משכנתה ממבט ראשון

קטיה אברבוך וליאור אורן, שנפגשו לראשונה מתחת לחופה של "חתונה ממבט ראשון", עברו את שלב הריאליטי וכעת הם חווים את החיים עצמם: משכנתה • כדי לצלוח את המשוכה הם פנו לבנק מזרחי טפחות • "מהרגע שפנינו למירב, המומחית של טפחות בסניף שלנו, הרגשנו שאנחנו בידיים טובות"

"הקשבה היא הדרך הטובה ביותר להפיג את החשש. השאלה הראשונה שאני שואלת את הזוגות היא 'מה חשוב לכם במשכנתה?' חלקם מפחדים מהתחייבות ארוכה, חלקם מעוניינים בתחנות יציאה, חלקם שונאי סיכון וכן הלאה. הבנת צורכי הלקוח היא הבסיס לתהליך נכון", צילום: אבשלום ששוני

בשיתוף בנק מזרחי טפחות

הם הכירו בריאליטי המצליח "חתונה ממבט ראשון", ובאופן לא שגרתי צלחו את הפורמט והמשיכו לחיים עצמם, אבל אז קטיה אברבוך וליאור אורן – הזוג הכי מקסים בתוכנית – גילו שהחיים הם לא ריאליטי, וכדי לצלוח גם את משוכת המשכנתה, בתקופה של עליית ריבית ואי ודאות כלכלית, הם חייבים לפנות למומחים של בנק מזרחי טפחות שילוו אותם לכל אורך התהליך - גם באפליקציית טפחות טאצ' ללקיחת משכנתה (בלעדית בישראל) ויבנו להם מסלול המתאים להם היום ובעתיד.

שלום לקטיה וליאור, האהבה שלכם היא אהבה מאגדות: נישאתם מבלי שהיכרתם זה את זה, יצאתם לדייטים לעיני המצלמות, התחתנתם בפעם השנייה - הפעם במציאות ולא בריאליטי, וכעת אתם הולכים לקחת משכנתה לדירה משלכם. פוחדים?

"קודם כל תודה, אנחנו בהחלט מרגישים ברי מזל שזכינו אחד בשני ובסיפור המיוחד שלנו. שנינו אנשים עובדים עם קריירות שאפתניות, ובגיל יחסית מתקדם. ראינו לנכון לקנות דירה יחד, והדבר נראה לנו טבעי לחלוטין. התהליך לא מפחיד, ואפילו מרגש".

אני שואל כי זוגות צעירים רבים שוכרים דירה ופוחדים להיכנס לתהליך של רכישת דירה ולקיחת משכנתה. מה היו השיקולים שלכם לקנות דירה דווקא עכשיו?

"שנינו רוצים שיהיה לנו בית משותף משלנו. הרגשנו שזה הזמן. בנוסף, בניסיון לנתח את המצב, נראה כי שוק הנדל"ן דוהר קדימה ולא מתכוון להאט, מחירי השכירות גם הם במגמת עלייה, ולכן לא ראינו סיבה לחכות".

מה היו ההתלבטויות שלכם בבחירת דירה ומה סייע לכם בקבלת ההחלטה?

"חשבנו כמובן על מיקום הדירה. שנינו אוהבים מאוד את מרכז הארץ, אבל כרגע מרכז חייה של קטיה הוא בדרום הארץ. לבסוף, החלטנו לרכוש דירה בבאר שבע - שם יהיה לקטיה הרבה יותר נוח. מה גם שליאור קצת יותר דינאמי וגמיש ביכולת לעבוד מהבית. הדבר יקל משמעותית בטווח הקצר, כל עוד קטיה בהתמחות".

שניכם אנשים משכילים, אבל אני מניח שכל עולם המשכנתאות, שכולל כל מיני סוגי ריביות ומסלולים, חדש לכם. מה ידעתם בכלל על משכנתאות?

ליאור: "אני מכיר קצת יותר את עולם הפיננסי. הבית שבו גדלתי עוסק בתחום הזה, אז התעניינתי וחקרתי. לקטיה היתה פחות נגיעה בתחום. ידענו מה הסכום וידענו כמה הון עצמי נצטרך לגייס. זאת, כמובן, לאחר שמצאנו את הדירה שרצינו לקנות".

בלי קשר לעובדה שעכשיו בדיוק פרסמתם את בנק מזרחי טפחות, יצא לכם לבדוק עוד בנקים בתהליך?

"בהחלט פנינו לבנקים נוספים, אבל מההתחלה הרגשנו בידיים טובות בזכות השירות המהיר והמקצועי שקיבלנו בטפחות, והידיעה ששם נקבל משכנתה שמותאמת בצורה מדויקת לצרכים הספציפיים שלנו. מירב, המומחית של טפחות בסניף שלנו - מזרחי טפחות בבית שמש, עשתה איתנו שיחה ארוכה כדי להבין את הצרכים והיכולות הפיננסיות שלנו, ואחר כך בנתה לנו את המשכנתה שתתאים לנו היום ובעתיד. בזכות זה התהליך הפך להיות קל ופשוט יחסית, וכל החשש התפוגג".

מירב נחמני, מנהלת תחום משכנתאות בסניף בית שמש. צילום: אבשלום שושני,

"הקשבה לצורכי הלקוחות"

מירב נחמני, מנהלת תחום משכנתאות בסניף בית שמש, פוגשת זוגות צעירים רבים שרוכשים לראשונה דירה. לדבריה, החשש הגדול ביותר שלהם הוא אי הוודאות בנוגע לתהליך.

"מדובר בעסקת חייהם ובהתחייבות ארוכת טווח, כאשר הידע וההיכרות שלהם עם תחום המשכנתאות הם ברמה בסיסית יחסית", היא אומרת. "ללקוחות כאלה חשוב מאוד הליווי האישי, ומתן מענה מפורט ומקצועי לכלל השאלות והתהיות העולות בתהליך. חשוב להם לדעת ולהרגיש שיש מי שנמצא שם עבורם וילווה אותם לאורך כל התהליך, עד לסיום העסקה".

איך את מרגיעה אותם?

"הקשבה היא הדרך הטובה ביותר להפיג את החשש. השאלה הראשונה שאני שואלת את הזוגות היא 'מה חשוב לכם במשכנתה?'. יש סוגים רבים של לקוחות, חלקם מפחדים מהתחייבות ארוכה, חלקם מעוניינים בתחנות יציאה, חלקם שונאי סיכון וכן הלאה. הבנת צורכי הלקוח היא הבסיס לתהליך נכון".

כיצד בנית לליאור וקטיה את המשכנתה שלהם?

"בשיחת הפתיחה עם ליאור וקטיה היה חשוב לי להבין מה הצרכים שלהם ואיך הם רואים את מסלול חייהם לשנים הבאות - בהתחשב בבניית התא המשפחתי, ניהול הקריירות התובעניות שלהם ומצבם הפיננסי".

מה המשמעות של לקיחת משכנתה בתקופה של עליית ריביות, אינפלציה וחוסר ודאות?

"בעידן של אינפלציה, ההון העצמי נשחק, ולכן כאשר ישנו הון עצמי מספק עדיף לעשות מאמץ ולרכוש נכס, שישמור על ערך הכסף ואפילו יעלה אותו בעתיד. מצד שני חשוב לזכור שמשכנתה היא התחייבות שתלווה אותנו 20 שנה ויותר, והסביבה הכלכלית יכולה להשתנות כמה וכמה פעמים בתקופה כל כך ארוכה. בניית תמהיל משכנתה שמפזר סיכונים באופן חכם, זה המהלך הנכון לעשות".

הוראת בנק ישראל על הסלים האחידים במשכנתאות נכנסה לתוקף. איך מתבצע התהליך מול הלקוחות לפני ואחרי ההוראה?

"מטרת הוראת בנק ישראל היא פישוט תהליך לקיחת המשכנתה, תוך יצירת סטנדרט אחיד ובר השוואה בין הבנקים. שלושת הסלים האחידים שאנו נדרשים להציג לכל לקוח בהחלט מאפשרים השוואה ראשונית בין הצעות הבנקים, אבל חשוב מאוד שהלקוחות יבחנו היטב את המסלול הרביעי שהבנק מציע. לטעמי הוא המסלול הכי משמעותי, מכיוון שבו אני, כמומחית בתחום, יכולה להתאים לכל לקוח את התמהיל שמתאים לו בצורה הכי מדויקת, לפי צרכיו ויכולותיו היום וגם בעתיד".

השאלה הכי מסקרנת היא האם קטיה וליאור קיבלו הנחת סלב. על כך עונה נחמני: "אצלנו כל לקוח הוא סלב. שמחתי לקחת חלק בתהליך הגשמת החלום לבית של קטיה וליאור ולתרום את חלקי. אני מאחלת להם שהזוגיות המדהימה הזו תמשיך ותישמר לאורך שנים".

לאחר חודשים ארוכים שבהם שוק המשכנתאות שבר שיא אחרי שיא, נראה שמתחילה להסתמן מגמה של האטה מסוימת. בעניין הזה אומרת שרון בן יהודה, סגנית מנהל זרוע משכנתאות בבנק מזרחי טפחות: "העלאות הריבית שכבר נעשו, והצפי שבנק ישראל ימשיך במגמה הזו עד שהאינפלציה תתמתן ותחזור לתוואי שלה, בהחלט משפיעים על השוק. בחודשים האחרונים אנו חווים ירידות מסוימות בביקוש למשכנתאות", אומרת בן יהודה.

"הירידות נובעות בין היתר בשל התייקרות הריבית, שהופכת את הנטל החודשי של המשכנתה לגדול יותר. המצב הזה מייצר לפחות אצל חלק מהלקוחות חשש מלהיכנס להתחייבות ארוכת טווח, שיתקשו אולי לעמוד בה. ולכן, הם נאלצים בשלב הזה לדחות את חלום הדירה עד לרגע שבו ירגישו בטוחים יותר לעשות את הצעד. ועדיין, צריך לזכור, שגם אחרי ההתמתנות המסוימת שרואים בימים אלה בשוק, אנחנו עדים לרמת ביצוע גבוהה ביחס למה שהיה כאן רק לפני זמן לא רב".

האמור לעיל הינו בבחינת מידע בלבד ואינו מהווה הצעה למתן ההלוואה. מתן כל סוג אשראי בכפוף לשיקול דעת הבנק. אי עמידה בפירעון ההלוואה עלולה לגרור חיוב בריבית פיגורים והליכי הוצאה לפועל.

בשיתוף בנק מזרחי טפחות

כדאי להכיר