X

איך רבי נחמן מברסלב הבריח את נפוליאון מעכו?

לפני שעלה לשלטון, הנהיג המצביא הדגול את צבאו במסע לכיבוש ארץ ישראל. לאחר שהצליח לכבוש את רוב המדינה, הוא נתקל בעיר אחת שנהנתה מיותר הגנות מכפי שציפה

חוואקין פיניקס כנפוליאון. בעכו חיכתה לו הפתעה. צילום: יח"צ

לפני 225 שנה קרה אירוע חריג למדי: נפוליאון בונפארטה, אחד המצביאים הדגולים בהיסטוריה, סיים את מסעו הצבאי האחרון בארץ ישראל בכישלון חרוץ, שהיה אחד הגדולים בקריירה הצבאית ההיסטורית שלו. נעזרנו ב-Claude וב-ChatGPT כדי להסביר מה קרה שם ואיך זה קשור לרבי נחמן מברסלב.

בפברואר 1799 פלש נפוליאון לארץ ישראל בראש צבא צרפתי, כחלק ממבצע צבאי להעברת השליטה על ארץ הקודש מידי העות'מאנים והבריטים. הוא כבש את עזה, יפו, רמלה, לוד ונצרת ללא התנגדות משמעותית. אולם כאשר הגיע לעכו, ב-20 במרץ, הוא נתקל בהתנגדות נחושה מצד התושבים המקומיים והלוחמים משתי המעצמות היריבות שהגנו על העיר העתיקה. הוא צר על העיר במשך 54 ימים, בניסיון להתיש את אנשיה ולהכניעם, כפי שעשה ביפו.

מה שהוא לא היה מוכן לקראתו היה התמודדות מול מצביאים מתוחכמים לא פחות ממנו, ואולי גם קמצוץ של סיעתא דשמיא (עזרה "מגבוה"): הנרי סידני סמית', אדמירל בריטי עם צי של 10 ספינות אספקה שהספיק להיכנס לעיר לפני המצור והביא עמו את אנטואן דה פיליפו, עמית לשעבר של נפוליאון שערק בשל נאמנותו לשושלות המלוכה שנפוליאון לא היה מבניהן, ושניהם יחד ייעצו וסייעו לאחמד פאשה אל-ג'זאר, המושל העות'מאני של צפון ארץ ישראל. בנוסף, באותו זמן שהה בעיר רבי נחמן מברסלב, מה שלפי חסידיו הוסיף להגנת העיר גם את א-לוהים עצמו.

שלישיית המצביאים – העות'מאני, הבריטי והצרפתי – הצליחה להחזיק את לוחמי העיר נחושים ועקשנים, ואף להכין לנפוליאון הפתעה בדמות חומה שנייה שהוסתרה מאחורי החומה המקורית של העיר, כך שגם לאחר 54 ימי מצור, כשחיילי נפוליאון הצליחו סוף סוף לפרוץ את החומה הראשית, הם נתקלו בחומה המשנית ונסוגו לאחור בייאוש.

הנסיגה הזו לא הייתה רק נסיגה טקטית, אלא רגע מכריע, שסימן את ניפוץ שאיפותיו של נפוליאון במזרח התיכון. הכישלון אילץ אותו לזנוח את תוכניותיו לכיבושים נוספים באזור, ובסופו של דבר תרם להחלטתו לחזור לצרפת בלי לקחת את ארץ ישראל מידי הבריטים והעות'מנים בעלי הברית.

מצד שני, הנסיגה הזו לא היתה סופו של נפוליאון, שלמרות הכישלון זכה למוניטין של מצביא אגדי, חזר לצרפת עטור תהילה ועלה לשלטון חודשים ספורים לאחר מכן.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר