מתי נחזור לטוס ולאן? אלו התשובות של בכירי ענף התיירות

מספר הטסים מישראל עדיין נמוך מאוד, מפת התיירות עומדת להשתנות באופן משמעותי וענף הטיסות והטיולים בחו"ל מתמודד עם תקופה קשה מאוד • שוחחנו עם חלק מבכירי ענף התיירות בישראל שענו על כל השאלות

ישראלים מרגישים בנוח בבודפשט. צילום: Getty Images

נמל התעופה בן גוריון ריק כמעט לחלוטין, עם ירידה של כ-80% בתנועת הנוסעים לעומת השגרה. עם זאת, יש כבר מי שחושבים על היום שאחרי ומפנטזים על חופשה מעבר לים. בדקנו עם מנהלי חברות התיירות מהגדולות בישראל לאן נחזור לטוס, מה מצב הביקושים היום, מה קורה למי שרוצה לבטל ומה המגמות הצפויות?

ניר מזור, סמנכ"ל קשרי תעופה: "נכון להיום, רמת הביקושים נמוכה מאוד, ישנה תנועה מעטה לחופשות התרעננות בעיקר ביוון וקפריסין-טיסות קצרות יעדים קרובים". לגבי מגמות עתידיות ענה מזור, "בלי ספק יוון תקבל חיזוק נוסף. מה גם שהיא סופר פופולרית ממילא. הצפי הוא ליותר טיסות ויותר איים שאליהם יהיו טיסות ישירות.

"ערים שצפויות להתחזק שוב הן פראג ובודפשט שנתפסות בטוחות ובעלות נוכחות פחותה של גורמים עוינים. אנשים עדיין לא מזמינים טיסות לקיץ הבא, מרבית הישראלים עדיין טרודים במאמץ המלחמתי ובתמיכת הלוחמים בחזית. אנחנו מאפשר לבטל ולקבל זיכוי עתידי על כל רכישה ממוצרינו בשלב זה עד סוף נובמבר".

אחד מתוך הרבה מאוד דגלי ישראל שמתנוססים בפראג. צילום: נהוראי סבן,

שירלי כהן עורקבי, סמנכ"לית אשת טורס: "יש עצירה כמעט מוחלטת של הזמנות חדשות, וירידה בביקושים גם בכניסות לאתר. מתחילת הלחימה הביקושים ירדו בכ – 85%. כרגע היעדים של חברות התעופה הישראליות הם אלה שמכתיבים את מפת היעדים, ויש משמעות לתחושת הביטחון האישית של ישראלים ביעד. ארה"ב למשל צוברת תאוצה, ויש ביקושים גם לבטומי ומזרח אירופה.

"חמשת היעדים הכי מוזמנים עכשיו הם ניו יורק, אתונה, בודפשט, פראג, בטומי. יעדים שיעלו במקום טורקיה וסיני הם יעדי בטן-גב חליפיים כמו מונטנגרו, יוון, קפריסין, וכן יעדים אחרים באירופה שיתפסו תאוצה, כמו קרואטיה וספרד. יעדי הסיטי ברייק, אתונה, בודפשט ובוקרשט צפויים לככב על חשבונה של איסטנבול. שינוי משמעותי נוסף הוא עלייה מאוד משמעותית בתיירות לארה"ב, שלאחר הפטור מוויזה תהפוך לנגישה בהרבה. אנשים עדיין לא מזמינים לקיץ הבא, אפילו לפסח ולאביב הקרוב כמעט שאין הזמנות בעקבות חוסר הוודאות".

הרבה פחות ישראלים יבקרו בסיני, צילום: GettyImages

יוני וקסמן משנה ליו"ר אופיר טורס: "צמצמנו את מרכזי ההזמנות ופועלים במתכונת מצומצמת של שירות לקוחות והזמנות. היעדים העיקריים שאליהם אנחנו רואים הזמנות הם: לרנקה שבקפריסין, טביליסי בגיאורגיה, בוקרשט ברומניה, ניו יורק ומיאמי. כפי שזה נראה כרגע היעדים שהולכים לכבוש את הישראלים הם צ'כיה עם התמיכה הרבה בישראל, אוסטריה וארצות הברית עם הפטור מוויזה תהיה מאוד פופולרית.

"כרגע יש מעט מאוד הזמנות לקיץ הבא. אנחנו כן רואים הזמנות לארצות הברית המשלבות שייט, גם לתאריכים קרובים יותר. חברות הנסיעות פועלות לפי חוקי הביטול של חברות התעופה והספקים השונים. בכל יום מתבטלות טיסות, בכל עדכון הם מפרסמים את המשך הביטולים לימים הקרובים. כשחברת התעופה מבטחת, המשמעות היא שאין דמי ביטול ברוב החברות או שהן נותנות שובר זיכוי לשימוש עתידי".

מיאמי פלורידה, יעד מבוקש, צילום: גטי אימג'ס

חני סובול, מנכ"לית דיזנהאוז: "השבוע האחרון מאופיין בכמה מגמות בולטות. לקוחות עסקיים שעצרו טיסות עם פרוץ המלחמה מבצעים הזמנות וטסים לפגישות עסקיות וכנסים בינלאומיים. לגבי המגזר הפרטי - גל הביטולים נעצר, והקהל שכבר הזמין חופשות טרום המלחמה לחודש דצמבר וינואר ממתין בינתיים, וסביר שיקבל החלטה רק סמוך לטיסה. בשבוע האחרון אנחנו רואים גם בקשות של ישראלים שטסו לחו"ל אחרי תחילת המלחמה, שכבר מעוניינים לחזור לישראל.

"יש הזמנות חדשות אבל בהיקפים נמוכים. הן בעיקר ליעדים מרכזיים באירופה, לתקופות קצרות, ועם אפשרות ביטול. הזמנות חדשות לקיץ עדיין אין. זו תקופה שמאופיינת בתנודות משמעותיות ברמה היום יומית, ולכן כרגע התחזיות תקפות רק בטווח הקצר. מעבר לזה לא יהיה נכון להעריך".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר