בכל בוקר, מיליארדי אנשים ברחבי העולם מתמודדים עם אותה בעיה – איך להגיע מנקודה א' לנקודה ב' בעיר צפופה, סואנת ועמוסה. הפקקים גוזלים מאיתנו שעות יקרות, זיהום האוויר פוגע בבריאות שלנו, ומציאת חניה הפכה למשימה בלתי אפשרית. אבל מהפכה טכנולוגית חסרת תקדים עומדת לשנות את פני התחבורה העירונית כפי שאנחנו מכירים אותה. קלוד מציירת לנו חזון מבטיח, אבל גם קצת מטריד.
הרכב האוטונומי: כבר לא מדע בדיוני
מהחלום למציאות
הרעיון של רכבים שנוהגים בעצמם היה חלום של ממציאים ומהנדסים במשך עשרות שנים, אבל רק בעשור האחרון הטכנולוגיה הבשילה מספיק כדי להפוך אותו למציאות. חברות כמו Waymo של גוגל, טסלה של אילון מאסק, Cruise של ג’נרל מוטורס ועשרות חברות סטארט-אפ, כולל מובילאיי הישראלית, משקיעות מיליארדי דולרים בפיתוח הטכנולוגיה.
כבר היום, מוניות אוטונומיות של Waymo פועלות בסן פרנסיסקו שבקליפורניה ופיניקס שבאריזונה ללא נהג אנושי כלל. בסין, חברת Baidu מפעילה צי של מוניות רובוטיות בכמה ערים. זו לא עוד תוכנית פיילוט – אנשים אמיתיים משתמשים בשירותים האלה מדי יום.
הטכנולוגיה מאחורי הקסם
רכב אוטונומי הוא בעצם מחשב-על על גלגלים. עשרות חיישנים – מצלמות, לידאר (מכ"ם לייזר), רדאר וחיישנים על-קוליים – סורקים את הסביבה ב-360 מעלות עשרות פעמים בשנייה. המידע מעובד על ידי מערכות בינה מלאכותית מתקדמות, שמסוגלות לזהות הולכי רגל, רכבים, רמזורים, תמרורים ומכשולים, ולקבל החלטות במיליוניות השנייה.
הבינה המלאכותית לומדת מכל נסיעה, וכל רכב בצי חולק את הניסיון שלו עם כל השאר. אם רכב אחד נתקל במצב חדש בטוקיו, גם הרכבים בניו-יורק יידעו איך להתמודד איתו למחרת. זו למידה קולקטיבית בקנה מידה שאף נהג אנושי לא יכול להשיג.
ההשפעה על החיים העירוניים
ברגע שרכבים אוטונומיים יהפכו לנורמה, הערים שלנו ישתנו מהיסוד. חניה? מיותרת – הרכב פשוט ימשיך לנסיעה הבאה או יחנה מחוץ לעיר ויגיע אלינו כשנודיע לו שאנחנו יוצאים עוד חצי שעה. זה אומר שאפשר להמיר מיליוני מקומות חניה לפארקים, דיור או אזורי מסחר. מחקרים מראים שעד 30% משטח העיר המודרנית מוקדש לחניה – דמיינו מה אפשר לעשות עם כל השטח הזה.
תאונות דרכים, שב-94% מהמקרים נגרמות מטעות אנושית, יהפכו לנדירות. רכב אוטונומי לא מסתכל בטלפון, לא נרדם על ההגה, ולא נוהג בשכרות (אם כי כרגע הוא נוטה, בחלק מהמקרים, להתנגש ברכבי חירום). זה יציל אלפי חיים מדי שנה ויחסוך מיליארדי דולרים בעלויות רפואיות ונזקי רכוש.
תחבורה תלת-ממדית: מהכביש לשמיים
המעבר לשמיים
בעוד כבישים הופכים חכמים יותר בהדרגה, הפתרון האמתי לפקקים נמצא למעלה. רחפנים אוטונומיים להסעת נוסעים, המכונים eVTOL (ר”ת של Electric Vertical Take-Off and Landing, או “רכב חשמלי הממריא ונוחת באופן אנכי”), מבטיחים לפתור את בעיית הפקקים על ידי ניצול המימד השלישי – השמיים מעל העיר.
חברות כמו Joby Aviation, Lilium, Volocopter ו-EHang כבר ביצעו אלפי טיסות ניסוי מוצלחות. Joby, למשל, חתמה על הסכם עם Uber להפעלת שירות מוניות אוויריות בערים נבחרות החל מהשנה – אם כי כרגע לא נראה שזה יקרה כל כך מהר. קטאר תכננה להשיק מוניות מעופפות לקראת מונדיאל 2022 ולא הספיקה, וכעת קורה אותו דבר באמריקה לקראת מונדיאל 2026. תוך פחות משנה נדע האם הפעם זה יצליח. בכל מקרה, נראה שמוניות מעופפות נמצאות ממש מספר שנים בודדות מעבר לפינה.
איך זה עובד?
הרחפנים החדשים שונים לחלוטין ממסוקים מסורתיים. הם חשמליים, שקטים בהרבה, ומשתמשים במדחפים קטנים רבים במקום מדחף ראשי אחד גדול. זה הופך אותם לבטוחים יותר – אם מדחף אחד נכשל, האחרים ממשיכים לעבוד.
הטיסה תהיה אוטונומית לחלוטין. הנוסעים פשוט יזמינו טיסה באפליקציה, יגיעו ל"ורטיפורט" (נמל תעופה אנכי קטן, על גג בניין או במגרש חניה), ותוך 15 דקות יגיעו ליעד שבנסיעה ברכב היה לוקח שעה. המחיר הראשוני יהיה גבוה, אבל עם הזמן צפוי לרדת למחיר של נסיעת מונית רגילה.
אתגרים ופתרונות
רעש, בטיחות ורגולציה הם האתגרים העיקריים. הרחפנים החדשים מתוכננים להיות שקטים משמעותית ממסוקים ולהישמע מגובה 100 מטר בערך ברמת רעש של שיחה רגילה. מערכות הבטיחות כוללות גיבויים מרובים, מצנחי חירום, ונתיבי טיסה קבועים מעל נהרות וכבישים ראשיים, כדי למזער סיכונים מטיסה חופשית לכל הכיוונים.
הרגולטורים כבר מתכוננים – מנהלי התעופה בארה"ב ובאירופה פרסמו הנחיות לאישור רחפנים אוטונומיים, וערים כמו לוס אנג'לס, פריז ודובאי מתכננות תשתית של ורטיפורטים.
תחבורה ציבורית חכמה ומשולבת
האוטובוס של המחר
האוטובוס המסורתי עובר מהפכה. אוטובוסים חשמליים אוטונומיים כבר נבדקים בערים רבות. הם יכולים לנסוע 24/7, להתאים את המסלול לביקוש בזמן אמת (אם כי פיילוט לשירות תחבורה ציבורית במסלול מותאם בישראל, "באבל דן”, נכשל כישלון חרוץ), ולתקשר עם הנוסעים דרך אפליקציה. בסינגפור, אוטובוסים אוטונומיים כבר מסיעים נוסעים בקווים קבועים.
אבל השינוי האמיתי הוא בגמישות: במקום קווים קבועים, מערכות תחבורה "on-demand" משתמשות באלגוריתמים כדי לאסוף נוסעים עם יעדים דומים, כמעין שדרוג משמעותי לשירותי נסיעות משותפות כמו Waze Carpool. זה מאפשר שירות מדלת לדלת במחיר של תחבורה ציבורית.
הרכבת הקלה והמטרו מתחדשים
מערכות מטרו חדשות משתמשות בבינה מלאכותית כדי לייעל את התפעול. רכבות יכולות לנסוע במרווחים קצרים יותר, להתאים את התדירות לביקוש, ולחזות תקלות לפני שהן קורות. בקופנהגן, המטרו האוטונומית לחלוטין פועלת ללא נהגים כבר מעל 20 שנה, עם זמינות של 99.5%.
טכנולוגיות חדשות כמו Hyperloop, שמבטיחות מהירויות של 1000 קמ"ש בצינורות ואקום, עשויות לחבר בין ערים במהירות שלא נראתה מעולם. נסיעה מתל אביב לאילת תיקח כך 20 דקות במקום 4 שעות. עם זאת, אף חברה עדיין לא הצליחה לבנות הייפרלופ מתפקד.
מיקרו-מוביליות: הקילומטר האחרון
קורקינטים ואופניים חשמליים
המהפכה השקטה של המיקרו-מוביליות כבר שינתה את פני הערים בשנים האחרונות. קורקינטים ואופניים חשמליים שיתופיים מאפשרים ניידות מהירה למרחקים קצרים, ופותרים את בעיית "הקילומטר האחרון" מתחנות מרכזיות הביתה או למשרד.
הדור הבא כבר כאן: קורקינטים אוטונומיים שמגיעים אליכם בעת הצורך ונוסעים בעצמם לנקודת הטענה בסיום. חברת Tortoise כבר הפעילה בעבר קורקינטים כאלה בכמה ערים בארה"ב, אם כי בתקופת הקורונה היא סגרה את השירות ועברה להתמקד ברובוטי משלוחים.
כלי רכב אישיים חדשניים
סגוויי הייתה רק ההתחלה; כלי רכב אישיים חדשים כמו חד-אופנים חשמליים (EUC), סקייטבורדים חשמליים ואפילו נעליים ממונעות מציעים דרכים חדשות להתנייד בעיר. חברות אף מפתחות "תרמילי גב מעופפים" אישיים, שיאפשרו לכל אחד לעוף למרחקים קצרים.
תשתית חכמה: העיר כמערכת משולבת
רמזורים חכמים ותקשורת V2X
הדור הבא של רמזורים ישתמש בבינה מלאכותית ובתקשורת עם כלי הרכב (V2X - Vehicle to Everything) כדי לייעל את זרימת התנועה. הרמזור יידע מתי אוטובוס מתקרב ויעניק לו עדיפות, יזהה הולכי רגל ויאריך להם את הזמן לחצות, ויתאם בין רמזורים סמוכים למניעת פקקים.
בערים כמו לאס וגאס, מערכות כאלה כבר הפחיתו את זמני הנסיעה ב-30% ואת פליטת המזהמים ב-20%.
חניה חכמה ודינמית
חיישנים בכל מקום חניה יודיעו לנהגים היכן יש מקום פנוי, ויחסכו את 30 האחוזים מהתנועה העירונית שנובעים לפי הערכות מנהגים המחפשים חניה. מחירי החניה ישתנו דינמית לפי הביקוש, ויעודדו שימוש יעיל במשאב המוגבל.
אזורים נטולי פליטות
ערים רבות מתכננות אזורים שרק כלי רכב חשמליים או אוטונומיים יוכלו להיכנס אליהם. לונדון, פריז וברלין כבר הכריזו על תוכניות לאסור כניסת רכבי בנזין ודיזל למרכזיהן עד 2030. זה יאלץ מעבר מהיר לתחבורה נקייה.
האתגרים בדרך לעתיד
פערים חברתיים וכלכליים
הטכנולוגיות החדשות יקרות, לפחות בהתחלה. יש חשש שרק העשירים ייהנו מהן, בעוד שהעניים יישארו תקועים בפקקים. ערים חייבות להבטיח שהמהפכה התחבורתית תהיה נגישה לכולם – אחרת היא רק תעמיק את אי השוויון.
פרטיות ואבטחה
רכבים אוטונומיים אוספים כמויות עצומות של מידע – לאן אנחנו נוסעים, מתי ועם מי. יש חשש מפני שימוש לרעה במידע הזה על ידי ממשלות או תאגידים. אבטחת סייבר היא קריטית – האקר שישתלט על רכב אוטונומי יכול לגרום לאסון.
התנגדות לשינוי
אנשים אוהבים לנהוג. תחושת השליטה, החופש, ההנאה מהנהיגה – כל אלה הם חלק מהזהות שלנו. המעבר לתחבורה אוטונומית ידרוש שינוי תרבותי עמוק. בנוסף, מיליוני נהגי מוניות, אוטובוסים ומשאית יאבדו את פרנסתם. החברה צריכה להתכונן לשינויים האלה.
התועלות המהפכניות
חיסכון בזמן ובכסף
המשפחה הממוצעת מוציאה כ-20% מהכנסתה על תחבורה. כשרכבים אוטונומיים שיתופיים יהיו זמינים, הצורך ברכב פרטי ייעלם עבור רבים. זה יחסוך אלפי דולרים בשנה על רכישה, ביטוח, דלק ותחזוקה.
זמן הנסיעה יהפוך לזמן פרודוקטיבי – אפשר יהיה לעבוד, ללמוד או לנוח במקום להתרכז בכביש. זה כמו להוסיף שעתיים ליום של אנשים רבים.
בריאות ואיכות חיים
עם פחות מכוניות פרטיות ויותר כלי רכב חשמליים, זיהום האוויר בערים יצנח. ארגון הבריאות העולמי מעריך ש-7 מיליון אנשים מתים מדי שנה מזיהום אוויר – רבים מהם בערים. אוויר נקי יותר אומר ילדים בריאים יותר, פחות מחלות נשימתיות, ואיכות חיים טובה יותר לכולם.
עם פחות רעש מתנועה, הערים יהפכו לשקטות ונעימות יותר. מחקרים מראים שרעש תנועה גורם ללחץ, בעיות שינה ואפילו מחלות לב. עיר שקטה היא עיר בריאה.
מבט לעתיד: 2050
בעוד 25 שנה, הערים שלנו יהיו בלתי ניתנות לזיהוי. רוב האנשים לא יחזיקו רכב פרטי. במקום זאת, הם ישתמשו במערכת משולבת של תחבורה חכמה – יזמינו רכב אוטונומי לנסיעות רגילות, רחפן למרחקים בינוניים דחופים, וקורקינט חשמלי לקילומטר האחרון בתוך העיר. ייתכן אף שבניינים יכללו חניות מיוחדות או דלתות מיוחדות במרפסות לטובת מוניות קרקע או אוויר, שיוכלו להגיע מילולית עד דלת הבית.
הרחובות יהיו ירוקים יותר, עם שבילי אופניים רחבים, מדרכות נוחות, ועצים במקום חניות. ילדים יוכלו לשחק ברחוב בבטחה. קשישים ואנשים עם מוגבלויות ייהנו מניידות מלאה, הודות לרכבים אוטונומיים נגישים.
הערים יהיו חכמות – כל אלמנט בתשתית יתקשר עם האחרים ליצירת מערכת הרמונית. תאונות דרכים יהיו נדירות כמו תאונות מטוסים היום. הזמן שבזבזנו בפקקים יוקדש למשפחה, תחביבים ויצירה.
הדור הבא לא יבין איך חיינו עם פקקים, זיהום ותאונות דרכים. עבורם, תחבורה בטוחה, נקייה ויעילה תהיה מובנת מאליה – כמו שהדור הצעיר של היום לא מבין איך חיינו בלי היכולת לתקשר עם כל העולם באופן מיידי. המסע לעתיד הזה מתחיל עכשיו, ברחובות הערים שלנו.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו