האדם שנלחם עבור זכויות העצמאים בישראל

נשיא להב, עו“ד רועי כהן, מקדיש את כל מאמציו לקידום זכויותיהם של העצמאים. “כיום הם קמים בבוקר, לובשים שכפ“ץ ויוצאים להביא את פרנסתם מול עשרות גופים, בירוקרטיה ורגולציה“, הוא אומר ומספר כיצד להב נלחמת עבורם

עו"ד רועי כהן, נשיא להב- לשכת העצמאים, צילום: איתן טל

בשיתוף להב- לשכת העצמאים

מאת הצעקות של עו“ד רועי כהן היה ניתן לשמוע עד המסדרון. עם פרוץ מגפת הקורונה, במהלך ישיבה בה נכח לצד ראשי המשק והממשלה, התקבלה החלטה להוציא את המשק הישראלי לחל“ת. סוכם שתשלום הפיצוי לשכירים בתקופה זו יהיה על חשבון המדינה. כששאל נשיא להב - לשכת ארגוני העצמאים והעסקים בישראל - מה יהיה עם העצמאים, לא ממש הבינו על מה הוא מדבר.

“הייתי צריך להסביר להם שהם סוגרים לעצמאים את הברז“, הוא נזכר. “צעקתי כל כך חזק ששר האוצר משה כחלון נכנס ואמר: ‘רועי, תירגע, עוד יצטרכו להזמין לך אמבולנס’. עניתי לו שלא אירגע כשאני שומע שסוגרים לעצמאים את העסק בלי לתת להם כל פתרון ואף אחד לא לוקח על זה אחריות. הדיון נעצר ואחרי שעה חזרו אליי ואמרו שיהיה פיצוי לעצמאים בסך 400 מיליון ש“ח. עניתי: ‘או שתשוו את הסכום לזה שמקבלים השכירים או שניפגש ברחובות’ ויצאתי. ניסו עוד לעשות איתי משא ומתן במדרגות, אבל עד שלא התחלנו במחאה ציבורית  - הממשלה לא לקחה אחריות. רק אז היא השוותה את תנאי הפיצוי של העצמאים לאלו של השכירים“.

להב היא צורך הכרחי בחברה הישראלית

כבר שבע שנים שעו“ד רועי כהן מכהן כנשיא להב, הארגון הוותיק שהוקם ב-1983 במטרה לייצג, לקדם ולפעול למען מגזר העצמאים, המעסיקים ובעלי העסקים הקטנים והבינוניים. יחד כל אלו מונים למעלה מ-600,000 איש בישראל, המעסיקים כמיליון וחצי עובדים במשק ויוצרים 54% מהתוצר המקומי של מדינת ישראל. בלהב חברים בפועל למעלה מרבע מיליון עצמאים, נותני שירותים ובעלי עסקים. חברותם מתקיימת דרך חברות ב-64 ארגונים עצמאיים וארגונים מקצועיים המאוגדים תחת להב. בין ארגוני העובדים הללו ניתן למצוא את לשכת עורכי הדין, לשכת רואי החשבון, ההסתדרות הרפואית, איגוד המוסכים ולשכת יועצי המס.

“להב התחילה עם עשרה ארגונים בסך הכל“, אומר עו“ד כהן. “אלו לקחו את היוזמה להקים גוף שייצג את העצמאים מול הכנסת והממשלה. אני קיבלתי את להב באוקטובר 2015 עם 35 ארגוני עובדים ומאז כמעט הכפלנו את המספר. להב מוכיחה יום יום שעה שעה את הצורך ההכרחי בה בחברה הישראלית. אני קורא לכל ארגון מקצועי שמאוגד להצטרף ללהב כדי לקבל מכפיל כוח ולכל עצמאי ובעל עסק לעשות לייק לעמוד הפייסבוק שלנו ובכך לעקוב אחר הפעילות שלנו עבורם“.

הסבר מה להב נותנת לעצמאים.

“לעצמאים יש עקב אכילס: אין להם עוצמה של ציבור מאוגד. אין להם יד על השאלטר כמו בהסתדרות. אני לא יודע להגיע לעצמאי בנקודת הקצה, אין לי את הכלים והמשאבים לכך. לכן אנו פועלים במסגרת ארגונים שבאים אלינו, מעלים בעיות של עצמאים ולוקחים את זה לטיפול מול הכנסת, משרדי הממשלה והרגולטורים הרלוונטיים. אלו מהלכים שעולים מהציבור בשטח וככל שלהב יותר חזקה - כך גדל הסיכוי של המהלכים האלו להצליח ולקבל רגל מסיימת. עם השנים השיגה להב הישגים משמעותיים: חקיקת חוק קרן השתלמות לציבור העצמאים, תשלום מע“מ רק לאחר קבלת הכסף, הפרדת המיסוי לבני זוג שעובדים ביחד ועוד שורה ארוכה של חוקים העוסקים בזכויות“.

אילו מהלכים חשובים ביצעה להב בשנה האחרונה?

“בעקבות עתירה של להב נקבע שעצמאים יהיו זכאים להחזר על ימי בידוד בעת חולי בקורונה בדיוק כמו ציבור השכירים. בית המשפט העליון חייב את הכנסת לחוקק חוק שישווה את התנאים של ציבור העצמאים במצב הזה לזה של השכירים. זה בג“צ היסטורי שיילמד בבתי ספר למשפטים בזכות ביטול האפליה המובנית בין שכירים לעצמאים. עוול היסטורי נוסף שתיקנו נגע לנשים עצמאיות. חלקן ממשיכות לעבוד במהלך חופשת הלידה מכיוון שהן חייבות לנהל את העסק. היה חשש שבמידה ויעקבו אחריהן וימצאו שהן עובדות - יישלל מהן תשלום חופשת הלידה. תיקנו את זה כך שאם היולדת עובדת עד 25% ממשרתה - היא עדיין יכולה להמשיך לקבל את תגמול חופשת הלידה. לאחרונה הגשנו בג“צ לחייב את המדינה לקבוע תקנות לביטול השימוש החורג, במטרה ליצור היתר לשימוש וכך לאפשר לעסק להמשיך לפעול. הישג נוסף הוא החלת חוק מוסר תשלומים גם על מערכת הבריאות, שהוחרגה ממנו בעת חקיקתו ב-2017. כעת כל העסקים העובדים מול גופי הבריאות השונים יקבלו את התשלום בשוטף פלוס 30. את כל זאת ועוד עשינו בשנה בה הכנסת בקושי תפקדה. היינו בטוחים שהממשלה תקדם את החקיקה לטובת העצמאים אך זה לא קרה. אני מקווה שהממשלה החדשה תביא את החקיקה שתשווה זכויות עצמאים ותייצר סביבה עסקית, רגולטורית ובירוקרטית תומכת. שיתנו לעצמאים את הכלים להצליח“.

העצמאיים יפסיקו להיות ה“פרה החולבת“ של המשק

מהם ההישגים המשמעותיים ביותר של הקדנציה שלך עד כה?

“המהלך העיקרי הוא חוק פנסיה חובה לעצמאים. הוא הכריח את המדינה לקחת אחריות על ציבור העצמאים כך שיחסכו לפנסיה ולא ימצאו את עצמם הופכים לנתמכי סעד בגיל זקנה. הורדנו את עלויות הביטוח הלאומי שעצמאי משלם וכיום חלק מהתשלום הזה הולך לצבירת פנסיה לעתיד. הפכנו את הביטוח לתאונות אישיות והביטוח לאובדן כושר עבודה לביטוחי חובה. תיקון העוולה ההיסטורית של דמי לידה לעצמאיות, כך שיוכלו לקבל אותם בהתבסס על השכר שהרוויחו שלושה חודשים לפני כניסתן להריון או לפי השכר שהרוויחו באותה תקופה בשנה שקדמה לה לפי הגבוה מביניהם. תגמולים מוגדלים לעצמאים משרתי מילואים. חוק מוסר תשלומים שתוקן והפסיק את בעיית ה’שוטף פלוס אינסוף’ של תשלומים מטעם המדינה. היום החוק מחייב שוטף פלוס 30 או 45 יום לכל היותר ויש קנס במידה והמדינה לא משלמת. זה שינה לחלוטין את תזרים המזומנים של העסקים העובדים מול המדינה והרשויות המקומיות“.

מה החזון העתידי שלך להמשך?

“ב-2023 נחגוג 40 ואנו מסתכלים עוד עשרות שנים קדימה. אני מצפה שהיא תהיה שנת מפנה אחרי שנות קיפאון פוליטי, שתהיה כנסת וממשלה מתפקדת שתוכל להניע תהליכים למען העצמאים והחברה כולה. להב תדאג לכך שציבור העצמאים ירגיש שיש מי שדואג לו מכל הבחינות: רשת ביטחון סוציאלית, סביבת עבודה תומכת, תמריצי מיסוי והורדת נטל המס. אלו הדברים שנרצה לקדם בכנסת הבאה. להב תמשיך להיות חומת המגן של ציבור העצמאים ותפסיק את היותם הפרה החולבת של המשק. כיום העצמאים קמים בבוקר, לובשים שכפ“ץ ויוצאים להביא את פרנסתם מול עשרות גופים, בירוקרטיה ורגולציה. חייבים לשנות את זה כך שהאם ישראלית לא תייחל רק לבן המועסק במשרת שכיר טובה אלא גם לבן יזם עצמאי שאין תקרת זכוכית מעל ראשו“.

 

ת.ז.

עו“ד רועי כהן – נשיא להב

גיל: 45.

מצב משפחתי: נשוי + 3

מקום מגורים: רעננה

השכלה: תואר ראשון ושני במשפטים בהצטיינות.

תפקידים קודמים: חבר מועצה וסגן ראש העיר בחולון, יו“ר אגודת סטודנטים במכללה למשפט בר“ג.

תחביבים: כושר, הופעות חיות.

מוטו מוביל: דברים תמיד נראים בלתי אפשריים עד שהם נעשים.

חלום אישי שרוצה להגשים: לראות את ההצלחה של הילדים שלי במדינה שמאפשרת שוויון הזדמנויות לכולם.

בשיתוף להב- לשכת העצמאים

כדאי להכיר