X

10 טכניקות שאנשים מניפולטיביים משתמשים בהן כדי לצאת מכל מצב

ללא ספק נתקלתם במניפולטור אחד או שניים בחייכם. אנשים אלה יכולים לסובב כל סיטואציה, לשנות את הנרטיב ולהשפיע על אחרים לטובתם האישית. הבנת הטקטיקה שלהם יכולה לעזור לכם למנוע נפילת טרף להתנהגויות הערמומיות שלהם. להלן הטכניקות המניפולטיביות הנפוצות ביותר שאנשים משתמשים בהן כדי להערים על אחרים

מניפולטורים מקצועיים ישתפו אתכם רק חצאי אמיתות. צילום: @drobotdean / Freepik

במחול המורכב של אינטראקציה אנושית, כולנו נתקלנו ביחידים שנראים כבעלי כישרון לכופף את הנסיבות לרצונם, מה שמשאיר אותנו תוהים כיצד נלכדנו ברשת שלהם. המניפולטורים המאסטרים הללו מפעילים מגוון של טכניקות, מתנדנדים ללא מאמץ נרטיבים ומשפיעים על אחרים לטובתם האישית. אבל אל תפחדו, כי הבנת הטקטיקה שלהם היא הצעד הראשון לקראת הגנה על עצמכם מפני הקסם המתעתע שלהם.

להלן, בסיוע ChatGPT, עשר הטכניקות המניפולטיביות המובילות שכדאי להיזהר מהן:

העברת אשמה

הכלי האהוב על המניפולטורים, אשמה, יכול להפוך במהירות כל מצב לטובתם. הם משתמשים לעתים קרובות באשמה ככלי לשכנע אנשים אחרים לציית להן. טכניקת העברת האשמה עובדת טוב מאוד מכיוון שהיא גורמת לכם להרגיש רע בגלל פעולות או החלטות מסוימות שלכם, ומכאן הדרך אל מחויבות לפצות על 'טעויות' שלכם קצרה. 

שתיקה מעיקה

נשק חזק בארסנל שלהם, השתיקה, היא סימן שהם רוצים להעניש, לתמרן או לשלוט בכם. אתם נותרים עם עצמכם בתחושת בידוד ופגיעות. מניעת התקשורת היא שליטה נבזית ברגשות שלכם וגם אם היא מרגישה כמו זעף קטן וזמני, היא גם יכולה להסלים להתנהגות פוגענית ושולטת.

אם אי פעם הייתם קורבן במשחק השתיקה, אולי אתם יודעים שטכניקה מניפולטיבית זו יכולה להיות קשה מאוד,

משחק הקורבן

שחקנים מיומנים אלה אוהבים להציג את עצמם כקורבנות סובלים שנעשה להם עוול כדי שיוכלו לזכות באהדה של אחרים ולהטות את רגשותיהם לטובתם. אתם עלולים למצוא את עצמכם פועלים מתוך אחריות, סימפטיה ואף רחמים כלפיהם, מה שכמובן מטה את הכף לטובתם. . 

חצאי אמיתות

כמו אמני אשליות מיומנים, מניפולטורים חושפים רק שברי אמת, מטשטשים את התמונה המלאה ומעוותים את המציאות כדי להתאים לסדר היום שלהם. האם אתם מכירים את האנשים האלה שלא תמיד מספרים את כל הסיפור? אם כן, אלו מניפולטורים ערמומיים ש'חוסכים' מכם פרטים רבים וחשובים שיאפשרו לכם לראות את התמונה המלאה. לרוע המזל, כאשר אתם רואים דברים דרך עדשה מעוותת, התפיסה שלכם שונה מהמציאות כהווייתה. 

טקטיקות בידוד

ניתוק קשרים עם אנשים אהובים הוא תכסיס נפוץ להדק את אחיזתם במטרות, טיפוח תלות והגברת השליטה. מניפולטורים מנסים לעתים קרובות מאוד לנתק את קורבנותיהם מבני משפחתם, חבריהם או אנשים אחרים שחשובים להם. הם עושים זאת בעיקר כדי להגביר את השליטה עליהם עוד יותר. לא רוצים שזה יקרה לכם? שמרו על קשר עם האנשים היקרים לכם.

בידוד מבני משפחה, חברים וסביבה מוכרת. הארי ומייגן, צילום: אי.אף.פי

יצירת קונפליקטים

כמייצרי צרות מקצועיים, מניפולטורים מעוררים קונפליקטים כדי להסיט את תשומת הלב ולהתפתל ממצבים לא נוחים. אנשים ערמומיים ומניפולטיביים, כדי לצאת מכל מצב, מסוגלים לגרום לעימות עצום או אי הבנה בין אנשים. אם אתם חושדים שמישהו בסביבתכם יצר קונפליקט רק כדי לברוח מסיטואציה לא נוחה לו, שוחחו עם באופן גלוי עם הנוגעים בדבר ונסו לנקות את האווירה. דיאלוג כן מפזר עשן. 

מבול מחמאות

באמצעות הרעפת מחמאות, מניפולטורים יוצרים בקרב קורבנותיהם תחושת ביטחון מזויפת, וכל זאת תוך כדי תכנון הצעד הבא שלהם מאחורי חזית של פרגון. להיות מפוצץ במחמאות עשוי להרגשי לכם מדהים, אבל אל תשכח שגם טורפים מודעים לכך. לאנשים השתלטניים האלה יש כמה מילים מתוקות ומחמאות לכל אירוע, ולפעמים, לא פעם כאמור, מאחורי המילים הטובות האלה, יש מזימה! 

עיוות מציאות

גזלייטינג, מניפולציה פסיכולוגית שגורמת למישהו לפקפק בתפיסות, בזיכרון ובשפיות שלו באמצעות הונאה ועיוות המציאות, היא המומחיות שלהם. כאשר מניפולטורים מעוותים את האמת, מתכחשים למציאות, אתם עלולים להיתפס ברשת ההונאה שהם טוו. 

המעטת הערך של עניינים רציניים

באמצעות סרקזם והומור, מניפולטורים מזלזלים בנושאים חשובים, מפחיתים דאגות ומסיטים אחריות עם בדיחה מתוזמנת היטב. לדוגמה, ייתכן שאתה מעלים סוגיה חשובה כאשר לפתע, הם מעירים הערה סרקסטית או מספרים בדיחה ישנה וטובה, מה שגורם לבעיה שלכם להיראות כאילו היא לא עניין גדול בכלל.

ניצול חשיפה עצמית

על ידי העמדת פנים של אנשים גלויים ו'שיתוף' מידע אישי מזויף או לא רלוונטי, מניפולטורים כופים הדדיות ומנצלים נקודות תורפה. חשיפת מידע על עצמכם, במסגרת מערכת יחסים בריאה ושוויונית, יכולה לעזור לבניית אמון. אבל זה העניין - מניפולטורים משתמשים ב'חשיפה' עצמית  למטרות רעות.

חמושים בידע על הטקטיקות המניפולטיביות הללו, אתם יכולים לנווט במבוך הסבוך של אינטראקציה אנושית בבהירות ובביטחון, ולהגן על עצמכם מפני אלה המבקשים לכופף את רצונכם לרצונם. הישארו ערניים ונאמנים לעצמכם ולאמת, וזכרו: ידע והגיון פשוט הם המפתח לחוסן מול מניפולציות.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר