X

האיש מהאגדות: מה אתם יודעים על וולט דיסני?

הוא זייף את תעודת הזהות שלו, נכשל בעסקים, איבד את הזכויות על הדמות המצליחה הראשונה שלו ומחזיק בשיא של פרסי אוסקר – כולל כמה פסלוני אוסקר שהוא היחיד בהיסטוריה שקיבל. הכירו את האיש שבאמת היה מיקי-מאוס במשך 31 שנים

הדיוקן הרשמי של מיקי מאוס לרגל חגיגות ה-90. צילום: וולט דיסני

בזמן שהחברה שייסד חוגגת 100, היום הוא יום הולדתו ה-122 של וולט דיסני עצמו, שנולד ב-5 בדצמבר 1901. כדי לחגוג לו, ביקשנו מהבינות המלאכותיות ChatGPT, Perplexity ו-Forefront לספר לנו עובדות שלא ידענו על האיש ששינה את עולם הבידור לנצח.

הוא נשר מהתיכון בגיל 16, כדי להתגייס לצבא האמריקאי ולהילחם במלחמת העולם הראשונה. לאחר שהצבא סירב לגייסו, הוא זייף תעודת זהות שתאפשר לו לעמוד בדרישות הגיל לגיוס לצלב האדום, ושימש כנהג אמבולנסים של הארגון בצרפת.

הקיירה העסקית שלו החלה בשורת כשלונות. לאחר שעבד בסטודיו לאמנות, הקים עם אחד מעמיתיו חברת אמנות שלא צלחה, ולאחר מכן אולפן סרטוני אנימציה קצרים, שלמרות הצלחתם קרסה החברה בשל חוסר ניסיונו של דיסני בניהול כספי שהביא אותו לשקוע בחובות. כל זה קרה במולדתו, קנזס, וגרם לו לעזוב אותה לטובת הוליווד.

אחת הדמויות המקוריות הראשונות שיצר דיסני, אוסוולד הארנב, ‘נחטפה’ ממנו – כלומר, הוא איבד את הזכויות עליה, בשל העובדה שיצר אותה עבור יוניברסל, וכאשר הם סירבו להעלות את משכורתו הוא איבד את עבודתו ואת הדמות שיצר. רק ב-2006, לאחר 78 שנים, רכשה החברה שלו מיוניברסל את הזכויות על אותה דמות.

דיסני לא רק יצר את דמותו האגדית של מיקי-מאוס – הוא גם היה הקול שלה במשך כ-30 שנה, החל מהבכורה שלה ב-1928, מייד לאחר עזיבת יוניברסל, ועד 1959. גם לאחר מכן הוא המשיך לספק הדרכה לאנימטורים ולמדובבים שעבדו על הדמות. אגב – את השם מיקי הגתה דווקא אישתו של דיסני, לילי, שטענה כי השם המקורי – מורטימר מאוס – היה רשמי מדי.

כידוע, דיסני הוא מאבות תעשיית סרטי האנימציה – והוא זכה על כך להכרה עוד בחייו. הוא מחזיק בשיא של 59 מועמדויות לאוסקר ו-22 זכיות. אך מספר הפסלונים שקיבל גדול ממספר הזכיות – זאת מכיוון שכאשר זכה באוסקר על "שלגייה ושבעת הגמדים", שהיה סרט האנימציה הראשון באורך מלא, הוחלט להעניק לו באופן סמלי שמונה פסלים – פסלון אוסקר רגיל ועוד שבעה קטנים יותר.

המפיק האגדי וולט דיסני, צילום: GettyImages

מעבר לסרטים עצמם, דיסני היה חדשן טכנולוגי, שחיפש ומצא כל העת דרכים חדשות ליצור בידור. הוא צבר במהלך חייו כ-100 פטנטים טכנולוגיים, החל משיטות אנימציה חדשות ועד מערכת הכרטוס בפארקים שלו. כיום מחזיקה החברה שלו ביותר מ-6,000 פטנטים, ומוכרת זכויות שימוש בהם לחברות כמו מיקרוסופט, סוני וסמסונג.

הרעיון לדיסנילנד עלה כאשר וולט צפה בילדיו נהנים בסחרחרת, וחשב על הקמת פארק שעשועים שבו גם הילדים וגם המבוגרים יוכלו ליהנות. תחילה הוא חיפש מקום להקים את הפארק בקליפורניה, שבה התגורר, אך לאחר שחווה תסכול בהתנהלות מול בית המחוקקים במדינה הלך לחפש מקום מתאים בקצה השני של ארה"ב, בפלורידה. הוא מצא מקום כזה סמוך לאורלנדו – אך לבסוף הקים את דיסנילנד דווקא באנהיים שבקליפורניה. לבסוף נפתח פארק גם בפלורידה, תחת השם דיסניוורלד – אך זה קרה ב-1971, 5 שנים לאחר מותו.

במשך שנים נטען כי דיסני שנא יהודים, מאחר שנפגש לאחר ליל הבדולח עם הבמאית הנאצית לני ריפנשטאל ששיבחה אותו לאחר מכן על "התנערותו" מהיהודים. גם מריל סטריפ דיווחה כי הוא שונא יהודים – אך מצד שני, הוא העסיק אנימטורים יהודים רבים באולפן שלו. לכן, לעולם לא נדע מה באמת חשב דיסני על היהודים. מה שידוע לנו בוודאות שהוא שנא היה מטוסים. למרות שחייו אילצו אותו לטוס לא פעם, דיסני פחד לטוס – ואהב רכבות. כאשר עבר להוליווד, הוא בנה רכבת קיטור זעירה בגינת ביתו, והדבר הכי חשוב עבורו בבניית דיסנילנד ודיסניוורלד היה שהם יהיו מוקפים רכבות. הוא עצמו השתדל לנסוע כמה שיותר ברכבות וכמה שפחות במטוסים.

דיסני היה מעשן כבד, שעישן 3 חבילות סיגריות ביום לכל אורך חייו. כתוצאה מכך, בשנת 1966 הוא אובחן כחולה בסרטן הריאות, ומת תוך מספר חודשים, ב-15 בדצמבר, 10 ימים לאחר יום הולדתו ה-66. מילותיו האחרונות היו "קורט ראסל" – שמו של מי שהיה אז שחקן צעיר בן 15 שזכה לעבוד מול דיסני ואף לפתח עימו קשר קרוב. עם זאת, לא ידוע מדוע נקב דיסני בשמו ברגעיו האחרונים. בניגוד לשמועות, גופו של דיסני לא הוקפא בתקווה שהחברה שלו תפתח טכנולוגיה להקמתו לתחייה, אלא נשרף כפי שנהוג בחו”ל.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר