X

19 ביטויים לא להגיד לילדים למניעת צלקות רגשיות מתמשכות

במארג הרגיש של ההורות, כל מילה שנאמרת מחזיקה בכוח רב. למרות כוונותינו הטובות ביותר, ישנם ביטויים שכאשר הם נאמרים, יכולים להשאיר צלקות מתמשכות בנפשם של ילדינו. 19 הביטויים להלן הם מוקשים מילוליים שאין מקומם ברפרטואר ההורי שלנו

לכל מילה שנאמרת על ידי הורה השפעה על מרקם חייו של ילדו. צילום: freepik

הורות היא מחול מורכב של עליות ומורדות, שמחות ודאגות, ניואנסים ורגישויות. לכל מילה שנאמרת השפעה רבה על מרקם החיים של ילדינו. הדי הביטויים שלנו מהדהדים במוחם, מעצבים את התפיסות, האמונות וההערכה העצמית שלהם. עלינו לבחור בזהירות את המילים שלנו, לטפח מורשת של אהבה, קבלה והעצמה שתחזיק מעמד לדורות הבאים. להלן 19 ביטויים שרצוי שלא יישמעו יותר בשיח ביננו לבין ילדינו:

'אין יותר שאלות'

ילדים הם חוקרים טבעיים, מוחם רעב להבנה ולגילוי. עצירת השאלות שלהם לא רק חונקת את סקרנותם אלא גם מערערת את ביטחונם. קבלו את סקרנותם, כי היא מקדמת את צימאונם לידע וצמיחם.

'יכולתי לעשות את זה בגילך'

השוואת ילד להישגים שלנו אינה משרתת שום מטרה אלא מצמצמת את המסע הייחודי שלו. כל ילד הוא יצירת מופת בהתהוות, עם ציר זמן וכישרונות משלו. בואו נחגוג את האינדיבידואליות שלהם במקום להשוות אותם אלינו בעבר.

כינויי שיימינג למיניהם

מילים כמו 'עצלן' או 'מרושל' פוגעות בתחושת הערך העצמי של הילד. במקום לתייג אותם, בואו ננחה אותם בעידוד ותמיכה, ונטפח בהם אמונה בפוטנציאל שלהם לגדול ולהשתפר.

שיימינג גוף

גופם של ילדינו הוא המקדש שלהם, הראוי לאהבה וקבלה. ביקורת על המראה שלהם מולידה חוסר ביטחון וספק עצמי. בואו נלמד אותם לחגוג את הייחודיות שלהם ולהעריך את מה שחשוב באמת - האופי והרוח שלהם.

'התגבר על זה עכשיו'!

רגשות, לא משנה כמה טריוויאליים הם עשויים להיראות לנו, הם חוויות לגיטימיות עבור ילדינו. על ידי ביטול רגשותיהם, אנו מבטלים את עולמם הרגשי. בואו ניצור עבורם מרחב בטוח להביע את עצמם, לטפח אינטליגנציה רגשית וחוסן.

'אתה בסדר'

מאחורי כל 'אני בסדר' מסתתר יקום של פחדים ואי ודאות. ההכרה ברגשותיהם מאמתת את החוויות שלהם ומחזקת את הקשר שלנו איתם. בואו נקשיב באמפתיה, ונציע נחמה והבנה כשהם הכי זקוקים לה.

'למה אתה לא יכול להיות יותר כמו X'?

השוואה היא גנבת השמחה שגוזלת מילדינו את תחושת הערך שלהם. בואו לאמץ את הייחודיות שלהם, לטפח את כישרונותיהם ושאיפותיהם ללא צל של השוואה.

'עד עכשיו לא למדת משהו'?

אמונה בעצמם מטופחת באמצעות עידוד, לא ביקורת בוטה. בואו ניטע אמון בילדים שלנו על ידי אישור היכולות שלהם ונחגוג את ההתקדמות שלהם, לא משנה כמה קטנה.

'אתה כל כך מושלם'

שלמות היא אשליה החונקת צמיחה ואותנטיות. בואו נאמץ את חוסר השלמות של ילדינו ונלמד אותם שטעויות הן הזדמנויות ללמידה וצמיחה.

בחרו בזהירות את המילים שלכם, טפחו מורשת של אהבה, קבלה והעצמה שתחזיק מעמד לדורות הבאים. גווינת פאלטרו, אימה בלית' ובתה אפל

     

View this post on Instagram

           

A post shared by Gwyneth Paltrow (@gwynethpaltrow)

'אתה צעיר מדי בשביל להבין'

ילדים מסוגלים להבנה ותובנה עמוקה מעבר לגילם. בואו נכבד את הסקרנות והאינטליגנציה שלהם על ידי מעורבותם בדיונים המתאימים לגילם וטיפוח אהבה ללמידה לכל החיים.

'אף פעם לא תהיה טוב בזה'

לתפיסות מגבילות אין מקום במסע הגילוי העצמי של הילד. בואו נעודד אותם לאמץ אתגרים באומץ ובחוסן, מתוך אמונה ביכולתם להתגבר על מכשולים ולהגשים את חלומותיהם.

'זה רעיון טיפשי'

כל המצאה גדולה התחילה כרעיון שנדחה על ידי אחרים שמצאו אותו חסר תועלת. בואו לטפח תרבות של יצירתיות וחדשנות על ידי עידוד ילדינו לחקור ולהתנסות ללא חשש משיפוטיות.

'אל תגרום לי לעשות משהו שאני אתחרט עליו'

המעשים שלנו הם באחריותנו, לא נטל שמוטל על כתפי ילדינו. בואו נדגמן אחריות ושליטה עצמית, נלמד אותם את הערך של יושרה ואמפתיה.

'אין לי זמן בשבילך'

זמן הוא מטבע האהבה, וילדינו ראויים לתשומת הלב הבלתי מחולקת שלנו. בואו נתעדף נוכחות על פני מתנות, לטפח את הקשר שלנו איתם באמצעות זמן איכות וקשרים משמעותיים.

'אל תבוא אליי כשאתה מסתבך'

אמון הוא הבסיס ליחסים בריאים בין הורה לילד. בואו נהיה נמל מבטחים עבור ילדינו, ונציע תמיכה והכוונה כשהם זקוקים לה ביותר, ללא חשש משיפוט או דחייה

'אמרתי לך'

טעויות הן בלתי נמנעות במסע של צמיחה וגילוי עצמי. בואו נגיב בחמלה ובהבנה, ננחה את ילדינו בסבלנות ובחוכמה במקום בשיפוטיות.

'תתאמץ יותר בפעם הבאה'

התקדמות, לא שלמות, היא המטרה של מסע ההורות שלנו. בואו נחגוג את המאמצים של ילדינו ונעודד אותם ללמוד מכשלים, לטפח הלך רוח צמיחה המושרש בחוסן והתמדה.

'מה לא בסדר איתך'?

הילדים שלנו אינם מוגדרים על ידי הטעויות או החסרונות שלהם. בואו נאשר את הערך והקסם הטבועים שלהם, ונזכיר להם שהם מספיקים, בדיוק כפי שהם.

'עצור, עכשיו'!

קולם של ילדינו ראוי להישמע ולכבד. בואו נעצים אותם לבטא את עצמם בצורה אותנטית, נלמד אותם לנווט קונפליקטים ורגשות בחן ואסרטיביות.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר