X

10 סימנים מוזרים ופחות מוכרים של דמנציה

לדמנציה (שטיון), שם כולל לקבוצת מחלות שפוגעות בתפקוד הקוגניטיבי של האדם, כמו זיכרון, חשיבה, שפה ופתרון בעיות, תסמינים המשתנים מאדם לאדם, תלוי בסוג וחומרת המחלה. כמה מן התסמינים ערמומיים ושייכים לתחומים מעבר לתחום השכחה

ברוס וויליס. צילום: אי.פי

בניגוד לאמונה הרווחת, לדמנציה מספר רב של וריאציות, כל אחת מציגה אתגרים ותסמינים ייחודיים משלה. הסיבות לדמנציה הן רבות ומגוונות, אך הגורם השכיח ביותר הוא מחלת אלצהיימר. גורמים נוספים כוללים מחלת פרקינסון, שבץ מוחי ופגיעות ראש. התסמינים של דמנציה משתנים מאדם לאדם, תלוי בסוג המחלה ובחומרתה. המחלה הפרוגרסיבית, כלומר מחמירה עם הזמן, חושפת את עצמה בשתי צורות נפרדות: שיבוש התנהגותי ואי יכולת לבטא מחשבות. עם זאת, קיימים גם תסמינים ניואנסיים, בדרך כלל מוזרויות מעבר לתחום השכחה. להלם כאלו:

אובדן יכולת זיהוי הונאה

אנשים הסובלים מדמנציה כושלים בזיהוי הונאה, גם אם היא ברורה. כיוון שהם קולטים מסרים רק באמצעות עדשה מילולית, יכולתם להבחין בשקרים, העמדת פנים ומלאכותיות פוחתת, מה שהופך אותם לרגישים למניפולציות וניצול מצד נוכלים המתחזים לאנשים קרובים, כמו בני משפחה, חברים או אנשי מקצוע. הסיבות לאובדן זיהוי הונאה הן ירידה בתפקודים הקוגניטיביים: דמנציה גורמת לירידה בתפקודים הקוגניטיביים, כגון זיכרון, חשיבה ושיפוט, בדידות וחיפוש קשר אנושי וחולשה רגשית.

נפילות חוזרות

מבוגרים יותר על סף ירידה קוגניטיבית, מוצאים את עצמם נופלים בתדירות גבוהה יותר, מה שמבשר על התקדמותה השקטה של ​​הדמנציה. נפילות הן בעיה נפוצה בקרב חולי דמנציה, והן עלולות לגרום לפציעות חמורות ואף מוות. הגורמים יכולים להיות ירידה בתפקוד הקוגנטיבי הגורמת קושי בהערכת מרחקים, תכנון תנועות ושמירה על שיווי משקל. כמו כן, שינויים פיזיים כגון חולשה שרירית, קשיון מפרקים, ירידה בראייה וסחרחורות.

התעלמות מנורמות חברתיות

דמנציה מנפצת קודים חברתיים וכללי התנהגות, ומשחררת פרץ של פעולות חריגות. מגניבה קטנה להפרות בוטה של ​​מבנה חברתי, אנשים הסובלים מדמנציה נלכדים ברשת של טאבו חברתיים, ומטשטשים את הגבול בין מוסר למחלה. הם יכולים לדבר בקול רם, להשתמש בשפה בוטה, לשכוח להתרחץ, להתלבש בצורה לא הולמת, לא להבין מתי לדבר ומתי לשתוק, מתי לצחוק ומתי לבכות, או להתנהג באופן אגרסיבי.

מבט מבולבל ובעיות בקריאה

כאשר אדם מאבד את היכולת להזיז את עיניו כרגיל, זה מצב המכונה 'מבט מופחת' (Reduced Gaze). אנו מזיזים את עינינו לעתים קרובות ועוקבים אחר חפצים מבלי לדעת שאנו עושים זאת. אנשים המראים סימנים מוקדמים של דמנציה בוהים הרבה, והם לא פעם מדלגים על שורות כשהם קוראים. הגורמים למבט המופחת הם שינויים במבנה ובפונקציה של המוח המשפיעים על מערכת הראייה ומובילים לקשיים בהזזת העיניים וקושי בעיבוד מידע חזותי והבנת משמעותו. כמו כן, תרופות רבות לטיפול בדמנציה עלולות לגרום לתופעות לוואי המשפיעות על הראייה, כגון טשטוש ראייה, יובש בעיניים ורגישות לאור.

שינויים במצב הרוח ובהתנהגות

חולי דמנציה יכולים לחוות עצבנות, חרדה, דיכאון, שינויים בהרגלי שינה, אובדן עניין בפעילויות שהיו אהובות בעבר, התנהגות אגרסיבית או אלימה. שינויי מצב רוח אלו עלולים הוביל לנסיגה חברתית, בידוד, תסכול וייאוש לנוכח הקשיים שהם חווים. תחושות אלו יכולות להוביל לירידה במוטיבציה, אובדן תקווה, ואף דיכאון.

בלבול גסטרונומי

אספקט התזונה הופך להיות מסובך כאשר דמנציה מקהה את החושים. מצריכת אוכל מעופש ועד בליעת כל מיני דברים שאינם מזון, אכילה עלולה להפוך עבורם לסכנה. הם עלולים לאבד או להשיל ממשקלם באופן חריג. שינויים בחושי הטעם והריח שהם חווים יכולים להוביל לחוסר עניין באוכל או בחירת מזון משונה. כמו כן, ירידה בתפקודים מוטוריים יכולה להקשות עליהם לתפוס מזון, ללעוס אותו ולבולעו.

שפה מוגבלת

שפה שהייתה שגורה בעבר הופכת דלה בקרב חולי דמנציה. מילים יומיומיים נשכחות או נאמרות בצורה לא ברורה או משובשת. שפה מדוברת או כתובה, במיוחד כאשר מדובר במשפטים מורכבים או מושגים מופשטים, לא מובנת. הדיבור מופחת, קצר ופשוט והשתתפות בשיחות הולכת ונעשית נדירה. נשכחים לא רק שמותיהם של חפצים אלא עצם התועלת שלהם, ומשאירים אנשים תקועים בתהום לשונית, מתמודדים עם רסיסי ההכרה המרוסקת.

שחיקת האמפתיה

האמפתיה, אבן היסוד של האינטראקציה האנושית, מתפוררת בעקבות התקיפה הבלתי פוסקת של דמנציה. אנשים, שפעם היו מלאי חמלה, מפגינים התעלמות חסרת כבוד מהנאה החברתית, מנתקים את חוטי האמפתיה הקושרים את האנושות. הם מתקשים לזהות רגשות של אחרים, לא מראים עניין בצער או בשמחה של אחרים, ואף מגיבים בצורה לא הולמת למצבים רגשיים. הם חווים קושי בהבנת רגשות מורכבים כגון אהבה, שנאה, קנאה או אשמה.

לסיכום, כאשר אנו מנסים לפתור את חידת הדמנציה, אנו מתמודדים עם מציאות רחוקה מהסטריאוטיפים השכיחים בתודעה הקולקטיבית שלנו. מעבר לאספקט השכחה המוכר מסתתר מבוך של סימפטומים לא שגרתיים, שכל אחד מהם מעיד על האריג המורכב של הידרדרות קוגניטיבית. בשאיפה שלנו להבנה, חשוב לא רק להתעמת עם המחלה, אלא גם לחמול את מי שנלכדו באחיזתה הבלתי סלחנית.

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר