X

🧸 ההיסטוריה של ה×Ļ×ĸ×Ļו×ĸים ואיך הם ×ĸי×Ļבו דורו×Ē đŸ•šī¸

מדגמים של כלי נ׊ק ×ĸשויים מ×ĸ×Ĩ ו×ĸ×Ļם, דרך בובו×Ē ××¨×•×’×•×Ē ×•×ĸד טמגו×Ļ’י ופורטנייט – איך המשחקים שאנחנו נו×Ēנים לילדים משפי×ĸים ×ĸל החברה האנושי×Ē

ילד וילדה משחקים ברכב×Ē ×œ×’×•. ×Ļילום: prostooleh / freepik

מאחורי הפלסטיק ה×Ļב×ĸוני, הבובו×Ē ×”×ž×—×™×™×›×•×Ē ×•×”×ž×›×•× ×™×•×Ē ×”×ž×™× ×™××˜×•×¨×™×•×Ē ×ž×Ą×Ē×Ēר סיפור מורכב (ראי×Ēם מה ×ĸשינו פה?) מכפי שני×Ēן לראו×Ē ×‘×ž×‘×˜ ראשון. ×Ļ×ĸ×Ļו×ĸים אינם רק כלי משחק – הם מראו×Ē ×Ēרבו×Ēיו×Ē ×”×ž×Š×§×¤×•×Ē ×ĸרכים, ×Ļיפיו×Ē ×—×‘×¨×Ēיו×Ē, ה×Ēפ×Ēחויו×Ē ×˜×›× ×•×œ×•×’×™×•×Ē ×•×Ēפיסו×Ē ×ž×Š×Ēנו×Ē ×Š×œ ילדו×Ē. לכן, דרך ה×Ļ×ĸ×Ļו×ĸים אפ׊ר ללמוד לא מ×ĸט ×ĸל החברה האנושי×Ē ×ĸ×Ļמה, כפי שקלוד ×Ēסיי×ĸ לנו ל×ĸשו×Ē ×›××Ÿ.

מהזמן ה×ĸ×Ēיק למהפכה ה×Ē×ĸשיי×Ēי×Ē: ×Ļ×ĸ×Ļו×ĸים כהכנה לחיים

×Ļ×ĸ×Ļו×ĸים קיימים מאז שקיימים ילדים – או, במלים אחרו×Ē, מאז שהאדם החל לפ×Ēח ×Ēרבו×Ē. ממ×Ļאים ארכיאולוגיים מלפני אלפי שנים חושפים בובו×Ē ×ž×—×¨×Ą, כלי משחק מ×ĸ×Ļם, ודגמים מוקטנים של כלי נ׊ק וכלי ×ĸבודה. ב×Ēרבויו×Ē ×ĸ×Ēיקו×Ē, ×Ļ×ĸ×Ļו×ĸים שימשו ב×ĸיקר להכנ×Ē ×™×œ×“×™× ל×Ēפקידם ה×ĸ×Ēידי בחברה – בנו×Ē ×Š×™×—×§×• בבובו×Ē ×›×”×›× ×” לאימהו×Ē, בנים ה×Ēאמנו בכלי ×Ļיד וחקלאו×Ē ×ž×™× ×™××˜×•×¨×™×™×.

×ĸד המהפכה ה×Ē×ĸשיי×Ēי×Ē, רוב ה×Ļ×ĸ×Ļו×ĸים היו מ×ĸשה ידי ההורים או ב×ĸלי מלאכה מקומיים. הם נו×Ļרו מחומרים זמינים כמו ×ĸ×Ĩ, בד ו×ĸ×Ļם, והיו לרוב נחל×Ēם של ילדי הא×Ļולה והמ×ĸמד הבינוני. ילדי ה×ĸניים הס×Ēפקו ב×Ļ×ĸ×Ļו×ĸים מאול×Ēרים או במשחקים שלא דרשו אביזרים.

המהפכה ה×Ē×ĸשיי×Ēי×Ē: דמוקרטיז×Ļיה של המשחק

המהפכה ה×Ē×ĸשיי×Ēי×Ē ×Š×œ המאה ה-19 חוללה מהפכה גם ב×ĸולם ה×Ļ×ĸ×Ļו×ĸים. יי×Ļור המוני הוזיל א×Ē ×”×ĸלויו×Ē ×•×”×¤×š ×Ļ×ĸ×Ļו×ĸים לנגישים הרבה יו×Ēר. גרמניה הפכה למ×ĸ×Ļמ×Ē ×Ļ×ĸ×Ļו×ĸים ×ĸולמי×Ē, ×ĸם מרכזים כמו נירנברג וזונברג שיי×Ļאו ×Ļ×ĸ×Ļו×ĸי מ×Ēכ×Ē, ×ĸ×Ĩ ופור×Ļלן לכל ה×ĸולם. ×ĸד היום מ×Ēקיימו×Ē ×‘×ž×“×™× ×” ×Ē×ĸרוכו×Ē ×”×Ļ×ĸ×Ļו×ĸים הגדולו×Ē ×‘×™×•×Ēר.

×Ēקופה זו הביאה גם א×Ē ×”×™×Ļירה של משחקי לוח חינוכיים. "מס×ĸ ב×ĸולם" שי×Ļרה חבר×Ē ×”×ž×Š×—×§×™× ראפÖļנְסְבÖŧוÖŧרְג (כיום ראפנסבורגÖļר) ב-1884 נחשב לאחד ממשחקי הלוח המודרניים הראשונים, אם כי המונח שימש כבר משנו×Ē ×”-50 של המאה ה-19, במשחקים שנו×ĸדו ללמד גיאוגרפיה, היסטוריה ומוסר.

×ĸידן הפלסטיק: ×Ļב×ĸוני, זול ומהפכני

לאחר מלחמ×Ē ×”×ĸולם השנייה, הפלסטיק שינה א×Ē ×Ē×ĸשיי×Ē ×”×Ļ×ĸ×Ļו×ĸים לחלוטין. החומר הזול, הקל ל×ĸי×Ļוב וה×Ļב×ĸוני איפשר י×Ļיר×Ē ×Ļ×ĸ×Ļו×ĸים מורכבים במחירים נגישים. זהו ה×ĸידן שהביא א×Ē ×”×•×œ×“×Ēם של סמלי ×Ēרבו×Ē ×›×ž×• בוב×Ē ×‘×¨×‘×™ (1959), לגו (שהחלה לשווק א×Ē ×œ×‘× ×™ הפלסטיק שלה ב-1949) ופליימוביל (1974).

ברבי היא דוגמה מובהק×Ē ×œ××•×¤×Ÿ שבו ×Ļ×ĸ×Ļו×ĸים משקפים ומ×ĸ×Ļבים ×Ēפיסו×Ē ×—×‘×¨×Ēיו×Ē: כשהושקה ב-1959, היא יי×Ļגה ×Ēפיסה מהפכני×Ē ×Š×œ אישה בוגר×Ē ×•×ĸ×Ļמאי×Ē â€“ שינוי מ׊מ×ĸו×Ēי מהבובו×Ē ×“×ž×•×™×•×Ē ×”×Ēינוקו×Ē ×Š×§×“×ž×• לה. לאורך השנים, היא ספגה ביקור×Ē ×ĸל האידיאל הבל×Ēי מ×Ļיאו×Ēי של יופי שה×Ļיגה, אך גם ×ĸברה ה×Ēפ×Ēחו×Ē × ×™×›×¨×Ē, ׊מ׊קפ×Ē ××Ē ×”×Š×™× ×•×™×™× ב×Ēפיס×Ē ×”× ×Š×™×•×Ē ×‘×—×‘×¨×” המ×ĸרבי×Ē, כגון בובו×Ē ×‘×¨×‘×™ ב×ĸלו×Ē ×ž×§×Ļו×ĸו×Ē ×Š×•× ×™×.

×Ļ×ĸ×Ļו×ĸים וזהו×Ē ×ž×’×“×¨×™×Ē: כחול לבנים, ורוד לבנו×Ē?

מ×ĸניין לגלו×Ē ×Š×”×§×•×“ ה×Ļב×ĸוני המגדרי המוכר כיום ל×Ļ×ĸ×Ļו×ĸים ובגדים – כחול לבנים, ורוד לבנו×Ē â€“ הוא מוסכמה חדשה יחסי×Ē, והפוכה ממה שהיה מקובל ב×ĸבר; ב×Ēחיל×Ē ×”×ž××” ה-20, המגזין האמריקאי "Ladies' Home Journal" המלי×Ĩ ×ĸל ורוד לבנים ("×Ļב×ĸ חזק ונחוש יו×Ēר") וכחול לבנו×Ē ("×ĸדין ורך יו×Ēר"). רק בשנו×Ē ×”-40 החלה ההפרדה ה×Ļב×ĸוני×Ē ×”× ×•×›×—×™×Ē ×œ×”×Ēקב×ĸ, וה×Ē×ĸ×Ļמה מ׊מ×ĸו×Ēי×Ē ×‘×Š× ×•×Ē ×”-80, ×ĸם ×ĸליי×Ē ×”×Š×™×•×•×§ הממוקד ומחלקו×Ē ×Ļ×ĸ×Ļו×ĸים נפרדו×Ē ×œ×‘× ×™× ולבנו×Ē.

ההפרדה המגדרי×Ē ×‘×Ļ×ĸ×Ļו×ĸים השפי×ĸה ×ĸמוקו×Ē ×ĸל ה×Ēפ×Ēחו×Ē ×™×œ×“×™× ו×ĸל ×Ēפיסו×Ēיהם ה×ĸ×Ļמיו×Ē ×ž×ĸבר ל×Ļב×ĸ; ×Ļ×ĸ×Ļו×ĸי בנים נטו ל×ĸודד בנייה, פ×Ēרון ב×ĸיו×Ē, ×Ēחרו×Ēיו×Ē ×•×ž×•×˜×•×¨×™×§×” גסה, ב×ĸוד ×Ļ×ĸ×Ļו×ĸי בנו×Ē ×”×Ēמקדו בטיפוח, אץ×Ēטיקה, אימהו×Ē ×•×Ēקשור×Ē. בשנים האחרונו×Ē ×§×™×™×ž×Ē ×ž×’×ž×” חזקה ל×ĸבר ×Ļ×ĸ×Ļו×ĸים "ניטרליים מגדרי×Ē", או גישו×Ē ×—×™× ×•×›×™×•×Ē ×”×ž×ĸודדו×Ē ×™×œ×“×™× לשחק ×ĸם מגוון רחב של ×Ļ×ĸ×Ļו×ĸים, ללא ק׊ר למגדרם.

×Ļ×ĸ×Ļו×ĸים וטכנולוגיה: מהגלגל ו×ĸד המ×Ļיאו×Ē ×”×¨×‘×•×“×”

הטכנולוגיה ×Ēמיד היי×Ēה גורם מרכזי בה×Ēפ×Ēחו×Ē ×Ļ×ĸ×Ļו×ĸים; הרכב×Ē ×”×—×Š×ž×œ×™×Ē, משחקי המכניקה והמכוניו×Ē ×ĸל שלט היו חלו×Ļי הטכנולוגיה ב×ĸולם ה×Ļ×ĸ×Ļו×ĸים. בשנו×Ē ×”-70 וה-80, הופי×ĸו משחקי הווידאו הראשונים, שחוללו מהפכה באופי המשחק.

בשנו×Ē ×”-90 וה-2000 המוקדמו×Ē, החלו להופי×ĸ ×Ļ×ĸ×Ļו×ĸים "חכמים" ×ĸם מ×ĸגלים אלקטרוניים, חיישנים ויכולו×Ē ×Ēקשור×Ē, כגון פרבי וטמגו×Ļ'י (שני סוגים שונים מאוד של בובו×Ē ×Š×ž×’×™×‘×•×Ē ×œ××•×¤×Ÿ שבו ילדים “מטפלים” בהן). כיום, הגבולו×Ē ×‘×™×Ÿ ה×ĸולם הדיגיטלי לפיזי מיטשטשים, ×ĸם ×Ļ×ĸ×Ļו×ĸים המשלבים מ×Ļיאו×Ē ×¨×‘×•×“×”, בינה מלאכו×Ēי×Ē ×•××™× ×˜×¨× ×˜ של הדברים.

טכנולוגיה חדשני×Ē ×ž×Š× ×” א×Ē ×—×•×•×™×Ē ×”×ž×Š×—×§ – אך בו-זמני×Ē, מ×ĸלה יו×Ēר ויו×Ēר שאלו×Ē ×ĸל פרטיו×Ē, בטיחו×Ē ×“×™×’×™×˜×œ×™×Ē, וההשפ×ĸה של מסכים ואינטראק×Ļיו×Ē ×“×™×’×™×˜×œ×™×•×Ē ×ĸל ה×Ēפ×Ēחו×Ē ×™×œ×“×™×. כיום, הורים רבים ברחבי ה×ĸולם מ×ĸדיפים ל×Ē×Ē ×œ×™×œ×“×™×”× דווקא ×Ļ×ĸ×Ļו×ĸים "מיושנים", לפחו×Ē ×‘×’×™×œ הרך, כדי להרחיק או×Ēם מה×Ļדדים הפחו×Ē × ×—×ž×“×™× של ×Ļ×ĸ×Ļו×ĸים מודרניים.

×Ļ×ĸ×Ļו×ĸים כסוכני שינוי חבר×Ēי

ב×ĸשורים האחרונים, ×Ļ×ĸ×Ļו×ĸים הפכו במידה רבה לכלים לחינוך וקידום ×ĸרכים כמו גיוון, הכלה ואחריו×Ē ×Ą×‘×™×‘×Ēי×Ē. יו×Ēר ויו×Ēר בובו×Ē ×ž×™×™×Ļגו×Ē ×ž×’×•×•×Ÿ א×Ēני ומוגבלויו×Ē ×Š×•× ×•×Ē, ומשחקים רבים מ×ĸודדים מוד×ĸו×Ē ×Ą×‘×™×‘×Ēי×Ē.

חבר×Ē ×œ×’×•, למשל, ×ĸברה ב×ĸרכו×Ē ×”×—×œ×œ שלה מכאלו שמבוססו×Ē ×ĸל מד×ĸ בדיוני למודלים מדויקים מבחינה מד×ĸי×Ē ×Š×œ חלליו×Ē ××ž×Ēיו×Ē ×Š× ×Š×œ×—×• לחלל, ה×Ļיגה מגוון גדול יו×Ēר של דמויו×Ē, והשיקה יוזמו×Ē ×Ą×‘×™×‘×Ēיו×Ē ×›×ž×• לגו מחומרים ×Ļמחיים. מאטל, י×Ļרני×Ē ×‘×¨×‘×™, השיקה קו של בובו×Ē ×‘×ž×’×•×•×Ÿ מבני גות ורק×ĸים א×Ēניים, וכן א×Ē ×Ą×“×¨×Ē ×”×‘×•×‘×•×Ē ×—×Ą×¨×•×Ē-המין "Creatable World".

המשחק ב×ĸידן הדיגיטלי: לאן × ×ĸלמו ה×Ļ×ĸ×Ļו×ĸים?

אחד הא×Ēגרים הגדולים של ×Ē×ĸשיי×Ē ×”×Ļ×ĸ×Ļו×ĸים המסור×Ēי×Ē ×›×™×•× הוא ה×Ēחרו×Ē ×ĸם הבידור הדיגיטלי. ילדים מ×Ēחילים להש×Ēמ׊ במכשירים חכמים בגיל ×Ļ×ĸיר יו×Ēר ויו×Ēר, וזמן המסך בא ל×ĸ×Ēים קרובו×Ē ×ĸל חשבון המשחקים הפיזיים המסור×Ēיים.

×ĸם זא×Ē, קיימ×Ē ×’× ×Ēנו×ĸ×Ē × ×’×“, המדגישה א×Ē ×—×Š×™×‘×•×Ē ×”×ž×Š×—×§ הפיזי, הי×Ļיר×Ēי והחבר×Ēי. ×Ļ×ĸ×Ļו×ĸים "פ×Ēוחים" כמו קוביו×Ē ×ĸ×Ĩ, חימר, ואביזרי משחקי ×Ēפקידים חווים ה×Ēחדשו×Ē, וחברו×Ē ×Ļ×ĸ×Ļו×ĸים ו×Ēיקו×Ē ×ž×Š×§×™×ĸו×Ē ×‘×ž×—×§×¨ ה×Ēפ×Ēחו×Ēי ובי×Ļיר×Ē ×Ļ×ĸ×Ļו×ĸים המ×ĸודדים משחק מסור×Ēי ל×Ļד אפשרויו×Ē ×œ×”×¨×—×™×‘ א×Ē ×”×—×•×•×™×” באמ×Ļ×ĸים דיגיטליים.

ללמוד מ×Ļ×ĸ×Ļו×ĸים: נוסטלגיה ×ĸם ×Ēובנו×Ē

כשמבוגרים נזכרים ב×Ļ×ĸ×Ļו×ĸי ילדו×Ēם, הם לא רק מ×Ēרפקים ×ĸל זכרונו×Ē â€“ הם גם חושבים ×ĸל הדרך שבה ה×Ļ×ĸ×Ļו×ĸים האלה ×ĸי×Ļבו א×Ē ×”×Š×§×¤×Ē ×ĸולמם, כישוריהם וזהו×Ēם. ×Ļ×ĸ×Ļו×ĸי בנייה כמו לגו או מכאנו פי×Ēחו חשיבה מרחבי×Ē ×•×™×Ļיר×Ēיו×Ē; משחקי קופסה לימדו כללים, ×Ēור, וה×Ēמודדו×Ē ×ĸם ני×Ļחון והפסד; בובו×Ē ×•×“×ž×•×™×•×Ē ×¤×ĸולה פי×Ēחו יכולו×Ē × ×¨×˜×™×‘×™×•×Ē ×•××ž×¤×Ēיה; וכן הלאה.

בחינ×Ē ×”×Ļ×ĸ×Ļו×ĸים של היום יכולה ל×Ē×Ē ×œ× ×• ×Ēובנו×Ē ×ĸל החברה ה×ĸ×Ēידי×Ē ×Š×× ×• מ×ĸ×Ļבים. האם אנו מ×ĸודדים י×Ļיר×Ēיו×Ē, פ×Ēרון ב×ĸיו×Ē ×•×Š×™×Ēות פ×ĸולה? האם אנו ×Ēומכים בפ×Ēיחו×Ē, גיוון וקיימו×Ē? ה×Ļ×ĸ×Ļו×ĸים שאנו מ×ĸניקים לילדינו אינם רק מ×Ēנו×Ē â€“ הם כלים שבאמ×Ļ×ĸו×Ēם אנו מ×ĸ×Ļבים א×Ē ×”×ĸ×Ēיד.

ט×ĸינו? × ×Ēקן! אם מ×Ļא×Ēם ט×ĸו×Ē ×‘×›×Ēבה, נשמח ׊×Ē׊×Ēפו או×Ēנו

כדאי להכיר