X

הלהיט החדש של נטפליקס מעורר סערה בסין

בסוף השבוע עלתה לנטפליקס "בעיית שלושת הגופים", שכבר נמצאת במקום הראשון בישראל וברוב מדינות העולם. למה דווקא בסין, שבה כלל אי אפשר לצפות בסדרה, היא מצליחה לעורר זעם?

"בעיית שלושת הגופים". צילום: נטפליקס

ביום חמישי האחרון עלתה לנטפליקס הסדרה "בעיית שלושת הגופים", המבוססת על הספר זוכה פרס ההוגו של הסופר הסיני לי צשין ומהווה מתחרה דוברת אנגלית לסדרה "Three Body” שהופקה על ידי Tencent ו-CCTV הסיניות ועלתה ליוטיוב ולשירותי הווידאו בסין בשנה שעברה. המוני סינים מיהרו לצפות בגרסה של נטפליקס לסדרה והביעו גאווה על הפקת הענק בעלת המקור הסיני – אך גם זעם כלפי נטפליקס על התוצאה. נעזרנו ב-Claude כדי להבין מדוע.

הפרק הראשון נפתח בקמפוס של אוניברסיטת צינגהואה בשנת 1967, כאשר מרצה לפיזיקה מוכה בפומבי על ידי סטודנטים מטורפים בזמן שאשתו מוקיעה אותו והבת יה וונג’י צופה באימה. "מפגשי מאבק" כאלה נגד "אויבי המעמד" היו נפוצים להחריד במהלך העשור של המהפכה הקומוניסטית של מאו דזה דונג.

הטריילר לסדרה של נטפליקס:

ברשתות החברתיות הסיניות האשימו צופים את צוות ההפקה האמריקאי בראשות יוצרי משחקי הכס דיוויד בניוף וד.ב. וייס ב"מניע נסתר" – להדגיש בכוונה תחילה את הפרטים האפלים ביותר בסין של אותה תקופה, כדי לגרום למדינה להיראות רע.

"נטפליקס, אתם בכלל לא מבינים את ‘בעיית שלושת הגופים’ או את יה וונג'י! אתם מבינים רק תקינות פוליטית!" זעם מגיב אחד. אחרים טענו שהצוות לקח את החופש האמנותי רחוק מדי, בכך שהציב את הסצנות ההיסטוריות האלימות במרכז, בעוד הסופר לי צשין קבר אותן במקור עמוק יותר בנרטיב.

הסדרה הסינית מהשנה שעברה:

עם זאת, אחרים דווקא ציינו כי מדובר בתיאור מדויק למדי של זוועות שאירעו בחיים האמיתיים, ולא משנה כמה קשה לצפות בהן. "ההיסטוריה הרבה יותר אבסורדית מסדרת טלוויזיה, אבל אתם מעמידים פנים שאתם לא רואים אותה", כתב אחד המבקרים.

לא רק הדגשת הכוחניות של המהפיכה הקומוניסטית עוררה ויכוחים סוערים; גם שינויים אחרים גרמו לזעם. המיקום של חלק ניכר מהעלילה בלונדון במקום בסין נתפסה כ"ביטול-סיניות" מיותר של הסיפור הסיני המהותי. גם צוות השחקנים המערבי ברובו עורר זעם.

היו שטענו שחירויות יצירתיות אלו, בשילוב עם הצגה מלאה של ההיסטוריה הכואבת של סין, יצרו קו עלילה המפאר את המערב על הצלת האנושות ממשבר שנגרם על ידי עברה של סין. "למה יש אנשים שתמיד צריכים לחפש איבה במוצר תרבותי?", הרהר גולש שככל הנראה לא הבין על מה כל הוויכוח.

יש לציין כי הסינים שצפו בסדרה עברו בעצמם עבירה לפי כללי המפלגה שהם כל כך דואגים לאופן ההצגה שלה במערב: נטפליקס חסומה לגישה מסין, בשל סירובה לאפשר לשלטון לשלוט על אופי התכנים הזמינים בה, ולכן סיני שרוצה לצפות בשירות צריך להשתמש ב-VPN – שירות לעקיפת צנזורה שהשימוש בו נאסר על ידי המפלגה הקומוניסטית, ואף הוביל למעצרם של אנשים שקידמו שימוש בו בתחומי המדינה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר