רגע קטן בשדה לפני הרפתקה גדולה . צילום: Freepik

מלחמות בשחקים: כך תגיבו נכון לנוסע מטריד

מה עושים כשהנוסע שלפניכם מטה את המושב לאחור בדיוק בזמן הגשת הארוחה, כשזה שלידכם מתגלה כפולשני ומפזר את חפציו ואת עצמו למרחב שלכם – מדריך הישרדות לנוסעים האלגנטיים שאתם

[object Object]

 

המרחב הסגור, העייפות, הלחץ והצפיפות בטיסות גורמים לעיתים קרובות לעימותים בין נוסעים. מעבר לכך, כל אחד מגיע עם סט שונה של כללי נימוס, מה שיוצר אי-הבנות וסיטואציות לא נעימות.

ניק לייטון, מומחה לנימוסים ומנחה הפודקאסט Were You Raised By Wolves?, מסביר: “החוקים במנהטן, קנזס שונים מהחוקים במנהטן, ניו יורק. אנשים מגיעים ממקומות שונים, עם מושגים שונים על מה נחשב מקובל – וכולם עייפים, רעבים ומבולבלים. התוצאה: מתכון לאסון”. מאמר במגזין טיים מציע דרכים אלגנטיות להתמודד עם נוסעים מטרידים בטיסה, באמצעות שימוש בנוסחים מנומסים שמציבים גבולות מבלי דרמות באוויר. 


ביטויים שיעזרו לכם להציב גבולות – בלי להסלים את המצב

"סליחה שאני מפריע/ה... אפשר רגע?"

במיוחד בסיטואציה המוכרת שבה הנוסע שלפניכם מטה את המושב לאחור בדיוק כשהוגשה המנה שלכם – בקשו בנימוס. ברוב המקרים הוא לא עושה זאת מתוך כוונה רעה, אלא פשוט לא חשב עליכם. משפט פתיחה מנומס מאפשר להסביר שאתם אוכלים ושכרגע קשה לכם עם המושב המוטה.

"אני מקווה שזה בסדר שאשאל, אבל אפשר לנעול שוב את הנעליים?"

נוסעים רבים שוכחים את הכלל הבסיסי של שמירה על סביבת טיסה נעימה. פנייה ישירה אך עדינה יכולה לשדר מסר ברור מבלי לגרום למבוכה.

כשנעליים פוגשות את המרחב שלכם – איך מבקשים בנימוס לשים אותן בחזרה?,

"אפשר לבקש טובה קטנה?"

בין אם מדובר בבקשה לסגור חלון, לכוון את מתג האוורור או להזיז מעט את התיק/שקית שליד הרגליים – ניסוח מתחשב גורם לנוסע ממול להבין שאתם לא מתלוננים אלא משתפים בקושי.

"וואו, הסנדוויץ' הזה ממש עוצמתי בריח שלו!"

הומור הוא דרך מצוינת להעביר מסר עדין, למשל כשהריח חזק מדי. אם זה לא עוזר, אפשר לפנות לצוות ולבקש להעביר מושב.

"תודה על השיחה, אני צריך/ה להתפנות לעבודה עכשיו"

אדיבות משתלמת גם במקרים של נוסע חביב מדי. עדיף להבהיר שאתם מעוניינים להתנתק מאשר פשוט להתעלם.

היה נעים לשוחח, אבל יש אנשים שמנצלים זמן טיסה לעבודה,

"אני הולך להזיז קצת את התיק שלך כדי לפנות מקום לרגליים"

פלישה למרחב האישי היא תופעה שכיחה. אמירה ישירה אך רגועה בדרך כלל מתקבלת בהבנה.

"אפשר להנמיך את הווליום? קשה לי לשמוע את הסרט שלי"

כאשר מבהירים את הסיבה לבקשה, הנוסע ייטה לשתף פעולה.

"סליחה, אני לא יכול לעזור"

מבקשים מכם להחליף מושב כדי שמישהו ישב ליד חברו או משפחתו? מותר להגיד לא – בלי להרגיש לא נעים.

"היי, מצטער/ת להעיר אותך"

אם אתם צריכים לעבור לנוחיות והנוסע לצידכם ישן, התחילו בקריאה עדינה ורק במידת הצורך הוסיפו נגיעה קלה בכתף.

בחזור מהשירותים יעירו אותו שוב. הנוסע הישן במושב מעבר,

"אפשר לחזור על מה שאמרת?"

משפט זה יעיל במיוחד מול נוסע שמתפרץ או מתלהם. ברגע שמתבקשים לחזור על הדברים, רבים מתמתנים או נסוגים.


גם במטוס עמוס וצפוף אפשר לשמור על שלווה. מילים שנבחרות נכון, טון רגוע ושפת גוף לא תוקפנית – כל אלה מונעים אי נעימויות, במיוחד בסיטואציות רגישות כמו מושב מוטה בזמן הארוחה. בסופו של דבר, אתם רוצים שהטיסה תעבור בנחת – גם אם היא ארוכה וצפופה.

המאמר נכתב בסיוע כלי AI ונערך על ידי עורכת המדור.

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו