X

9 דרכים לקרר את הבית בקיץ בלי מזגן

הטמפרטורות עולות, השמש קופחת והשהות בבית הופכת לבלתי נסבלת בלי מזגן – אבל הוא מקפיץ לכם את חשבון החשמל באופן מוגזם? הנה כמה דרכים להוריד קצת את הטמפרטורה בבית בלי שתחטפו חום מהמחיר

לא צריך מניפה. צילום: מערכת feedy באמצעות הבינה המלאכותית ideogram

החום הכבד של אתמול, והתחזית לקראת פסח, מעידים ללא ספק שהקיץ כאן, ולא עומד לעשות לנו הנחות. אבל לאור האינפלציה המתמשכת ומחירי החשמל הגבוהים, היום יותר מתמיד מנסים ישראלים רבים למעט בהפעלת מזגנים בבתיהם. לכן, ביקשנו מ-Claude ללקט לנו טיפים לצינון הבית בלי להדליק את המכשיר שמקרר את הבית ומחורר את הכיס.

1. וילונות
חלונות הם מקור עיקרי לחדירת חום ואור (שכ-98% ממנו מחממים גם הם). לכן, כדאי להגיף תריסים, וילונות וכד’ בשעות החמות, כדי לחסום את קרני השמש. כדאי לבחור וילונות בהירים, שמשקפים את אור השמש בחזרה החוצה ולא סופגים אותו ומתחממים, ואולי אף לתלות צלונים חיצוניים מעל החלונות – במיוחד אלה הפונים לדרום ולמערב.

2. חלונות
בניגוד למה שאתם חושבים, פתיחת חלונות דווקא עוזרת לקרר את הבית בקיץ – אם עושים אותה באופן אסטרטגי: פתחו חלונות בצדדים מנוגדים של הבית בשעות הלילה והבוקר המוקדמות, כאשר האוויר בחוץ קר יותר, כדי לאפשר לו לזרום דרך הבית. אפשר להציב מאווררים צמוד לחלונות כדי למשוך את האוויר הזה פנימה "בכוח".

3. צמחים
צמחים משמשים כממזגים טבעיים על ידי מתן צל ואדי מים. שתלו מחוץ לבית עצים גבוהים שיטילו צל על הגג, הקירות, החלונות וחללי המגורים החיצוניים. גפנים על סבכות יכולים לעזור לקרר קירות חיצוניים. שיחים ועציצים בתוך הבית מספקים צל נוסף ופוטוסינתזה טבעית.

4. בישול
בישול, אפייה וטיגון פולטים חום רב שמעלה עוד יותר את הטמפרטורה בבית בימים חמים ממילא. שקלו לבצע אותם במרפסת או בגינה, בדיוק כמו שאתם עושים את המנגל של יום העצמאות בחוץ, או להכין ארוחות קרות שאינן דורשות חימום. לחלופין, הפעילו מכשירים כמו קולטי אדים ומאווררים הפוכים כדי להרחיק חום הנפלט מבישול. בכל אופן, עדיף לעשות את הדברים הללו בשעות הערב הקרירות יותר. כנ"ל לגבי כביסה, ייבוש והדחת כלים, שגם המכשירים המבצעים אותן פולטים חום רב.

5. גובה
אוויר חם, כידוע, עולה למעלה. מקמו מאווררים כדי להזרים אוויר קר יותר בגובה הרצפה. רצוי לישון בקומות נמוכות יותר, שכן הקומות העליונות לוכדות אוויר חם מחדרי מגורים נמוכים יותר.

6. ביגוד
כותנה היא סיב טבעי נושם, המנדף לחות מהעור ועוזר לגופכם להרגיש קריר יותר. עדיף ללבוש בגדי כותנה ולישון על סדיני כותנה בקיץ.

7. מבנה
זה טיפ שעבור רובכם הוא מאוחר מדי או בלתי ניתן לביצוע – אבל חומרי גלם וצבעים חיצוניים בהירים "דוחים" חום יותר מצבעים וחומרים כהים. עבור רצפות אריחים או אבנים סופגות חום, שקלו לפרוש על גבן שטיחים לבידוד נוסף מתחת לרגליים.

8. מזגן זול
כדי ליצור אפקט של מזגן בעזרת מכשירים אחרים, ניתן להניח קערת קרח (מהפריזר שאותו ממילא לא תכבו לעולם, ולא חשוב כמה חם) מול מאוורר (שצורך הרבה פחות חשמל מהמזגן) כדי להפריח אוויר צונן לחלל. כפי שהזכרנו קודם, אפשר גם למקם מאוורר צמוד לחלון בשעות הקרירות יותר כדי "לשאוב" אוויר צונן מבחוץ.

9. שתייה
שתו הרבה משקאות קרירים מהמקרר והימנעו מפעילויות היוצרות חום גוף. הגבילו את השימוש במחשבים, מכשירי חשמל ומכשירים חמים שיחממו חללים פנימיים. מרתפים נוטים להיות קרירים יותר, כך שאם יש לכם כזה, נסו להעביר את רוב הפעילות אליו.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר