X

תגידו שלום לחדר הכושר והריצות: מדענים פיתחו "גלולות אימון"

מחקר חדש הצליח להוכיח היתכנו לתרופות עתידיות שיגרמו לגוף להגיב כמו שהוא מגיב לאימון, מבלי שנצטרך להתאמץ ולהזיע במשך שעות

עזוב את המשקולת, קח גלולה במקום. אילוסטרציה. צילום: fxquadro / Freepik

מי לא חלם אף פעם לקבל את היתרונות הבריאותיים של פעילות גופנית, רק בלי הקטע של הפעילות הגופנית, עם כל המאמץ וההזעה? מדענים מתקדמים כעת לקראת פיתוח תרופות שיכולות "לחקות" את ההשפעות של אימון על תאי הגוף. נתנו ל-Claude להרים בשבילנו את משקולת המידע הזו ולתרגם אותה לשפה ברורה.

המטרה היא ליצור תרופות המפעילות באופן מלאכותי את אותם מסלולים ומנגנונים מולקולריים שמופעלים באופן טבעי על ידי פעילות גופנית – הגברת צמיחת השרירים, הגברת הסיבולת והגברת ייצור האנרגיה. "אנחנו מקווים שזה יכול לעזור בכל המקרים שבהם אנשים מתמודדים עם מחסומים פיזיים גדולים לפעילות גופנית", אומר מוביל המחקר, בַּהַא אֶלְגֶנְדי, כימאי רפואי בית הספר לרפואה של אוניברסיטת וושינגטון, שבניגוד לשמה נמצאת במדינת מיזורי.

אלגנדי וצוותו זיהו וסינתזו תרכובות חדשות, המסוגלות להפעיל קולטני תאים הנקראים ERRs וממלאים תפקיד מפתח בהשפעות הפעילות הגופנית. כאשר נעורו לחיים על ידי מולקולות התרופות שפיתחו במחקרי מעבדה, קולטני ERR אלה גרמו לתאים להגביר את חילוף החומרים, לשרוף יותר שומן ולפתח סיבי שריר עמידים יותר לעייפות – חיקוי למעשה של מצב פעילות גופנית.

למרות שהמחקר עדיין נמצא בשלבים מוקדמים מאוד, הוא מציע הצצה לפוטנציאל העתידי של "גלולות אימון", שיכולות לספק קיצור דרך תרופתי לשיפור הבריאות והכושר, במיוחד עבור אנשים עם מגבלות שמקשות או הופכות פעילות גופנית לבלתי אפשרית, כמו הפרעות דלדול שרירים, השמנת יתר, אי ספיקת לב, תפקוד לקוי של כליות ואפילו מחלות ניווניות כמו אלצהיימר, שבהן החוקרים מאמינים שהפעלת מסלולי פעילות גופנית אלו יכולה גם להיות טיפולית.

אבל לתרופות עשויים להיות יישומים רחבים אף יותר, מציין אלגנדי. "זה יהיה שימושי גם עבור אלה שעסוקים מכדי להתאמן, או שהם עצלנים, כמוני".

כדי שהגלולות הללו יוכלו להפוך למציראות הן תצטרכנה קודם לעבור בדיקה נוספת ועידון, כדי להבטיח שהן מפעילות באופן סלקטיבי רק את מסלולי האימון הרצויים, ללא השפעות לא רצויות במקומות אחרים בגוף. שנים של ניסויים בבעלי חיים תידרשנה כדי להעריך את הבטיחות והיעילות של התרופות לפני שניתן יהיה לנסות אותן על בני אדם.

ובכל זאת, היכולת לרתום את שלל ההשפעות הבריאותיות המופעלות על ידי פעילות גופנית – מבניית שרירים, דרך הגברת חילוף החומרים ועד מלחמה במחלות כרוניות – יכולה להיות מהפכנית, אם תצליח. גם אם היא לא תחליף לחלוטין את האימונים הגופניים על שלל יתרונותיהם, עבור אנשים מסוימים גם חיקוי חלקי בלבד יהיה בשורה משמעותית.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר