X

הערים שנשרפו עד אפר – ושוקמו לחלוטין

לאורך ההיסטוריה היו לא מעט שריפות הרסניות שהחריבו ערים שלמות. ארבע ערים שהצליחו לעשות הלא ייאמן

שריפה ביער באי רודוס שביוון. צילום: איי.אף.פי.

שריפות הענק המשתוללות בימים האחרונים ביוון, וזו שהחלה היום באזור ירושלים, גרמו לנו לתהות על גורלם של אזורים שניזוקו באופן משמעותי משריפות כאלו, ומה קרה איתם לאחר מכן. לפי ChatGPT, Perplexity ו-Forefront, תהליך הבנייה מחדש של מקום שנהרס בשריפה יכול להימשך שנים – אך הדבר נעשה לא פעם, כמו למשל בחמשת המקומות הבאים:

השריפה הגדולה של לונדון

בלב העיר העתיקה של לונדון, פרצה ב-1666 "השריפה הגדולה", שכילתה אלפי בתים ויותר מ-80 כנסיות, כולל קתדרלת סנט פול האיקונית. האש השתוללה במשך ארבעה ימים, וגרמה להרס נרחב. למרות ההרס, תושבי לונדון הפגינו נחישות מדהימה, פינו במהירות את ההריסות ויזמו מאמצי שיקום. החזון האדריכלי המבריק של סר כריסטופר רן הוביל לבנייתה מחדש של קתדרלת סנט פול הגדולה, שהשלמתה לקחה יותר מ-30 שנה. תוך שנים ספורות, רוב העיר נבנתה מחדש, כמטרופולין מודרני שעדיין נושא את הקסם ההיסטורי של עברו.

השריפה הגדולה של שיקגו

באוקטובר 1871 פרצה שריפה בשיקגו, שהתפשטה במהירות ברחבי העיר עקב רוחות חזקות ותנאי יובש. האש בערה במשך יומיים, הרסה כ-17,500 בניינים והותירה אלפי חסרי בית. תגובתה של העיר הייתה מהירה, כאשר אדריכלים ומהנדסים שיתפו פעולה כדי לבנות מחדש את שיקגו. מאמצי השיקום התמקדו ביישום טכניקות בנייה מודרניות חסינות אש ועקרונות תכנון עירוני. בתוך כמה עשורים, שיקגו קמה מחדש כמטרופולין משגשג, שהציג פלאים ארכיטקטוניים כמו מגדל וויליס והמכון לאמנות של שיקגו.

רעידת האדמה והשריפה בסן פרנסיסקו

בשנת 1906, רעידת אדמה הרסנית פקדה את סן פרנסיסקו, הפילה מבנים ושברה צינורות גז, מה שהוביל לשריפה אדירה שפקדה את העיר. השריפה נמשכה שלושה ימים, ואיכלה כ-28,000 מבנים. למרות ההרס הרב, תושבי סן פרנסיסקו הפגינו נחישות בלתי מעורערת לבנות מחדש את עירם האהובה. תהליך השיקום היה מהיר, ותוך כמה שנים התשתית הבסיסית שוחזרה. לאחר הבנייה מחדש הפכה העיר לחזקה ותוססת אף יותר מבעבר, והפכה לסמל איקוני של התמדה אנושית.

פרדייז, קליפורניה

בנובמבר 2018 אירעה השריפה ההרסנית ביותר בהיסטוריה של קליפורניה, שהרסה את העיירה פרדייז והובילה למותם של 85 בני אדם. תהליך הבנייה מחדש היה איטי, כאשר תושבים רבים עדיין מתגוררים בדיור זמני. נכון לשנת 2021, רק חלק קטן מהעיר נבנה מחדש.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר