כולנו מזהים שמות כמו מריה קארי, סלין דיון, מדונה, ביונסה, בריטני, ליידי גאגא, סיה, נועה קירל ואנה זק – אבל כמה מִכֶּם שמעו פעם את השם אַיוּמי הַמַסַאקי? מדובר באחת המוזיקאיות המצליחות בהיסטוריה, ולכן ביקשנו מ-Claude להכיר לנו אותה קצת.
המסאקי, המכונה לעתים קרובות "קיסרית הג'יי-פופ", היא אשת-כָּלְבּוֹ: היא זמרת, כותבת, מפיקה, שחקנית, דוגמנית ויזמת. אבל רוב האנשים מחוץ לאסיה – או אפילו מחוץ ליפן – מעולם לא שמעו עליה.
היא נולדה ב-1978 בפוּקוּאוֹקה, העיר השישית בגודלה ביפן, שנמצאת באי קְיוּשוּ. ילדותה המוקדמת הייתה מלאה בקשיים: אביה עזב את המשפחה כשהיתה בת 3 בלבד, והיא גודלה ע"י אמה, שעבדה במשרה מלאה, ובעיקר ע"י סבתה. כנערה, המסאקי מרדה במערכת החינוך היפנית הנוקשה, ולאחר שהחלה לדגמן בגיל 7 כדי להגדיל את ההכנסה המשפחתית, בגיל 14 עברה לטוקיו כדי לפצוח בקריירה בתחום הבידור.
היא התחילה כדוגמנית ושחקנית, אך לא נחלה הצלחה משמעותית. פריצת הדרך שלה הגיעה כאשר פגשה את המפיק העתידי שלה, מקס מצוארה, שזיהה את הפוטנציאל שלה כזמרת למרות חוסר העניין הראשוני שלה במוזיקה. מצוארה שכנע את המסאקי לפתח את כישורי השירה שלה. המסירות שלה השתלמה כאשר הוציאה ב-1998 את הסינגל הראשון שלה, "Poker Face". עם זאת, היה זה אלבום האולפן השני שלה, "Loveppears" (1999), שנחשב להצלחה הגדולה הראשונה שלה.
עלייתה של המסאקי הייתה מטאורית. העובדה שכתבה את כל מילות השירים, וחלק מהלחנים, בעצמה, מעבר לשירה ולמעורבות שלה בתכנון הקליפים, קנתה לה קהל מעריצים הולך וגדל, והיא הפכה למוזיקאית היפנית הבולטת ביותר בשני העשורים האחרונים. הדבר הקנה לה את הכינוי שהוזכר למעלה, כמו גם את התואר "המוזיקאית הגדולה בעידן הֵייסֵי" – כלומר תקופת שלטונו של הקיסר אקיהירו, ששלט ביפן מ-1989 עד 2019.
כמה מצליחה היא היתה?
למרות שהיא בת 45 בלבד, והקריירה שלה טרם הסתיימה, בשנים האחרונות המסאקי מפתחת חירשות (אוזן שמאל כבר חירשת מ-2008, ואוזן ימין הידרדרה בשנים האחרונות לאותו כיוון), כך שלא ברור כמה עוד תוכל לשיר ולהופיע. אך היא כבר הספיקה לרשום הישגים נאים מאוד:
- היא מחזיקה בשיא של מספר האלבומים הרצופים במקום הראשון בטבלאות אוריקון (מצעד מכירות האלבומים היפני) עם 23 אלבומים.
- היא מחזיקה גם בשיא למספר הסינגלים הרצופים במקום הראשון בטבלת הסינגלים של אוריקון (21).
- היא הזמרת היפנית בעלת מספר הסינגלים הגבוה ביותר שמכרו מיליון עותקים (11).
- היא שמרה על לפחות שיר אחד בעשרת הגדולים של טבלת הסינגלים השבועית של אוריקון במשך 45 שבועות רצופים – שיא שלא נשבר עד היום.
- גם השיאים למספר הלהיטים שהגיעו למקום הראשון (38) ומספר הלהיטים הרצופים שעשו זאת (25) שייכים לה.
- היא הייתה האמנית הנמכרת ביותר ביפן לאורך כל העשור של שנות ה-2000.
- ייתכן שסייעה לכך העובדה שב-2007 הפכה לאמנית היפנית הראשונה שכל הסינגלים שלה היו זמינים בחנויות מוזיקה מקוונות כמו אייטיונז של אפל.
- סה"כ, היא מכרה לפי הערכות מעל 50 מיליון פריטים (אלבומים וסינגלים) – המספר הגבוה ביותר לאמנית יפנית אי פעם.
- סיבוב ההופעות שלה ב-2007, "(Miss)understood", משך קהל שיא של 1.2 מיליון איש.
- למרות שכל שיריה ביפנית, היא האישה הראשונה שהגיעה למקום הראשון במצעד מכירות האלבומים הסיני, עם אלבום הרמיקסים Ayu-MI-X 7.
- ברשימת הקליפים היקרים בהיסטוריה, המסאקי מחזיקה בקליפ היקר ביותר לשיר שאינו באנגלית – אבל אם זה לא מספיק, היא גם מחזיקה ב-4 הקליפים היקרים ביותר שאינם באנגלית: "My Name's Women" ו”Fairyland (שניהם מ-2005) עלו כ-2 מיליון דולר כל אחד (מקום 19 בטבלה), “Green” (2008) עלה כ-1.6 מיליון דולר (מקום 27), ו"Jewel” עלה 1.1 מיליון (מקום 37). למקרה שתהיתם, ההרכב הקוריאני הפופולרי BTS לא נמצא ב-80 הראשונים.
- הקליפים המושקעים שלה זכו להערכה רבה, כאשר היא זכתה לא פחות מ-7 פעמים בקליפ הטוב ביותר לזמרת בטקס פרסי המוזיקה של MTV יפן.
ההשפעה של המסאקי חורגת מעבר למוזיקה, וגם הלוק שהיא בוחרת לעצמה משמש השראה להמוני מעריצות ומעריצים צעירים. המאבקים שלה, והדיבור עליהם, גם הם תורמים לאהבה ולהערצה שהיא זוכה להן.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
![[object Object]](/wp-content/uploads/2024/05/15/06/whatsapp-israelhayom-m-150-.gif)