X

איך נולדו המומינים דווקא מתוך הייאוש הכי גדול?

סיפורה של המשפחה הכי אדישה על המסך, שהומצאה בסוף מלחמת העולם השנייה כאשר הסופרת ניסתה ליצור עולם אופטימי יותר מזה שהיה סביבה

גן המומינים בחולון. צילום: דוקטור אבישי טייכר / Wikimedia

המומינים הם בין הדמויות הבדויות המוכרות ביותר בעולם, למרות שנקודת המוצא שלהם – גם המקום וגם הזמן – היא ממש לא כזו שמישהו היה חושב שיכולה להביא אותם רחוק. היום, 109 שנים להולדתה של היוצרת שלהם, טוֹבֶה ינסון, הבינה המלאכותית Forefront מספרת לנו על מה שהפך את משפחת היצורים השמנמנים והאדישים לתופעה חובקת-עולם:

המומינים הם משפחה של יצורים לבנים ועגולים עם חוטמים גדולים, הדומים להיפופוטמים. ספר הקומיקס הראשון בכיכובם היה "המומינים והמבול הגדול", שנכתב ופורסם ב-1945, ממש במקביל לסיום מלחמת העולם השנייה. הספר הכיר לקוראים את העולם המקסים והמשעשע של עמק המומינים, בו מתגוררת משפחת המומינים לצד שלל דמויות אקסצנטריות נוספות.

ספרי המומינים של ינסון, שמנו בסופו של דבר תשעה רומנים עיקריים, התאפיינו בשילוב של שעשוע ותחכום. הם התמודדו עם נושאים כמו משפחה, חברות, הרפתקאות והערכת הטבע והפשטות, באמצעות רגשות ודילמות אנושיות מאוד, שהפכו אותם למעוררי אמפתיה. עם זאת, הם עשו זאת בצורה דימיונית, שהיתה רחוקה כמזרח ממערב מאיך שנראתה פינלנד, ואירופה כולה, באותם ימים.

הצלחתם של ספרי המומינים הובילה לעיבודם למספר סדרות וסרטי טלוויזיה מונפשים, והרחיבה עוד יותר את טווח ההגעה שלהם. סדרת האנימציה היפנית-פינית-הולנדית משנת 1990, "המומינים", בולטת במיוחד בהצלחתה העולמית, ושודרה גם בישראל כבר אינספור פעמים. היא הציגה את הדמויות והרפתקאותיהן בפני דור חדש של ילדים, והקסם הנוסטלגי שלה ממשיך למשוך קהל גם היום.

השפעתם של המומינים משתרעת מעבר לספרים ולטלוויזיה. הם הפכו לחלק משמעותי מהתרבות והזהות הפינית, עם פארק שעשועים, עולם המומינים, בנַאנְטַלי, ומוזיאון בטַמְפֶּרֶה. הדמויות הופיעו גם על סחורות שונות, מבגדים וצעצועים ועד כלי בית וכלי כתיבה, מה שהופך אותן למותג מצליח ברחבי העולם.

ניתן לייחס את הפופולריות המתמשכת של המומינים למשיכה האוניברסלית שלהם. למרות שהעמק שלהם מתנהל בקצב נורדי אופייני, עם חורף מושלג ארוך וקיץ נעים, העיצוב והסיפורים שלהם הם כאלה שמסוגלים לקסום לכל קהל, ללא קשר לגיל או לתרבות הרקע ממנה הגיע. הם מייצגים כמיהה להרפתקה, חשיבות המשפחה והחברות, יופיו של הטבע ואופטימיות לא אופיינית לעידן שבו נולדו.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר