הגירה לארה"ב: האם החלום להיכנס לארה"ב ללא ויזה בדרך להתגשם?

לאחרונה הודיע הממשל האמריקאי כי חלון ההזדמנויות של ישראל להיכנס לתכנית הפטור מויזה שוב נפתח. עו"ד רבקה גרפינקל מנסה להעריך מה הסיכוי שהפעם זה באמת יקרה ואילו מכשולים עומדים בדרך

ויזה לארה"ב (אילוסטרציה), צילום: GettyImages

בשיתוף זאפ משפטי

למרות היחסים הקרובים בין ישראל וארה"ב, במשך שנים סירב הממשל להכניס את ישראל לתכנית הנחשקת שלו לפטור מויזה לתיירים. לאחרונה נראה כי משהו השתנה: האמריקאים הודיעו כי חלון ההזדמנויות של ישראל להיכנס לתכנית נפתח מחדש, אך זאת בכפוף לכמה תנאים.

"השגריר האמריקאי בישראל הודיע כי שיעור הסירוב לבקשות ויזת תייר של ישראלים עמד ב-2022 על פחות מ-3%, מה שמהווה את אחד התנאים המרכזיים להיכנס לתכנית", אומרת עו"ד רבקה גרפינקל, ראש תחום ההגירה לארה"ב במשרד דקר, פקס, לוי, רוזנברג.

למרות שמדובר בהודעה חיובית, מבהירה עו"ד גרפינקל כי לא היתה ממהרת להזמין על בסיסה כרטיס טיסה לארה"ב. "אף אחד לא הולך לקבל פטור מויזה מחר בבוקר", היא מבהירה. "יש עוד לא מעט תנאים שצריך לעמוד בהם כדי להיכנס לתכנית, ומסגרת הזמנים קצרה ביותר".

עורכת דין רבקה גרפינקל, צילום: שירי דקר

מחשיפת מידע פלילי ועד חופש תנועה לפלסטינים

משמעות ההודעה האמריקאית היא שישראל עברה משוכה נוספת בדרך להיכלל בתכנית לקבלת פטור מויזה (Waiver visa program), אך יש עוד דרך ארוכה עד שזה יקרה בפועל.

"אחת הדרישות המרכזיות של ארה"ב מישראל כדי שתיכנס לתכנית היא שתאפשר, למשל, לכל פלסטיני שיש לו אזרחות אמריקאית לעבור באופן חופשי בנתב"ג", מסבירה עו"ד גרפינקל. "אנחנו לא רואים איך זה קורה מחר בבוקר על רקע הפיגועים האחרונים והממשלה החדשה בישראל".

בנוסף, האמריקאים רוצים כתנאי להצטרפות לתכנית לאפשר להם גישה למרשם הפלילי של משטרת ישראל, כדי שיהיו חשופים לכל ההרשעות הפליליות של ישראלים המבקשים להיכנס לשטחם. "זו דרישה דרמטית שתחייב שינויי חקיקה מרחיקי לכת", אומרת עו"ד גרפינקל.

"השינויים האלה יידרשו בשל הפגיעה בפרטיות שהמהלך ייצור, ולצד זאת יידרש ביצוע של מהלכים טכניים בשטח. צריך לראות איך עושים את זה מבחינה פרקטית, וזה בוודאי משהו שייקח זמן", אומרת עו"ד גרפינקל.

לאחרונה העבירו האמריקאים את המסר שלפיו לישראל יש חלון זמנים קצר, עד סוף ספטמבר, כדי לעמוד בדרישות הקבלה לתכנית, אך תנאי נוסף שעלול להקשות על כך נוגע לדרישה האמריקאית לפיה ישראל תנפיק דרכונים ביומטריים לכל אזרחיה, אף שחלק מהישראלים מסרבים לכך.

מה שעלול עוד להקשות על המהלך הוא היחסים המתוחים בין ארה"ב ורוסיה, על רקע המלחמה באוקראינה. "ארה"ב חוששת שהמוני אזרחים מרוסיה ייכנסו לשטחה ללא ויזה תוך שימוש באזרחות הישראלית שלהם, מה שעלול לדחות את חלום הפטור מויזה בעוד כמה שנים", מוסיפה עו"ד גרפינקל.

עברתם על חוקי ההגירה בארה"ב? בכל מקרה תצטרכו ויזה

"כניסה לתכנית הפטור מאפשרת לתיירים להיכנס לארה"ב ללא ויזה, אך הם עדיין צריכים להוציא אישור שמכונה ESTA", אומרת עו"ד גרפינקל. "בפועל, כל מי שרוצה לקבל אישור כניסה לארה"ב צריך להיכנס לאתר אינטרנט של הממשל ולענות על כמה שאלות".

לאחר מילוי טופס מקוון קצר ותשלום של סכום פעוט (נכון להיום, 14 דולר), מתקבל האישור המאפשר כניסה לארה"ב ונמצא בתוקף למשך שלוש שנים. עם זאת, כפי שמבהירה עו"ד גרפינקל, גם אם תצליח ישראל להשתחל לתכנית הפטור, יש עדיין ישראלים רבים שלא יוכלו ליהנות מכך.

"כפי שאני מסבירה להרבה ישראלים, מי שעבר על חוקי ההגירה בארה"ב או הורשעה בה בעבירה כלשהי, לא יהיה זכאי בכל מקרה להיכנס לארה"ב ללא ויזה", היא מבהירה. "אותם אנשים יהיו חייבים להוציא ויזה בדיוק כמו היום, אחרת כשהם יגיעו לארה"ב הם יצטרכו לעשות אחורה פנה".

לדברי עו"ד גרפינקל, לישראלים שנתקלו בעבר בקושי להוציא ויזה מומלץ לא לחכות ולהתחיל בתהליך כבר עכשיו, היות שהוצאת הויזה צפויה לקחת בערך שנה. "עם זאת, למי שנתקל בעבר בסירוב בגלל בעיות עם רשויות ההגירה או כל סיבה אחרת, לא כדאי לוותר", היא אומרת.

לדבריה, "אפשר לנסות להבין מדוע הבקשה לויזה נדחתה ולשפר באופן משמעותי את הסיכויים לקבלתה. עורך דין מיומן הבקיא בתהליך יודע לסדר את כל הניירת הרלוונטית ולבצע הכנה אופטימלית של המועמד לקבלת ויזה, כך שסיכויו להשיג אותה יעלו דרמטית".

ניסיתם בעבר להגיש בקשה לקבלת ויזה לארה"ב ונדחתם? זקוקים לסיוע בתהליך? צרו קשר כאן או בטלפון - 053-9376328 עם משרד עו"ד דקר-פקס-לוי-רוזנברג המתמחה בהגירה לארה"ב לצורך היוועצות ראשונית בנושא

לאתר המשרד

לעמוד המשרד באתר משפטי

בשיתוף זאפ משפטי

כדאי להכיר