מה המיקוד שלכם? אם אתם רצים לאתר של דואר ישראל לבדוק (בפעם ה-10,000, כי הרי כבר עשיתם את זה שוב ושוב כדי להזין את הכתובות של הבית, העבודה והדוגווקר בכל אתר מסחר אלקטרוני שקיים) – אתם לא לבד. מיקודים, המכונים במדינות רבות קודי דואר, הם שיטה מיושנת למדי לחלק מדינה לאזורי חלוקת דואר.
בישראל בוצעה רפורמה במיקוד, מ-5 ספרות ל-7 ספרות, ב-2013, וזה רק סיבך את העניינים עבור רובנו. כעת, נראה שאולי בעתיד הלא רחוק זה עשוי להשתנות, בזכות מהלך נועז של ענקית הקמעונות האמריקאית וולמארט.
מהפכת המשושים
החברה הודיעה בשבוע שעבר על אימוץ טכנולוגיית מיפוי המבוססת על חלוקת מפת ארה"ב למשושים. במקום להסתמך על מיקודים מסורתיים או מדידות רדיוס פשוטות לקביעת אזורי משלוח, היא הטמיעה מערכת מיפוי משושה מתוחכמת, בהשראת היעילות של מבני כוורות דבורים בטבע. הדבר מאפשר לה לתכנן את המשלוחים בצורה מדויקת ויעילה יותר, ומהווה צעד אפשרי ראשון בדרך להוצאת המיקוד המסורתי לפנסיה.
המערכת המשושית מתחשבת בשיקולים מעשיים, כמו זמני נהיגה בפועל ונגישות כבישים, ולא רק במרחקים בקו ישר. כפי שמציינת חברת שירותי נתוני המיקום ESRI (ר”ת של “מוסד המחקר למערכות סביבתיות”), "משושים עדיפים כאשר הניתוח שלך כולל היבטים של קישוריות או נתיבי תנועה" – בדיוק מה שחשוב בלוגיסטיקת משלוחים.
פַּרְתיבַּאן ראגַ'ה, מנהל בכיר להנדסה במחלקת הטכנולוגיה הגלובלית של וולמארט, הסביר לאתר Fast Company בדצמבר כי שיטת המיפוי החדשה מאפשרת להתאים את אזורי המשלוח של כל סניף בזמן אמת, כך שיגיעו מהר יותר לפי האזורים שאליהם מגיעים נהגי המשלוחים בפועל.
הבעיה עם מיקוד
קודי המיקוד המסורתיים פותחו לפני עשרות רבות של שנים, בעיקר לצרכי מיון דואר – לא לשירותי מיקום ומשלוח מדויקים. לעתים קרובות הם מכסים אזורים גיאוגרפיים בגדלים לא עקביים, ועלולים ליצור גבולות מלאכותיים שאינם משקפים זמני נסיעה בפועל או נגישות. באזורים עירוניים, קוד מיקוד יחיד עשוי להקיף שכונות שונות מאוד, בעוד שבאזורים כפריים, קוד אחד עשוי לכסות שטחים עצומים.
חלופות מודרניות למיקוד
מספר מערכות מיקום מודרניות צצו כדי לטפל במגבלות אלה:
במהלך השנים התפתחו לא מעט חלופות למיקוד המבוססות על מיקוד גיאוגרפי ונקראות באופן כללי geocodes (“קודים גיאוגרפיים").
כמובן שבעידן שבו לכל אחד יש GPS זמין, נ"צ (נקודות ציון) מסורתיות של קו רוחב וקו אורך מספקות אפשרות לזהות מיקום מדויק של כל נקודה בעולם – אך הן מסורבלות לשימוש יומיומי.
מערכות קידוד גיאוגרפי משופרות (geohashes), המתרגמות קואורדינטות אלה לפורמטים ידידותיים יותר למשתמש, כמו 8 או 9 תווים הכוללים אותיות גדולות וקטנות באנגלית ומספרים, שיפרו את הנגישות תוך שמירה על דיוק.
ב-2014 שחררו מהנדסי גוגל בשווייץ את מה שנקרא Plus Codes או Open Location Codes, מערכת המציעה מיקום בקוד פתוח ופועלת כמו כתובת דיגיטלית למקומות ללא כתובות רחוב מסורתיות. הם מורכבים מקוד קצר של אותיות ומספרים יחד עם מיקום (לדוגמה, המטה הראשי של גוגל ממוקם לפי המערכת הזו ב-G752+C2 Mountain View, CA). הם בעלי ערך בעיקר באזורים מתפתחים, בהם מערכות כתובות רשמיות עשויות להיות מוגבלות.
אחת החלופות האפשריות המדוברות ביותר בשנים האחרונות היא What3Words, חברה שחילקה את העולם כולו לריבועים של 3x3 מטרים, כשלכל אחד מהם מוקצה צירוף ייחודי של שלוש מילים באנגלית. המטרה היא שאנשים יוכלו לזכור ולמסור בקלות כל מיקום מדויק באמצעות שלוש מילים פשוטות – לדוגמה, "שולחן.מנורה.כיסא" עשוי להיות הריבוע שבו נמצאת דלת הבית שלכם, ואותו תוכלו לציין ככתובת שלכם למשלוח עיתונים שלנו אם המערכת תהפוך לסטנדרט עולמי. מכיוון שמדובר בחברה מסחרית, קמו גם כמה וכמה מיזמי קוד פתוח עם חלוקות דומות, ושירותי מפות מסוימים כבר מציעים היום להציג לכם את ה"כתובת" המילולית של מיקומכם. עם זאת, כרגע זה משמש בעיקר למבצעי חילוץ של מטיילים שנתקעו במקום בלי כתובת אחרת.
עתיד המיקום – בלי מיקוד?
המעבר של וולמארט למיפוי משושה מייצג יותר מאשר שיפור לוגיסטי פנימי – הוא מסמן שינוי רחב יותר בתפישה העולמית, שמכיר בכך שמיקוד הוא דרך מיושנת מאוד למפות את העולם. ייתכן שבשנים הקרובות נראה תחילה עוד ועוד חברות, ואחריהן שירותי דואר וממשלות, שעוברים למיפוי בשיטות מודרניות יותר.
הכתבה נכתבה בעזרת קלוד.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
