X

האיבר המפתיע שיכול ללמד אתכם על מצב הבריאות שלכם

נכון שהן רוב היום בתוך נעליים וגרביים ומרוחקות מהעין ומהלב (מילולית!) - אבל כפות הרגליים משמשות לעתים קרובות סימן למצב הבריאות שלכם שמבשר על מחלות שונות

רגליים יחפות. צילום: מערכת feedy באמצעות הבינה המלאכותית ideogram

כשאנחנו רוצים לדעת את מצב הבריאות שלנו, אנחנו נוטים למדוד חום, לשים לב לעייפות בלתי מוסברת, לכאבים בגוף וכד’. אבל יש דרך נוספת ללמוד לא מעט על מצבנו הגופני-בריאותי שרובנו לא מודעים אליה – הרגליים שלנו. בעזרת Claude, סיכמנו מאמר של פרופ’ דן באומגארט מבית הספר לפיזיולוגיה באוניברסיטת בריסטול על הנושא.

לפי באוגארט, כפות הרגליים מחוברות למסלולי סיבי עצב מהמוח, כדי לאפשר לנו לעמוד, לשמור על שיווי משקל ולהניע את הבהונות, במקביל לכלי דם שמגיעים אליהן כל הדרך מהלב. כך, למרות שהרגליים מרוחקות לכאורה מאיברים חיוניים, כפות הרגליים הן בין החלקים המחוברים ביותר בגוף, ויכולות לשמש חלון אל מה שקורה במוח ובמערכת הדם. כל פריחה, שינוי צבע או שינוי בוויסות תרמי או ברפלקסים יכולים להיות סימני אבחון חשובים, שעלולים להצביע על מחלות – החל מסוכרת ועד הפרעות בבלוטת התריס.

הנה כמה דוגמאות לאופן שבו תשומת לב לשינויים בכפות הרגליים יכולה ללמד על בעיות בריאותיות בסיסיות:

מחלות יד, רגל ופה
מחלת ילדות נגיפית שכיחה, שפורצת לעתים קרובות עם הופעת כתמים שטוחים ואדומים או שלפוחיות על הידיים, הרגליים והפה – ומכאן שמה. בדרך כלל היא שפירה, אך מיקום הפריחה בכפות הרגליים יכול להזהיר את הרופאים לבדוק את נגיף הקוקססקי שגורם לה.

מחזור דם גרוע
אם הבהונות או כפות הרגליים שלכם הופכות לגוון כחלחל – במיוחד כשקר – זה יכול להיות סימן ל"תסמונת הבוהן הכחולה", הנגרמת על ידי הצטברות כולסטרול, החוסמת את זרימת הדם לגפיים. זהו סימן אזהרה פוטנציאלי לבעיות זרימת דם רציניות יותר, כמו מפרצת או טרשת עורקים.

בעיות נוירולוגיות
אחת מבדיקות האבחון הרפואיות המוכרות היא רפלקס הבאבינסקי – שבו רופא מלטף את כף הרגל כדי לבדוק את תגובת האצבעות. אם הבוהן מתכופפת כלפי מעלה במקום למטה, זה יכול להעיד על הפרעה באותות המוח השולטים על כף הרגל, הנובעת לרוב ממצבים כמו שבץ מוחי, טרשת נפוצה או פציעות בעמוד השדרה. באומגארט מציין כי בקרב תינוקות זה נפוץ, אך בקרב מבוגרים זה דגל אדום.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר