X

שתי המלים הקסומות שישדרגו את העבודה שלכם

אתם יכולים לומר אותן לבוס, לעובדים, לעמיתים, ללקוחות או לכל אחד אחר, והן ישפרו את הקשרים שלכם עם כולם באופן מיידי

שאלה פתוחה נותנת לאדם שמולכם את מה שהוא הכי רוצה. צילום: נוצר באמצעות הבינה המלאכותית ideogram

חכמי התלמוד לא סתם התווכחו על כל מילה מהתנ"ך ומהמשנה. המילים שאנחנו אומרים חשובות. הרגלי דיבור או ביטויים רבים יכולים לערער את האמינות ויכולת התקשורת שלנו. מצד שני, יש גם מילים שפותחות דלתות לתקשורת טובה יותר.

מעטים יודעים זאת טוב יותר מאלכסנדרה קרטר, מאמנת מו"מ של האו"ם ומנהלת מרפאת הגישור בבית הספר למשפטים של אוניברסיטת קולומביה. קרטר התחילה להשתמש בביטוי "ספרו לי" כשהוכשרה כמגשרת בתחילת שנות ה-2000, ונדהמה מהמידע שהביטוי הזה חשף.

הביטוי שהפך את הכול

קרטר השתמשה בביטוי במצבי גישור ומו"מ כדי לגלות את הצרכים, הרצונות והדעות של הצדדים המעורבים. כשהיא אמרה "ספרו לי מה אתם צריכים" או "ספרו לי יותר על הבעיה", היא קיבלה תשובות שהיו לחלוטין מנקודת המבט של המשיב, ונתנו תובנה עמוקה יותר על מה שהוא חושב ומה סדרי העדיפויות שלו.

אז קרטר התחילה להשתמש בביטוי בדברים אחרים בחייה; היא השתמשה בו עם הבוסים והעמיתים שלה, כדי ללמוד יותר על הצרכים והדעות שלהם במקום העבודה. היא מספרת שכשהיא שאלה את הבוסית שלה שאלת "ספרי לי" על מה היא הכי צריכה מהעובדים שלה, הבוסית נפתחה בדרכים מפתיעות.

"היא הייתה אומרת לי דברים כמו: 'אני עובדת מוקדם יותר מאנשים אחרים, כי אני אוהבת להגיע הביתה לילדים שלי, ולכן זה באמת חשוב לי שהעמיתים שלי יהיו במשרד מוקדם'. בינגו! אז הגעתי למשרד מוקדם כל יום", אומרת קרטר. היא למדה יותר על היעדים שהיו חשובים ואיך הממונה שלה העריכה סגנון כתיבה מסוים.

למה "ספרו לי" כל כך יעיל?

קרטר מדמה את הביטוי לזריקת רשת ענקית למים כדי לראות כמה דגים אפשר לתפוס. יש כמה סיבות למה זה כל כך יעיל:

  • זה נותן לכם את נקודת המבט של האדם השני: כשאתם אומרים "ספרו לי" בצורה פתוחה או מכוונת, כמו "ספרו לי מה אתם חושבים שהבעיה", הצד השני חופשי לחלוק את דעותיו בלי להיות מושפע משאלה מנחה.
  • אתם לומדים את ההגדרה של האדם השני למצב או לבעיה, ולפעמים זה לא מה שאתם חושבים שזה.

דוגמה מעשית: הקורונה כהזדמנות

בתקופת המגיפה יצא ספרה של קרטר, כשהיו הגבלות על התכנסויות, ולכן אירועי הקידום לספר בוטלו. היא ידעה מניסיון שאם תשאל אם אנשים רוצים וובינר במקום, לעיתים קרובות התשובה תהיה "לא" – פשוט מפני שהשאלה מציבה שתי אפשרויות בלבד (כן או לא).

במקום זה, היא שאלה מגוון שאלות "ספרו לי" על איך ארגונים מתכננים לתמוך בעובדים ולצייד אותם להתמודדות עם המשבר. "כשעשיתי את זה, כמעט כל לקוח שביטל אירוע פנים אל פנים נפתח ואמר: 'אלוהים, אנחנו לא עושים שום דבר בשביל האנשים שלנו עכשיו. מה את יכולה להציע?', ובסוף עשיתי המון תוכניות מו"מ וירטואליות, שבאמת עזרו לאנשים. זה היה רווח הדדי לכל המעורבים".

הכוח המסתורי של שאלה פתוחה

"'ספרו לי' זה יותר מסתם זירוז – זה כמעט מכריח את האדם השני להיפתח אליכם. זאת השאלה הרחבה ביותר, שיכולה לתת לכם את המידע הרב ביותר" היא אומרת. וזה נותן לכם את התובנה הכי טובה שאפשר לאתגרים שאתם מתמודדים איתם.

מתי "ספרו לי" לא מתאים

חשוב להבין גם מה "ספרו לי" לא משיג:

  • זו לא שאלה מנחה שדוחפת לתשובה מסוימת;
  • זה לא מציב את האדם השני במגננה;
  • זה לא מגביל את התשובות לאפשרויות מוגדרות מראש.

המילים הקסומות שמשנות הכול

בשורה התחתונה, השימוש במלים "ספרו לי" הוא לא רק טכניקה – הוא שינוי בגישה לתקשורת: במקום להניח שאתם יודעים מה אחרים חושבים או צריכים, אתם פותחים עבורם מרחב לגילוי תחושותיהם.

בעולם של תקשורת מהירה ודיגיטלית, הכוח של האזנה אמיתית נהיה נדיר. השימוש ב"ספרו לי" הוא מה שאנשים הכי רוצים – שיתנו להם לומר את כל מה שהם חושבים בהקשר מסוים.

הכתבה נכתבה בעזרת קלוד.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר