנת בקרוב של הלוי - יהיה זה שיעצב את המטה הכללי המחודש. המינויים החדשים צפויים להעמיק את הקרע בצמרת המדינית-ביטחונית ואת המשבר הפוליטי.

משמעות נוספת היא שראש אכ"א אלוף יניב עשור, שפיקד בעבר על חטיבת גולני, לא יקודם לתפקיד מפקד פיקוד מרכז. כמו כן, גם תא"ל עופר וינטר נותר שוב בחוץ, וכך גם האלוף אליעזר טולדנו.

מפקד אוגדה 98 במסר חריג לנבחרי הציבור: "אתם חייבים להיות ראויים לנו" || דובר צה"ל

הרמטכ"ל, שכבר הודיע כי יחדש את סבבי המינויים בדרגי הביניים וכך עשה בשבועות האחרונים, לקח על עצמו אחריות מלאה בתחילת המלחמה על הכישלונות שהובילו לפלישה הרצחנית של חמאס לנגב המערבי, וההערכות הן שגם יפרוש בעקבות המחדל.

בתוך כך, השר בן גביר תקף את שר הביטחון גלנט בעקבות המינויים במטכ"ל, וקרא לנתניהו להדיח אותו מתפקידו. "לגלנט, ממובילי הקונספציה ואחד מהאחראים הבולטים למחדל 7 באוקטובר, אין מנדט לאשר מינויי אלופים ולעצב את המטה הכללי הבא של צה"ל", מסר בהודעה.

הרמטכ"ל הרצי הלוי בהשתלמות פיקודית לצד אלוף פיקוד המרכז יהודה פוקס, צילום: דובר צה"ל

"המינויים עליהם החליט היום גלנט יחד עם הרמטכ"ל מלמדים כי הוא מצפצף על הציבור באופן מוחלט. אין לזה קשר לזהות הקצינים שמונו, שייתכן שחלקם ראוי מאוד, אלא לעצם ההחלטה של גלנט להמשיך כאילו לא קרה תחת אחריותו כשר ביטחון המחדל הגדול ביותר בתולדות המדינה, תקף.

"לאור הדברים, אני קורא לראש הממשלה להדיח את גלנט מתפקידו - הוא אינו ראוי להמשיך לכהן כשר הביטחון".

סמוטריץ' מצטרף למתקפה: "צריך להעמיד את הרמטכ"ל ושר הביטחון במקום" // קרדיט: תקשורת שר האוצר

גם יו״ר הציונות הדתית שר האוצר בצלאל סמוטריץ׳ הגיב למינויים ומסר: "אני שב ואומר, ללא קשר לזהות הקצינים, מינויי אלופי צה"ל שיובילו את התיקון של הצבא לאחר המחדל לא יכול לתבצע על ידי הרמטכ"ל שחתום על המחדל הצבאי. זה לא לגיטימי. לא כך מתקנים. לא כך מחזירים את האמון. לא כך ממנים צמרת חדשה לצבא שתפיסותיו צריכות תיקון ותחלופה".

"הגיע העת שראש הממשלה, הנושא באחריות העליונה, יקח לידיו את המושכות, יעמיד את שר הביטחון והרמטכ"ל במקום ויעצור את השערורייה הזו".

ראש האופוזיציה יאיר לפיד: "מינוי קצינים בצה״ל הוא תפקידם וחובתם של הרמטכ״ל ושר הביטחון. הנסיון המופקר של בן גביר וסמוטריץ׳, שני קומבינטורים שלא באמת שירתו בצבא, להשתלט גם על צה״ל - לא יצליח. אם מישהו צריך להתפטר הרי זו הממשלה המופקרת וההרסנית הזו שבמשמרת שלה ספגנו את הטבח הנורא בתולדות המדינה ומנהלת מאז מערכה מדינית כושלת ומסוכנת. מאחל הצלחה בתפקידם לאלופים החדשים. תדע כל אם עבריה שגורל בניה לא מופקד בידי קיצונים משיחיים וחסרי אחריות, אלא בידי קצינים רבי נסיון שיגנו על עם ישראל".

המינויים

לתפקיד מפקד פיקוד המרכז ימונה תת-אלוף אבי בלוט

לתפקיד ראש אגף המודיעין ימונה תת-אלוף שלומי בינדר

לתפקיד מפקד הגיס הצפוני ומפקד מערך התמרון בזרוע היבשה ימונה תת-אלוף דן גולדפוס

לתפקיד ראש אגף כוח האדם ימונה תת-אלוף דוד (דדו) בר כליפא

ולתפקיד ראש אגף התקשוב ימונה תת-אלוף אביעד דגן

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר