ב-2014 פורסם הספר 'מוקף באידיוטים' מאת חוקר מדעי ההתנהגות והמומחה לתקשורת השוודי תומאס אריקסון (בשפת המקור: Omgiven Av Idioter). הספר הגדוש בתובנות פסיכולוגית מציג ארבעה מודלים של אישיות, כשכל אחד מהם מבוסס על התנהגות וסגנון תקשורת ומיוצג בצבע משלו: אדום, צהוב, ירוק וכחול. כל צבע מייצג מאפיינים שונים והעדפות תקשורת, ומהווה כלי פשוט אך יעיל להבנה ואינטראקציה עם אישים שונים בהיבטים שונים של החיים. על ידי אספקת ערכת כלים פשוטה להבנת הבדלים אישיותיים ועצות לתקשורת טובה יותר, הספר הפך לתופעה עולמית מעצימה המגשרת בין פערים.
'מוקף באידיוטים', שפיצח למעשה את הקוד להבנת סוגי אישיות שונים והציג שפה משותפת לדיון על התנהגות אנושית באופן אמפתי, היה ללהיט ענק בשוודיה, ומכר מעל 1.2 מיליון עותקים. כשיצא לאור באנגלית ב-2018, "מוקף באידיוטים" (באנגלית: Surrounded by Idiots) שוב היה לכותר לוהט, ומכר מעל 5 מיליון עותקים ברחבי העולם.
אז מה הסיפור?
הספר מתחיל בהתעמקות בטיפוס האישיות האדום, המאופיין באופיו הדומיננטי, האסרטיבי והשאפתני. האדומים הם לרוב מנהיגים מכווני מטרה ונהנים מאתגרים. הם מעדיפים תקשורת ישירה ויכולים להיות חסרי סבלנות וחסרי רגישות לרגשות של אחרים. אריקסון מספק טיפים כיצד לתקשר בצורה יעילה עם האדומים, ומדגיש את החשיבות של להיות ברורים, תמציתיים וממוקדים במטרה.
לאחר מכן, אריקסון מתאר את האישיות הצהובה, הידועה בחברותיות, התלהבות ויצירתיות שלה. הצהובים אופטימיים, נהנים לשתף פעולה ומיומנים בשכנוע אחרים. הם משגשגים בסביבות המאפשרות חופש וגמישות. כדי ליצור קשר עם הצהובים, אריקסון מציע לשמור על התנהגות חיובית ואנרגטית ולאפשר להם מרחב ליצירתיות וביטוי.
סוג האישיות הירוק, המאופיין באופי רגוע, ידידותי ושיתופי, נחקר בהמשך. הירוקים אמינים, תומכים ומעריכים הרמוניה ויציבות. הם מאזינים טובים ואמפתיים אך עשויים להיאבק בשינוי ובעימות. אריקסון מייעץ כי כאשר מתמודדים עם הירוקים, חיוני להיות סבלניים, תומכים, ולהימנע מגישות אגרסיביות או לעומתיות.
לבסוף, האישיות הכחולה מפורטת, מסומנת על ידי טבעה האנליטי, השיטתי והמדויק. הטיפוסים הכחולים הם מוכווני פרטים, מאורגנים, ומעריכים דיוק והיגיון. הם יכולים להיתפס כמרוחקים או ביקורתיים מדי, אך הם מצוינים בפתרון בעיות ובתכנון. כדי לתקשר ביעילות עם כחול, אריקסון ממליץ להתמקד בעובדות, ובפרטים ולשמור על גישה מובנית.
מה הפך את 'מוקף באדיוטים' לרב מכר בינלאומי?
אוניברסליות: מערכת הקידוד לצבעים פשוטה וקלה להבנה ובעלת ערך אוניברסלי. בין אם במקום העבודה, בבית או במסגרות חברתיות, קוראים מרקעים שונים יכולים ליישם בקלות את התובנות שמספק אריקסון בחיי היומיום שלהם.
אמפתיה: מעבר לזיהוי סוגי אישיות, הספר שם דגש על כיבוד השונות ומציע אסטרטגיות תקשורת ספציפיות המותאמות לכל צבע, מה שמספק תובנות חשובות לחיבור באופן אמפטי. גישה בונה זו זכתה לתהודה נרחבת.
עזרה עצמית: הקוראים קיבלו תובנות על עצמם ועל אחרים, ויכלו ליישם שיפור עצמי.
רב-תרבותיות: בזמן שפורסמו לראשונה בשוודיה, הרעיונות תורגמו לתרבויות. הספר נגע לאתגרי תקשורת בעת אינטראקציה עם אישים שונים ממקומות שונים.
צייטגייסט (רוח הזמן): 'מוקף באידיוטים' הגיע בזמן של קיטוב גובר וצורך באמפתיה, מה שהופך את המסר שלו למועד ומשכנע.
לסיכום, אריקסון עוזר לקוראים להבין את עצמם טוב יותר, לחדד את מיומנויות התקשורת והמיומנויות החברתיות, להתמודד עם קונפליקטים בביטחון, לשפר את הדינמיקה עם הבוס והקולגות, ולהפיק את המיטב מהאנשים שהם מתנהלים מולם. הוא גם חולק טריקים פשוטים על שפת גוף, שיפור תקשורת כתובה, עצות מתי להתעקש או מתי לוותר, ומתי לדבר או לשתוק. 'מוקף באידיוטים' עוזר להבנה ולתקשורת עם הסובבים, אפילו כשאתם בטוחים שאתם היחידים שהגיוניים.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

