ביטוח תאונות תלמידים: על מה תוכלו לתבוע ומתי כדאי לגשת לעורך דין?

האם ידעתם שביטוח תאונות תלמידים מכסה את הילדים שלכם גם אם הם נפצעים בבית? עו"ד ליניר חסונה מסבירה מדוע החליטה לסייע לאוכלוסיות מוחלשות לקבל את זכויותיהן בנושא

pexels, צילום: pexels

בשיתוף זאפ משפטי

ילד בן 12, תלמיד בית ספר ממרכז הארץ, יצא לשחק בגינה השכונתית שליד ביתו. בדרכו לשם, הוא נתקל במדרכה סדוקה, מעד ושבר את רגלו.

עד כה מדובר במקרה מצער אך לא נדיר שהיה אמור להסתיים בשבר פשוט שממנו מחלימים לרוב בתוך תקופה קצרה. אבל הפציעה היתה חריגה וחמורה במקרה זה – לילד נקרע גיד ברגל, הניתוח שעבר הסתבך והמקרה שיבש את חייו מהקצה אל הקצה.

עו"ד ליניר חסונה, מומחית לדיני נזיקין וביטוח לאומי ושותפה במשרד עורכי דין חסונה, שמייצגת את התלמיד: "תבענו את הביטוח הלאומי ואת ביטוח תאונות התלמידים והילד זכה בפיצוי של 200 אלף שקל.

עורכת דין ליניר חסונה, צילום: נתי חדד

בשלבים אלה אנו מנהלים תביעה נגד העירייה שהפציעה התקיימה בשטח המוניציפלי שלה וכתוצאה מרשלנותה".

כיצד ניתן לתבוע את ביטוח תאונות התלמידים אם המקרה לא התרחש במהלך שעות הלימודים בבית הספר?

"ביטוח תאונות תלמידים מעניק כיסוי ביטוחי לילדים ובני נוער מגיל 3 ועד גיל 18.

הביטוח תקף 24/7 ולא רק במקרים שמתרחשים במסגרת שעות הלימודים. כלומר, גם כאשר תלמיד נפצע במשחק כדורגל אחרי שעות הלימודים בבית ספר, או במריבה עם ילד ברחוב או בסביבת ביתו וכן הלאה".

מי משלם על ביטוח תאונות התלמידים והאם כל תלמיד מכוסה בביטוח באופן אוטומטי?

"ההורים משלמים על הביטוח כחלק מתשלום דמי הרישום למסגרת החינוכית. הם בדרך כלל לא מודעים לכך כי אף אחד לא מסביר להם מה הן הזכויות שלהם אבל זהו תנאי חובה לצורך רישום למוסד לימודי".
מה מכסה פוליסת ביטוח תאונות תלמידים?

"מה שמאפיין את ביטוח התלמידים הוא שמדובר בפוליסה מאוד רחבה ולא בררנית. יחד עם זאת, לא כל פגיעה מזכה בכיסוי של ביטוח תאונות תלמידים. תאונות דרכים, למשל, מוחרגות אלא אם מדובר על תאונת דרכים בחו"ל, וגם אם אין ביטוח נסיעות לחו"ל לאותו תלמיד או תלמידה.

"תנאי הסף לתביעת הביטוח היא נכות של 5%", מסבירה עו"ד חסונה. "המשמעות היא שאם ילד שבר רגל, אין עילת תביעה היות שאחרי חודש הוא מחלים והכל בסדר, אבל כמו במקרה של אותו תלמיד ממרכז הארץ, הפציעה לפעמים חמורה יותר.
"בנוסף, ביטוח תאונות תלמידים מכסה נכות רגילה ונכות תפקודית בהתאם לאופי האדם, העבר והעתיד המתוכנן שלו. אם למשל ילד נהג לשחק כדורגל מגיל צעיר, תכנן להיות שחקן כדורגל והפציעה שלו הרסה את הקריירה שהיתה צפויה לו, הנזק הזה מובא בחשבון".

מה עוד כוללת פוליסת ביטוח תלמידים?

על פי עו"ד חסונה, במסגרת הפיצוי, התובעים מזדכים גם על כל התשלומים שהושקעו בטיפולים רפואיים ובחוות דעת רפואיות שבוצעו להוכחת נזק, וזה נכון גם לגבי טיפולים עתידיים שהמבוטח עתיד לקבל, מה שעשוי להקל משמעותית על המשך חייו.

"עוד דבר חשוב שכדאי לציין הוא שתביעת הביטוח לתאונות תלמידים איננה מתקזזת עם תביעות אחרות כמו תביעות נגד ביטוח לאומי או גורם אחר שהוא המזיק. זאת, בניגוד למה שקורה בתביעות נזיקין של בגירים. זו פוליסה שמטיבה עם ילדים".

האם ביטוח תלמידים תקף גם על תאונות בבית?

"בוודאי. אנחנו מטפלים בתביעה של ילדה בת 12 שנרדמה בסלון הבית וקמה בזעקות כאב לאחר שאחותה מזגה תה לכל המשפחה, מעדה ושפכה עליה בטעות תה רותח. הילדה, שמתמודדת עם הנזק הפיזי של הכוויות על גופה, החלה לחוות מאז האירוע גם התפרצויות זעם ושינויים חדים במצב הרוח שדרדרו את מצבה הנפשי. בהקשר זה חשוב לדעת שניתן לתבוע את פוליסת הביטוח לתאונות תלמידים גם על נזק נפשי, בתנאי שהוא איננו הנזק היחיד".

האם האחריות לא נופלת במקרה זה על האחות?

"בעולם הנזיקין, כשמדובר בבגיר, ישנו מושג המכונה 'אשם תורם' שיכול להפחית את סכום הפיצוי. כאשר אנו עוסקים בקטינים, אין להם אשמה ולכן כלל זה לא מתקיים לגביהם".

לדברי עו"ד חסונה, הסכום המקסימלי אותו ניתן לתבוע בביטוח תאונות תלמידים עומד כיום על כ-580 אלף שקל במקרה של 100% נכות, וסכומים נמוכים יותר בהתאם לגובה הנזק שנקבע.

"גם אם הנכות הקבועה תעמוד לבסוף על 5%, ניתן לתבוע במקביל קצבת נכות זמנית של 50% עד 100% נכות מביטוח לאומי כיוון שהילד או הילדה עשויים בתחילה להזדקק לעזרה ואינם יכולים לתפקד לבדם".

אילו מסמכים נדרשים על מנת לתבוע את ביטוח תאונות תלמידים?

"חשוב להתייעץ עם עורך דין כבר מהרגע הראשון. אין צורך להגיע עם ניירת מוכנה ושלל בדיקות וחוות דעת. מספיק מסמך שמתעד בירור ראשוני במרפאה או בבית החולים. המשרד שלנו בודק הכל מאפס ובונה ללקוח את התיק הרפואי. אנחנו מכוונים אותו אילו מסמכים יש להשיג, לאילו רופאים לגשת ומפנים אותו במקרה הצורך לקבלת חוות דעת של רופאים פרטיים שאיתם אנו עובדים. זו גם הסיבה שאני לא מקבלת תיקים מהאמצע. לליווי שלנו מההתחלה יש השפעה גדולה על התוצאה הסופית".

בתוך כמה שנים מרגע האירוע ניתן להגיש תביעה נגד ביטוח תאונות תלמידים?

"ההתיישנות בתביעות אלו היא אחרי שבע שנים. הביטוח חל על מקרים שהתרחשו עד גיל 18 אבל גם קטינים שנזכרו לתבוע באיחור יוכלו לעשות זאת עד גיל 21, בתנאי שלא עברו שבע שנים מהמקרה".

על פי עו"ד חסונה, ההיכרות שלה עם המגזר הציבורי, כבר מרגע ההתמחות שלה אצל היועץ המשפטי לכנסת והמשך עבודתה בשנים שלאחר מכן כיועצת פרלמנטרית, מעניקים לה יתרון משמעותי.

"הייתי בצד השני, אני מכירה את בעלי התפקידים ואיך המערכות הציבוריות עובדות.

אני מתעסקת כיום רק בנושאים האלה ומסייעת לאוכלוסיות מוחלשות, ביניהן לאוכלוסיה הערבית שלא תמיד מודעת לזכויות שלה.

פתחנו את המשרד ברמלה מתוך אג'נדה ואנחנו פועלים להגברת המודעות בנושא.

"כל פגישות הייעוץ שלנו הן ללא עלות, והתשלום על הטיפול בתיק נקבע לרוב על פי אחוזים מהפיצוי בסוף ההליך, כך שהלקוחות לא משקיעים מכיסם. זה אומר שאם החלטתי לקחת תיק, אני מאוד מאמינה בו."

ליצירת קשר ולפרטים נוספים פנו בטלפון - 072-3234443

לעמוד המשרד באתר משפטי

בשיתוף זאפ משפטי

כדאי להכיר