בשיתוף רכבת ישראל
היום הבינלאומי לשוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות מצוין מדי שנה ב-3 בדצמבר, ונועד להזכיר את האחריות המשותפת של כולנו לייצר מרחבים שוויוניים, נגישים ומכילים יותר. זהו יום שמזמין אותנו להביט מחדש על האופן שבו חברה, מוסדות ציבור וארגונים מייצרים הזדמנויות ולא חסמים - בתחבורה, בחינוך, בתעסוקה ובקהילה.
השנה מציינת רכבת ישראל את היום הזה באירוע מיוחד בתחנת "סבידור" מרכז בתל אביב, בהשתתפות להקת 'שווים', להקה של אנשים עם מוגבלויות הפועלת במסגרת ׳אלווין ישראל׳.
ההופעה, שמתרחשת ממש בלב התחבורה הציבורית, מבקשת להנגיש לא רק את התחנות והרכבות, אלא גם את השיח עצמו: לראות את האדם לפני המוגבלות, ולהזכיר שהנגישות אינה תקן - היא ערך אנושי.
ברחבי רשת הרכבות פועלים שירותים שונים שנועדו לאפשר חוויית נסיעה שוויונית ככל האפשר: תיאום לנוסעים הזקוקים לסיוע, מעליות ונגישות מלאה בתחנות רבות, קרונות מותאמים, שילוט קולי וחזותי, מסלולים נגישים ועמדות שירות מותאמות.
בשנים האחרונות ניכרת הרחבה של המענים, לצד השקעה בשיפור השירות לנוסעים עם צרכים מגוונים. הארגון גם מקיים הכשרות לעובדים בנושא עבודה עם קהלים עם מוגבלויות, מתוך הבנה שנגישות היא לא רק תשתית - היא שפה ונוכחות אנושית יומיומית.
חברי להקת שווים שהופיעו בתחנת "סבידור" בתל אביב שיתפו על הקשר עם רכבת ישראל: "הלהקה הוקמה במטרה לתת קול לאנשים עם מוגבלויות. היא הוקמה לפני 3 שנים ואנחנו רצים עד היום. ההופעה היא פרוייקט שלישי משותף יחד עם רכבת ישראל וזו התרגשות גדולה להופיע פה. לכל אחד יש מוגבלות, לכל אחד יש את הקושי שלו. בין אם פיזי או נפשי, דברים שהוא סוחב איתו מהחיים שלו וזה קשה מאד לקבל את הכל. אבל הכי חשוב זה קודם כל לקבל את עצמך. ואז השינוי יבוא מעצמו.״
נגישות גם מבפנים
מעבר לשירות לנוסעים, ברכבת ישראל מועסקים עובדים עם מוגבלויות במגוון תפקידים. חלקם משולבים במסגרת תכניות ייעודיות וחלקם בתפקידים כלליים, תוך ביצוע התאמות במקום העבודה.
על פי נתוני רכבת ישראל, קרוב ל-80 אלף ישראלים השתמשו בשירות תיאומי הנסיעה לאנשים עם מוגבלות בשנת 2025 - עליה של 18% משנה קודמת.
אביהו יצהרי, מנהל יחידת הנגישות ברכבת ישראל סיפר: "החיבור עם הלהקה קרה בעקבות חיבור עם עובדים עם מוגבלות שנקלטו ברכבת וקישרו אותנו אל הלהקה. ברכבת ישראל את נושא הנגישות זה לא יום או שעה שאנחנו מציינים. יש אנשים שפועלים בזה כל יום, יש דיילים שפועלים בזה, יש עבודת מטה שמקבלת מהשטח את המצב, משפרת ומוציאה הנחיות, בודקת ועושה בקרה שהדברים אכן פועלים כמו שצריך יום יום.״
בשיתוף רכבת ישראל
