X

ההריונות היו עליה נטל, אבל מין היה אובססיה: יום השנה למותה של המלכה ויקטוריה

היום (ב) לפני 123 שנים מתה המלכה ויקטוריה. ביום השנה למותה של המלכה והקיסרית מתגלה נרטיב חדש, המאתגר את הדימוי המסורתי של מי שמלכה על בריטניה לא פחות מ-64 שנים, שנייה רק לאליזבת ה-2. היסטוריון בעל שם עולמי, מציג טיעון משכנע לפיו המלכה ויקטוריה לא הובנה נכון. לדבריו היא הייתה רחוקה מהדימוי המאופק שלה שנחרט בהיסטוריה

לא בדיוק סמל הפוריטניות של תקופתה. המלכה ויקטוריה, 1840

היא הייתה מלכת הממלכה המאוחדת מ-1837 ועד מותה ב-1901. תקופת שלטונה נקראת על שמה, "התקופה הוויקטוריאנית". הייתה זו תקופה של גדילת והתחזקות האימפריה הבריטית ושיאה של המהפכה התעשייתית שבה עברה בריטניה התפתחויות רבות בתחומי החברה, הכלכלה והטכנולוגיה. באירופה היא נתפסה כמי שמגלמת את הכבוד, היציבות והרציפות של המלוכה הבריטית. בילדותה היא זכתה לחינוך מעולה אצל מורים פרטיים. היא הייתה אספנית של בובות, ציירת ומאיירת מוכשרת וכתבה יומן אישי עד מותה. היסטורית היא נחשבת כסמל של מוסר והתגלמות הנורמות החברתיות הנוקשות של תקופתה.

עם זאת, להיסטוריון והסופר הבריטי כריסטופר וילסון תפיסה אחרת של המלכה ויקטוריה. ווילסון, הידוע בפרשנותו מלאת התובנות על המלוכה והאצולה הבריטית, לעתים קרובות בוחן מחדש בעבודתו דמויות היסטוריות, ומציע נקודות מבט חדשות המאתגרות את הנרטיבים המסורתיים. המומחיות של ווילסון בולטת במיוחד בחשיפת המורכבות והחיים הפרטיים של משפחתו המלוכה של בריטניה. לרגל יום השנה למותה של המלכה ויקטוריה, ובסיוע ChatGPT, בדקנו איזה דימוי שלה הוא מציע, והוא התגלה כאחר מזה הרווח והמוכר, ומרתק למדי:

הקיסרית החסכנית

היא ידועה בשלטונה האגדי, אך לעתים קרובות מתעלמים מהחסכנות המוגזמת של המלכה ויקטוריה. ווילסון מדגיש את התכונה הפחות מוכרת הזו, ומציין את העדפתה לחבוש את הכובע השני בטובו במהלך אירועים משמעותיים, כמו יובל הזהב שלה. אנקדוטות כאלה חושפות מלכה שלמרות עושר וכוח עצומים, נהגה בחסכנות מפתיעה.

להט מיני

בעוד המלכה ויקטוריה גילמה בפומבי את המוסר הוויקטוריאני, המכתבים והיומנים הפרטיים שלה חושפים צד נלהב ופעיל מינית. כשהיא נישאה לנסיך אלברט, היו שניהם בני עשרים, ושנותיהם הראשונות שופעות דיווחים נלהבים על אינטימיות תכופה ומשמחת. למרות שההריונות שלה היו עליה נטל, היא השתוקקה בגלוי ל'כיף במיטה'. מערכת היחסים המורכבת של ויקטוריה עם מין נוגדת תיוגים פשוטים, ומציעה הצצה מרתקת לתשוקות הנסתרות של אייקון ויקטוריאני.

     

View this post on Instagram

           

A post shared by Queen Victoria (@hm.queen.victoria)

שלטון של סתירות

תקופת שלטונה של ויקטוריה, שנפרשה כאמור על פני 64 שנים, הייתה עדה להפיכתה של בריטניה מאומה של כרכרות והוצאות להורג פומביות לחלוצה בטכנולוגיה כמו רכבת ומכונית. תחת משמרתה הומצאו הטלגרף והטלפון, מה שסימן התקדמות משמעותית. עם זאת, חייה האישיים היו גדושים בסתירות. למרות האבל הציבורי שלה על בעלה, הנסיך אלברט, היא השאירה הוראות להיקבר עם תמונה של עוזרה האישי ג'ון בראון, מה שעורר ספקולציות לגבי מערכת היחסים ביניהם. הסקוטי שהדריך את המלכה בנושאי ציד ודיג, היה לדמות מהימנה בחייה ואיש סודה. אבל למרות חרושת השמועות על מעורבות רומנטית, האופי האמיתי של הקשר ביניהם נותר נושא לא פתור.

סודות ושערוריות

אחד ההיבטים המסקרנים בחייה של המלכה ויקטוריה טמון בסודות שלקחה לקברה. בתה, הנסיכה ביאטריס ששימשה תקופה כמזכירתה, שרפה למעלה מ-120 כרכים מהיומנים שלה, ומחקה תובנות חושפניות על מחשבותיה ומעשיה של המלכה. היומנים האבודים הללו, לצד השמועות על מערכות היחסים השמועות שלה עם ג'ון בראון, כמו גם עם משרתה ההודי עבדול קארים, מציירים תמונה של אישה מיוסרת על ידי תשוקות לא ממומשות, בניגוד מוחלט לאישיותה הציבורית.

מורשת שנויה במחלוקת

שלטונה של ויקטוריה לא היה חסר מחלוקות. היא התנגדה באופן פעיל לזכויות נשים, התערבה בעניינים פוליטיים, ולעתים קרובות התעמתה עם עשרת ראשי הממשלה שלה. ווילסון מתאר אותה כ'מטרד' בתהליך הפוליטי, אך מודה כי ניסיונה הרב היה ללא תחרות בעולם המשתנה במהירות.

     

View this post on Instagram

           

A post shared by 𝑄𝑢𝑒𝑒𝑛 𝑉𝑖𝑐𝑡𝑜𝑟𝑖𝑎 (@hm.queenvictoria)

סיפור אהבה בתוך כוח

למרות אופיה הסוער והשערוריות שבאו בעקבותיה, סיפור האהבה של ויקטוריה עם הנסיך אלברט נותר גולת הכותרת של שלטונה. נישואיהם נתפסו בתחילה כהסדר נוח - הוא היה בן דודה, בן גילה, וסימן חיזוק הקשר והברית הפרוטסטנטית עם הנסיכויות הגרמניות, אבל בהמשך נישואי הנוחיות הללו פרחו והיו לשותפות אמיתית של כבוד הדדי וחיבה. ללא ספק הייתה שם אהבה גדולה, אבל היו גם היו מריבות סוערות. לא פעם, קרה שהוא, בעל המזג הנוח, הסתגר בחדר בציפייה שזעמה ישכך. רצונה של ויקטוריה לרומם את אלברט למלך, למרות שלא התממש עקב התנגדות הפרלמנט על רקע היותו נתין זר, מדגיש את עומק המחויבות שלה כלפיו.

נסיגה מהעין הציבורית

לאחר מותו הפתאומי של אלברט, חוותה ויקטוריה תקופה עמוקה של אבל, הרהורי התאבדות וסבל, מה שווילסון מציע שהיה התמוטטות עצבים. היא פרשה מהחיים הציבוריים, ולעתים קרובות בילתה תקופות ממושכות בטירת בלמורל בסקוטלנד, הרחק מעיני הציבור. עם זאת, היא מילאה את חובותיה, המשיכה לחתום על ניירות מדינה ולהישאר מעודכנת בכל ענייני היום והעולם.

זעם אגדי. המלכה ויקטוריה, צילום: @Franz_Winterhalter / Pixabay

האגדה והמורשת

אין עוררין על המורשת של ויקטוריה כמלכה. היא הפכה לסמל של ההימשכות והיציבות של מונרכיה הבריטית, ושל אריכות ימים, סטטוס שאותגר רק לאחרונה על ידי נינתה, המלכה אליזבת השנייה. חייה של ויקטוריה, הניבטים כעת מבעד לעדשה רחבה יותר, מזכירים לנו את המורכבות מאחורי דמויות היסטוריות המפושטות לעתים קרובות בדברי ימי ההיסטוריה.

התובנות של כריסטופר וילסון על חייה של המלכה ויקטוריה מאתגרות את הנרטיב המסורתי, וחושפות מלכה שחייה האישיים היו דינמיים ועתירי סתירות כמו תקופת שלטונה. נקודת מבט חדשה זו מעשירה את ההבנה שלנו לגבי השפעתה על ההיסטוריה הבריטית.

אנדרטת המלכה ויקטוריה מול ארמון בקינגהאם, לונדון,
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר