אחת היכולות החשובות ביותר בעולם שאנחנו חיים בו היא שיווק – ובעיקר שיווק עצמי. במלים אחרות: אם אתם רוצים עבודה, בן/בת זוג, דירה וכו’ – אתם צריכים לדעת לעוף על עצמכם. אבל – וזה אבל גדול – אתם צריכים גם לדעת איך לעוף על עצמכם באופן שלא נראה כאילו אתם עפים על עצמכם בהגזמה. יש מלים נפוחות וביטויים קלישאתיים שבמקום להרשים – משעממים. ג’ף היידן ממגזין Inc. גיבש רשימה של 27 מילים וביטויים שכדאי להימנע מהם כשאתם מדברים על עצמכם, או כותבים קו"ח או פרופיל בלינקדאין.
המלים ש"כולם" משתמשים בהן
"חדשני" – רוב החברות טוענות שהן חדשניות, אבל רק מעטות באמת כאלה. במקום להכריז על החדשנות שלכם, הציגו את המוצרים שפיתחתם או את התהליכים ששיפרתם. תנו לעבודה לדבר בעצמה.
"ברמה עולמית" (World-class) – מי מגדיר מה זה "רמה עולמית"? אם אתם לא יוסיין בולט או סרינה וויליאמס, הביטוי הזה כנראה לא מתאים לכם.
"מונע" (Driven) – כולם מונעים על ידי משהו: נתונים, לקוחות, או סתם מוטיבציה כללית. זה ביטוי שלא אומר כלום.
“יצירתי", “יעיל", “נרחב", “מוכח" – המלים האלו מופיעות בכ"כ הרבה קו"חים ופרופילים מקצועיים שהן הפכו ללא יותר מכתם דיו חסר משמעות על הדף.
ביטויים שנשמעים מרשימים
"ניסיון נרחב" (Extensive Experience) – משך הזמן שאתם עובדים לא אומר כלום על איכות הניסיון שלכם. במקום זה, ספרו מה עשיתם: כמה פרויקטים השלמתם, אילו תוצאות השגתם.
"בעל סמכות" – כמו שאמרה מרגרט תאצ'ר: "כוח הוא כמו להיות גברת – אם אתה צריך לומר שאתה כזה, אתה לא". הוכיחו את המומחיות שלכם במקום להכריז עליה.
"ממוקד-תוצאות" – באמת? אתם מתמקדים בלעשות את מה שמשלמים לכם עליו? איזה חידוש!
“אחראי" – מעסיקים מצפים מכל עובד להיות אחראי; לחלופין, אם אתם משתמשים בזה בקורות החיים ולא כתואר כללי (למשל: “אחראי על גידול של מלאנתלאפים אחוז בתשואה"), זה נשמע סביל מדי. פשוט תכתבו "הגדלתי את התשואה במלאנתאלפים אחוז".
הטעויות הקלאסיות של זכר הפרסום
"גורו", "נינג'ה", "חכם" – ניסיונות להיראות חכמים ומקוריים, שבדרך כלל משיגים את ההפך. זה נהדר כשהלקוחות שלכם קוראים לכם כך, אבל כשאתם קוראים לעצמכם ככה זה נראה כמו מאמץ נואש להרשים.
"אוצר תוכן" – למוזיאונים יש אוצרים. לספריות יש אוצרים. שיתוף קישורים מעניינים בטוויטר לא הופך אתכם לאוצרים.
"נלהב" – במקום לטעון שאתם נלהבים מעיצוב אלגנטי או פתרונות לקוחות, נסו מלים כמו "מתמחה", "מתמקד" או פשוט "אוהב".
הגזמות מיותרות
"ייחודי" – טביעות אצבע הן ייחודיות. פתיתי שלג הם ייחודיים. העסק שלכם כנראה לא. לקוחות לא מחפשים "ייחודי" – הם מחפשים "טוב יותר".
"יזם סדרתי" – אם אתם צריכים לציין את זה, כנראה שכל היוזמות שלכם נכשלו. אף אחד לא מחפש אנשים שלא מצליחים בכלום.
הביטויים המקצועיים החלולים
"אסטרטגי" – החלטה אסטרטגית היא החלטה המבוססת על התמונה הגדולה. האם לא כולם אמורים לקבל החלטות כאלה?
"ארגוני" – המלה הזו בדרך כלל מתלווה למלה אחרת: פיתוח ארגוני, אופטימיזציה ארגונית, התנהגות ארגונית. בואו נפסיק כאן לפני שנירדם.
"שיתופי" – וואו, אתם לא פשוט תחליטו מה נכון עבורי ותכפו עלי לקנות את זה? במקום להכריז על שיתוף פעולה, תארו איך התהליך שלכם עובד.
החלופות הטובות יותר
במקום המלים הללו, השתמשו בעובדות ומספרים קונקרטיים. במקום "מנוסה", כתבו "ניהלתי 15 פרויקטים במשך 8 שנים"; במקום "יצירתי", הציגו דוגמאות לפתרונות שפיתחתם; במקום "מוביל בתחום", הראו אילו תוצאות השגתם עבור לקוחות.
הכלל הפשוט: אל תכריזו – הוכיחו. במקום לטעון שאתם משהו, תנו דוגמאות למה שעשיתם. הישגים תמיד מרשימים יותר מתארים עצמיים נפוחים.
הכתבה נכתבה בעזרת קלוד.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
