Aura, Geely, BYD, JAC, Jaecoo, Wey, Xpeng, Lync&Co – כל אלה הם מותגי מכוניות שעד לעשור הנוכחי לא היו מוכרים בישראל כלל, וכעת אלפים רבים של מכוניות מתוצרתם עומדים עם הקיה פיקנטו העייפה שלכם בפקקים. מתברר שיש בעולם לא מעט מותגי רכב שאנחנו לא מודעים לקיומם – וכך זה תמיד היה. כבישי ההסיטוריה מלאים מותגים שהיו קרובים לגדולה – אך נעלמו ממנה בשיעול אגזוז. קלוד מציגה לנו את סיפוריהם של חלוצים שכמעט שינו את פני התעשייה:
טאקר (Tucker)
בשנת 1948, פרסטון טאקר האמריקאי הציג את Tucker 48, שנודעה גם בשם "טאקר טורפדו" – מכונית מהפכנית עם מאפייני בטיחות שהקדימו את זמנם בעשורים: פנס קדמי שלישי המסתובב עם כיוון ההגה כדי להאיר בסיבובים, חגורות בטיחות, שמשה קדמית העשויה מזכוכית בטיחותית שנשלפת בעת תאונה ועוד.
היא גם היתה אחת החלוצות במיקום המנוע מאחור ותא המטען מלפנים (יחד עם פולקסוואגן). למרות התכנון המהפכני, יוצרו רק 51 מכוניות לפני שהחברה קרסה בעקבות האשמות ולחצים מצד יצרניות הרכב הגדולות והממשל. טאקר היתה יכולה לשנות את סטנדרט הבטיחות בתעשייה שנים רבות לפני שזה קרה בפועל.
בורגוורד (Borgward)
היצרנית הגרמנית הזו, שנוסדה בעיר ברמן ב-1933, הציגה חידושים כמו מנועי גלי-זיזים עיליים כפולים בעלי 4 ואף 16 שסתומים. ה-Isabella שלהם הייתה יכולה להיות מתחרה רצינית ל-BMW ומרצדס, אך החברה קרסה ב-1961 בעקבות כשלונו של מייסדה, קארל בורגוורד, לנהל אותה באופן אחראי.
בשני העשורים האחרונים נעשה ניסיון להחיות את המותג, והיא הוקמה מחדש ב-2008 בשווייץ בבעלות סינית – אך ב-2022 הגישו הסינים בקשה לפשיטת רגל לחברה החדשה עם השם הישן.
סאאב (Saab)
סאאב, בניגוד לשמות האחרים בכתבה, דווקא מוכר לישראלים רבים, אך מעטים מבינים עד כמה הייתה חדשנית; כיצרנית שהתחילה במטוסים, סאאב הביאה חשיבה אווירודינמית לעיצוב רכב. מהקמתה ב-1945 ועד מכירתה ב-2010 וקריסתה ב-2016 היא פיתחה טכנולוגיות רבות שאנחנו מכירים כיום, כמו מנועי טורבו לרכבי משפחה, מערכות בטיחות אקטיביות, ורעיונות "ירוקים" שנים לפני שהתעשייה אימצה אותם. עוד מהחידושים שלה כללו מגבים לפנסים, חגורות בטיחות כסטנדרט, מושבים מחוממים, מסנני אוויר לתא הנוסעים ועוד.
פּוֹהַר (Panhard)
החברה הצרפתית הזו לא רק הייתה אחת מהראשונות בעולם לייצר מכוניות (משנת 1890), אלא גם חלוצה בטכנולוגיות מתקדמות כמו הנעה קדמית, מרכבי אלומיניום קלי-משקל, ומנועים חסכוניים בדלק. הדגמים שלהם כמו ה-Dyna Z היו מהפכניים במונחי יעילות ואווירודינמיקה. לו הייתה ממשיכה מעבר ל-1967, פוהר הייתה יכולה להוביל את המהפכה של מכוניות קטנות וחסכוניות באירופה. עם זאת, לאחר מספר גלגולים, שברובם התמקדה בייצור רכבים צבאיים, היא נסגרה סופית על ידי רנו ב-2018.
דלוריאן (DeLorean)
מכונית ה-DMC-12 של ג'ון דלוריאן לא יוצרה, בניגוד לרושם כיום, במיוחד עבור הסרט "בחזרה לעתיד". למעשה, היא היתה אמורה להיות רכב תעשייתי חדשני, עם מרכב מנירוסטה ודלתות כנף, שתהיה בטיחותית, עמידה וארוכת-טווח בתקופה של משבר דלק. הניהול הכושל שהוביל לקריסה הכלכלית ב-1982 קטעו חזון שהיה יכול לשנות את תפיסת הרכב כמוצר צריכה מתכלה.
מותגים אלה לא רק מספקים הצצה לעבר, אלא גם לעתיד שיכול היה להיות. רבים מהרעיונות שנולדו בחברות הללו ממשיכים להשפיע על התעשייה עד היום, גם לאחר שהן עצמן כבר נעלמו מהעולם.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו