X

לא ישנתם מספיק? זה יהרוס לכם לא רק את היום, אלא גם את העתיד

מחקר חדש חשף שחוסר שינה לא רק גורם לעייפות ועצבנות ביום הבא, אלא גורם למוות של תאי מוח ולהידרדרות של המוח לטווח הארוך, עד כדי סיכוי לפיתוח אלצהיימר

תחזרו לישון. אילוסטרציה. צילום: Getty Images

בוקר טוב לכם. קמתם מוקדם השבת. למה שלא תחזרו לישון עוד איזו שעה? לא, באמת – אחרי שתקראו את הכתבה הזו תרצו לישון עוד קצת, ולא רק היום, אלא כל יום. ChatGPT עזר לנו להסביר למה:

שינה היא הכרח חיוני לא רק לגוף, אלא גם למוח שלנו. כולנו חווינו את העצבנות וחוסר הריכוז שאחרי לילה לבן – אבל ההשלכות של חוסר שינה כרוני חמורות הרבה יותר. מחקר חדש חשף קשר מטריד בין חוסר שינה להידרדרות תפקוד המוח, כולל קשרים פוטנציאליים למחלות ניווניות כמו אלצהיימר.

במחקר שפורסם ב-Journal of Proteome Research, מדענים חשפו חלבון חיוני שמתמעט במצב של חוסר שינה, מה שמוביל בסופו של דבר למוות של תאי מוח.

אחד האזורים הקריטיים במוח המושפעים מאובדן שינה הוא ההיפוקמפוס, המעורב באופן מורכב בלמידה ובזיכרון. כאן הופכות ההשפעות המזיקות של מחסור בשינה בולטות ביותר, כאשר הנזק הנוירולוגי עושה את שלו. כדי להבין את המנגנונים מאחורי הנזק הזה, חוקרים בחנו שינויים בכמות חלבונים שונים ו-RNA (המולקולות הנושאות הוראות גנטיות מה-DNA) בקרב עכברים שנמנעה מהם שינה במשך יומיים. מחקרים קודמים רמזו על קשרים בין אובדן שינה לפגיעה מוחית, אך הוכחות קונקרטיות היו חסרות, במיוחד באוכלוסיות גדולות יותר של בעלי חיים.

לאחר מניעת השינה מהעכברים, נבדקו ביצועיהם במבוך פשוט וביכולתם לזהות חפצים חדשים. הניסוי העלה כי רמת החלבון המכונה פליאוטרופין (PTN) ירדה באופן משמעותי בקרב העכברים מחוסרי השינה, והובילה למוות של תאים בהיפוקמפוס. בהתחשב בעובדה שמחקרים אחרים, שבוצעו בבני אדם, הראו ש-PTN קשור למחלת אלצהיימר ומחלות ניווניות אחרות, עולה האפשרות המדאיגה שחוסר שינה כרוני עלול להאיץ את הופעתן והתקדמותן של הפרעות כאלה.

ההשלכות של המחקר רחבות למדי: מעבר להעמקת ההבנה שלנו את הקשר בין אובדן שינה ליצועים קוגניטיביים, הוא מצגיע גם על כך שרמות ה-PTN יכולות לשמש אינדיקטור לפגיעה קוגניטיבית הנובעת מחוסר שינה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר