אלוף פיקוד המחדל: מי אתה אהרון חליוה? | פרופיל

ב-7 באוקטובר בשעה 03:21 צלצל הטלפון של ראש אמ"ן, שחזר לישון • לאורך השנים נתפס כמי שקשה להתעלם ממנו, אבל גם כשחצן ויהיר • לא צריך ועדת חקירה כדי להבין שהוא אחד האחראים לכישלון • הוא יתעסק בהכנות אליה, ואמ"ן יוכל ללקק את הפצעים בלעדיו

אלוף חליוה. צילום: קוקו

ב-7 באוקטובר בשעה 03:21 צלצל הטלפון של אלוף אהרון חליוה. חליוה, ראש אמ"ן, גוף המודיעין הגדול והמתוקצב בישראל, היה אז בחופשה באילת. בשיחת טלפון קצרה עדכן עוזרו של חליוה את האלוף, על ההתרחשויות המוזרות ברצועת עזה. חליוה לא התרגש, ככל הנראה: הוא לא דרש לקיים הערכת מצב בראשותו, לא פקד להגביר כוננות ביחידת ההאזנה 8200, לא הרים טלפון מיוזמתו לאיש. ראש אמ"ן חזר לישון.

גם חצי שעה אחר כך, כאשר הרמטכ"ל, הרצי הלוי, ניהל את אותה שיחה גורלית באישון לילה עם ראש אמ"ץ האלוף עודד בסיוק ואלוף פיקוד דרום ירון פינקלמן, חליוה ישן. "למה אין פה מישהו מאמ"ן?", שאל הלוי את הנוכחים על הקו. לא הייתה להם תשובה טובה לשאלה.

ראש אמ"ן אהרון חליוה בהערכת מצב בעזה // צילום ארכיון: דובר צה"ל

"אמ"ן לא היה באירוע", סיפר מקור בצה"ל, כשנדרש לתאר את אותו לילה. אמ"ן לא היה באירוע, גם בכל החודשים שהובילו למתקפת הפתע של חמאס. אגף המודיעין היה עיוור בכל מה שנוגע לתוכנית הגדולה שרקם יחיא סינוואר במשך שנתיים לפחות. מחיר העיוורון הזה התברר כבלתי נסבל.

חליוה הוא קצין שקשה להתעלם ממנו. כריזמטי, אינטיליגנט, אשף בפוליטיקה ארגונית ובעל קשרים בעולם התקשורת. אך מצד שני גם דמות שנתפסת בצבא כשחצנית ויהירה, מסוג המפקדים שאיש לא רוצה להעיר באמצע הלילה.

אלוף חליוה, ב-2017, צילום: דובר צה"ל

לא צריך ועדת חקירה כדי להבין שחליוה הוא אחד האחראים העיקריים למחדל 7 באוקטובר. לזכותו יש לומר שהוא אחד הראשונים שקיבל אחריות אישית, בנאום שנשא זמן קצר לאחר השבת השחורה. לזכותו יש לזקוף גם את ההחלטה הלא פשוטה להתפטר מתפקידו. הוא מסמן את הדרך ליתר האחראים, ובתוכם הרמטכ"ל וראש הממשלה.

חליוה יתעסק עכשיו בהכנות שלו לועדת החקירה, ואמ"ן יוכל ללקק את הפצעים בלעדיו, לתחקר את עצמו ולהסיק מסקנות לעתיד, ללא המשקולת של חליוה. זהו הצעד הראשון לאיחוי משבר האמון הגדול שבין הצבא לאזרחים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר