ה"קליק" הבלתי מוסבר שאתם מרגישים לפעמים כשאתם פוגשים מישהו חדש עשוי להיות קשור פחות למה שאתם רואים ויותר למה שאתם מריחים; מחקר בינלאומי חדש חשף שחוש הריח שלנו משחק תפקיד חזק ומפתיע בקביעה מי יהיו חברינו, כאשר ריחו של אדם עשוי לנבא "כימיה חברתית" טוב יותר מהמראה שלו.
המחקר פורץ הדרך, שפורסם החודש ב-Scientific Reports, מאתגר את התפיסה המקובלת לגבי רושם ראשוני. חוקרים מאוניברסיטאות קורנל, מידל טנסי וסבנג'י בטורקיה ערכו ניסוי "מהירות-התחברות" עם 40 משתתפות בגילאי 18-30, כדי לחקור איך רמזים ריחניים משפיעים על יצירת חברויות.
"אנשים קולטים הרבה כשהם נפגשים פנים אל פנים. אבל הריח — שאנשים קולטים ברמה מסוימת, אם כי כנראה לא במודע — מנבא אם בסופו של דבר תחבבו את האדם הזה", מסבירה החוקרת ויויאן זאיאס מקורנל.
המתודולוגיה המתוחכמת דרשה מהמשתתפות ללבוש חולצות כותנה פשוטות למשך כ-12 שעות במהלך פעילויות יומיומיות רגילות, תוך שמירה על שגרת ההיגיינה הרגילה שלהן, כולל שימוש בדאודורנט ובושם רגיל. זה לכד מה שהחוקרים כינו "ריח דיפלומטי" – שילוב של ריח גוף טבעי עם מוצרי טיפוח אישיים שאנו פוגשים במצבים חברתיים אמיתיים.
לפני המפגש האישי, המשתתפות צפו בתמונות של אחרות ודירגו את פוטנציאל החברות שלהן. ביום אירוע ה"מהירות-התחברות", הן הריחו ודירגו תחילה את החולצות שלבשו האנשים שיפגשו מאוחר יותר. לאחר סדרה של שיחות פנים אל פנים בנות ארבע דקות, המשתתפות דירגו כל אינטראקציה, ואז הריחו ודירגו את אותן חולצות שוב.
התוצאות היו מפתיעות: גם שיפוטים ויזואליים ראשוניים מתמונות וגם הערכות ריח ניבאו באופן עצמאי עד כמה המשתתפות יחבבו זו את זו אחרי המפגש האישי. עם זאת, נראה שלרמזי הריח הייתה השפעה חזקה יותר מאשר לרמזים הויזואליים.
אולי המרתק ביותר היה כיצד הערכות המשתתפות לגבי החולצות השתנו משמעותית בהתבסס על האינטראקציות האישיות שלהן. אם הן נהנו לשוחח עם מישהי במהלך הפגישה הקצרה, הדירוג שלהן לגבי הריח של אותו אדם הפך חיובי יותר לאחר מכן, מה שמרמז שהמוח שלנו מעדכן באופן פעיל אסוציאציות ריח בהתבסס על חוויות חברתיות.
החוקרים גילו שכמעט מחצית ממה שגרם למישהו להיראות כחבר טוב נבע מהעדפות אישיות, ולא מתכונות אוניברסליות מושכות. ריח שאדם אחד מוצא מושך עשוי להיות לא נעים לאחר, מה שמדגיש עד כמה כימיה חברתית היא ייחודית ואינדיבידואלית.
המחקר מתבסס על הבנה אבולוציונית של הדרך בה ריח עזר לבני אדם לבצע הערכות מהירות לגבי אחרים. בעוד שמחקרים קודמים התמקדו באופן שבו ריח גוף משפיע על בחירת בני זוג, מחקר זה בחן את תפקידו ביצירת יחסים יומיומיים וחברתיים.
ככל שיחסים מתפתחים, תהליך אסוציאציית הריח הזה כנראה ממשיך, ועשוי לחזק קשרים רגשיים. כל מי שמצא נחמה בהרחת בגדים של אדם אהוב בזמן פרידה חווה תופעה זו באופן ישיר.
למרות שלמחקר יש מגבלות – הוא כלל מספר מצומצם של נשים הטרוסקסואליות בטווח גילאים צר באוניברסיטה אמריקאית – הוא פותח אפיקים מרתקים להבנת הגורמים הנסתרים המשפיעים על הקשרים החברתיים שלנו.
הכתבה נכתבה ברובה ע"י קלוד.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו