המעצבות המקומיות יוצרות פריטים מעניינים במיוחד

לכבוד יום האישה, הצצנו בעבודותיהן של מעצבות לוקאליות שמציגות עיצובים מסקרנים • קקטוסים מסנוורים, כלניות מדממות ואגרטלים מעור הם רק חלק מהיצירה הנשית הישראלית

לקט עציצים - מעיין בן יונה. צילום: איה ווינד

יש דעות מגוונות על יום האישה. יש הטוענים שזה יום המדגיש את השוביניזם ויש מי שגורס שציון מועד זה נדרש כדי להעמיק את השיח על מעמד האישה ולתת לו את הדחיפה למעלה - שהוא עדיין צריך.

אנחנו רואים ביום זה הזדמנות לכוון את הזרקור אל עבר חמש יוצרות מקומיות, שמתמחות בעיצוב ויצירה לסביבה הביתית, ולהציץ אל הקולקציות החדשות שלהן.

רחלי שרפשטיין - הומור ומשחקי שקיפויות

רחלי שרפשטיין, בעלת "סטודיו רייש", דואגת להכניס למרחב הביתי הומור על בסיס קבוע. הקריצה ההומוריסטית, ואיתה הצבת שאלות פילוסופיות עמוקות על מי אנחנו ואיך אנחנו תופסים את המציאות, מאפיינות את הפריטים פרי עיצובה, מה שבא לידי ביטוי גם בשתי הקולקציות האחרונות שלה.

סטודיו רייש, צילום: באדיבות הסטודיו

הקולקציה "CACTUS", מציעה אובייקטים עשויים מראות צבעוניות, המסנוורות את קירות החלל כשהשמש פוגשת אותן ומשקפות את היושב מולם. 

הקולקציה השנייה "ONE VASE", מציגה מעמד לפרח בודד וכוללת צבעוניות עזה ומשחק שקיפויות המשמחים כל פרח ויפים גם בלעדיו.

מיקי מן - תעתועי החומר

הפריטים של המותג "fe" בבעלותה של מעצבת המוצר מיקי מן, מתעתעים מאוד. מן היא מעצבת מוצר שעובדת עם אלומיניום ומדמה לפריטים המעוצבים מראה קרמי בזכות טכניקת הייצור בה היא עובדת. לסטודיו, יש פלטת גוונים ייחודית, שרקחה יחד עם ספקי הצבע איתם היא עובדת.

המעצבת חיה בהולנד כמה שנים וכשחזרה לישראל, החלה ליצור פריטים מעוצבים מאלומיניום. אחת הקולקציות המיוחדות שיצרה היא קולקציית 'כדים', שפותחה במהלך תקופת הקורונה וכוללת ארכיאולוגיה בת זמננו.

סטודיו fe, צילום: עמית גרון

היא צבעה את הכדים בצבעי ניוד ו"טרה קוטה" כדי להדגיש עוד את מראה החרס. בתום העבודה, הקולקציה נבחרה להשתלב באגף הארכיאולוגיה במוזיאון לתרבות הפלישתים.

בקולקציה האחרונה של מן אפשר לראות התפתחות לכיוונים שימושיים יותר בסביבה הביתית, בהם גופי תאורה, שולחנות וכסאות. בימים אלו היא פותחת את חלל הסטודיו החדש שלה בשוקן 8 בתל אביב.

טליה לובטון - עור בר קיימא

טליה לובטון, מתמחה במלאכת עור (רצענות) שנתפסת כמקצוע גברי, אליו מצליחה להכניס המעצבת רוך ונשיות.

לפני כשנתיים, נחשפה לעולם הזה כחלק מקורס במהלך התואר הראשון שלה בעיצוב תעשייתי ומאז היא ממשיכה להתמקצע ולהתפתח. לובטון עובדת עם עור בטכניקות ייצור מסורתיות, כשהיא בוחנת את גבולות החומר, ומעניקה לו פרשנות ייחודית משלה.

טליה לובטון, צילום: באדיבות המעצבת

לובטון עובדת עם עור בר קיימא - עור שהוא תוצר לוואי של תעשיות הבשר והחלב. ייצור עור בר קיימא מבוסס על תהליך עיבוד צמחי, ומצמצם באופן משמעותי את השימוש בכימיקלים מזיקים, רעלים ובעודף מים.

מעיין בן יונה - צבעוניות משמחת

הצבעוניות המשמחת של מעיין בן יונה עוברת כחוט שני בין עבודותיה. הקו הצבעוני והצורני שלה מייצר כלי בית שימושיים מלאי צבע - מלחיות ופלפליות, מגשים, כוסות, קערות ועוד. 

בן יונה יוצרת בחלל הסטודיו שלה בקריית המלאכה והביקור במקום נעים לעין כמו הפריטים שהיא יוצרת.

צלחות ההגשה של מעיין בן יונה, צילום: איה ווינד

דליה סלע - השראה מלחמתית

העבודות של האמנית דליה סלע משלבות עבודה על אלמנטים אדריכליים שיצאו משימוש - כמו חלונות עץ, מסגרות ישנות ועוד. סלע עובדת עם צבעי אקריליק ומשלבת ביצירות חומרים שונים כמו בדים, חלקי ברזל ואבן.

במלחמת לבנון השניה היא יצרה סדרת עבודות שהתייחסו לפרחים מדממים. אחרי השבעה באוקטובר היא הוציאה את העבודות וחידשה אותן, זאת לצד עבודות חדשות שיצרה לאחר הטבח ביישובי העוטף. אחת היצירות החזקות והכואבות שיצרה לאחרונה משלבת נייר סופג, עם כתמי דם, המתחברת באופן אסוציאטיבי לזוועות שהנשים הצעירות עברו ועוברות בשבי חמאס.

עבודתה של דליה סלע, צילום: יחצ
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר