בדרך לכאוס תעופתי? המחדל בנתב"ג שעלול לסגור את השמיים

רף 16 מיליון הנוסעים, המחייב הקמת שדה תעופה בינלאומי משני בארץ, נחצה כבר לפני שנים • בשנה הקרובה צפויים לעבור בנתב"ג 25 מיליון איש - אך השרה מיכאלי פסלה הקמת נמל חדש ברמת דוד • לדברי המומחים, בתוך שנה וחצי לא תתאפשר הוספת טיסות לישראל • "השמיים בישראל ייסתמו - ומחירי הטיסות יזנקו", מתריע בכיר בענף התעופה

עומסים כבדים בנתב"ג (ארכיון), צילום: יוסי זליגר

רבים מהישראלים לא דמיינו שכך ייראו השמיים הפתוחים שאחרי הקורונה. עומסים כבדים, ולא רק בטרמינל, הם רק ההתחלה לקראת מה שצפוי בתעופה הישראלית.

בשיחות שקיים "ישראל היום" עם בכירים בענף התעופה עלה כי למרות שיוסיפו לנמל התעופה בן-גוריון עוד טרמינל, זרוע ותשתיות קרקע, השמיים בישראל עתידים להיסתם בעקבות שורת החלטות שגויות, שהשאירו את נתב"ג כנמל הבינלאומי היחיד שדרכו עוברים כל הבאים למדינה והיוצאים ממנה.

שדה בינלאומי נוסף היה הכרח כבר כשהגיעה התעבורה בנתב"ג ל־16 מיליון נוסעים בשנה. ב־2019 עברו בו 25 מיליון נוסעים, וכך צפוי להיות גם בשנה הקרובה. בכירים בענף טוענים כי החלטות שהתקבלו לאחרונה גרמו נזק לנתב"ג, מאחר שהתמ"א שנקבעה לו לא תאפשר להוסיף לשטחו טיסות בעוד כשנה וחצי.

לא יהיו טיסות נכנסות?, צילום: משה שי

ההחלטה לא לקבוע שדה משני לנתב"ג תחסום את התשתית האווירית ולא תאפשר להוסיף טיסות נכנסות - מה שייצור כאוס תעופתי והתייקרות מיידית של הטיסות. "השמיים הולכים להיסגר", קובע בכיר בענף התעופה בישראל.

לדבריו, "אם לפני כמה שנים השמיים נפתחו וחברות תעופה נוספו לנתב"ג והציעו מחירים אטרקטיביים, בעוד כשנה וחצי השמיים צפויים להיסגר. הסכם השמיים הפתוחים לא יהיה שווה כלום, והצרכן הישראלי ישלם הרבה יותר - אם בכלל ימצא כרטיס טיסה".

תפוסת יתר

לתחזיות הקודרות הללו יש כמה סיבות. בישראל פועל נמל תעופה ראשי אחד, נתב"ג, ונכון להיום יש בו שלושה מסלולים. בתוכנית המתאר משנת 1997, כשהתעופה נוהלה בפרמטרים ישנים, נקבע אחד ממסלוליו (מס' 12) כמסלול הנחיתות העיקרי שבו מחויבות לנחות רוב הטיסות הנוחתות - מה שמגביל משמעותית את התנועה בנתב"ג.

טיסה נוחתת נתב"ג, צילום: גדעון מרקוביץ

הגבלה זו עמדה בעינה עד כה בכל הנוגע לכמות הטיסות, אך בענף מבהירים כי בעוד 18 חודשים לא יהיה ניתן להוסיף טיסות לישראל. כל המומחים בדעה אחת כי ההגבלה בת 25 השנים כבר לא רלוונטית.

"נתב"ג נמצא היום בתפוסת יתר בתקופות עמוסות. כבר בקיץ החולף נדחו בקשות להוספת 8,000 תנועות מטוסים, והמחירים היום יקרים מבעבר", מגלה בכיר בענף. "ברור שהמחירים יעלו עוד יותר. הביקוש לטיסות גובר, והיצע הטיסות לא יוכל לעלות באותו היקף".

שרת התחבורה התנגדה

את המצב הנוכחי תולה הבכיר בהתנהלות איטית של הגורמים הרלוונטיים, שהסתיימה מבלי שהתקבלו החלטות. "פסילת הברירה היחידה להקמת שדה ברמת דוד", הוא פותח, "תפגע חמורות בנתב"ג, בשעה שחיפה, נבטים או נמל תעופה ימי הם לא אפשרות ישימה".

לדבריו, "שרת התחבורה היוצאת מרב מיכאלי פסלה את השדה הצפוני כשדה משלים לנתב"ג, בעיקר בגלל הלחץ שהפעילו יישובי סובב רמת דוד. השמיים האוויריים של 10 מיליון תושבי המדינה ייחנקו, כדי שעשרת אלפים התושבים שגרים בסמוך לרמת דוד לא יסבלו מרעש.

בסיס חיל האוויר ברמת דוד. לא הוקם שם שדה משני, צילום: אפרת אשל

"זה מצב אבסורדי שחייב להשתנות, והוא מוטל על כתפי שר התחבורה הבא. כלל גורמי התעופה, הכלכלה והתיירות הציגו את הצורך בשדה משלים לנתב"ג - שהשרה עשתה הכל כדי לא לאשר אותו.

"גם שר הביטחון היוצא בני גנץ הפתיע: בזמן שמשרד הביטחון וכל גורמי הביטחון תמכו ברמת דוד כשדה משלים, גם הוא פסל את האפשרות. בשורה התחתונה, זאת האפשרות היחידה כרגע להציל את התעופה בישראל".

לפי גורמי המקצוע, הרף למספר הנוסעים המרבי בנתב"ג נחצה כבר מזמן ועדיין לא נקבע אם, היכן ומתי יוקם שדה בינלאומי שני לישראל - מה שצפוי להשפיע על כלל אזרחי ישראל ולהביא למשבר תעופתי חמור.

מלשכת השרה מיכאלי נמסר בתגובה: "השרה הובילה החלטת ממשלה לביטול הקמת שדה התעופה בעמק יזרעאל, וצוות הוועדה שמונתה על ידי השרה ימליץ על חלופות. השרה מתנגדת נחרצות לשדה ברמת דוד, אך חשוב להדגיש שלא התערבה בעבודת הצוות אלא פעלה מתוקף סמכותה כדרג נבחר. כל אמירה אחרת היא הדלפה שקרית".

בלשכת השר גנץ בחרו שלא להגיב לפניית "ישראל היום".

מחדל המוניות בנתב"ג

שער הכניסה לישראל מהווה כיום זירה להתרחשויות חמורות ומכעיסות שלא מטופלות זה זמן רב. נהגי מוניות נכנסים לטרמינל נתב"ג באין מפריע ובניגוד לחוק, ומציעים את שירותיהם בעודם יודעים בוודאות שאין מי שיאכוף את המעשה הבלתי חוקי. בד בבד, התרבו לאחרונה התלונות מצד תיירים על מחירים מופקעים שנגבו מהם, ומצד ישראלים על נהגים שמסרבים להפעיל מונה.

בשבועות האחרונים דובר על מכרז שיסדיר את סוגיית המוניות בנתב"ג, אך משום מה הוא טרם פורסם. ברש"ת (רשות שדות התעופה) ניסו לאכוף את הנושא, אך נתבעו מכיוון שאינם גוף אכיפה מורשה. אולם מנגד אין נוכחות בנתב"ג לנציגי אכיפה - לא ממשטרת ישראל ולא ממשרד התחבורה, שבאחריותו גם תחום המוניות וגם נתב"ג.

משרד התחבורה מסר בתגובה כי הוא "מאיץ ברש"ת לפרסם את מכרז המוניות כבר בשבועות הקרובים. המשרד מבצע פעולות אכיפה שוטפות, ובהן מבצעים יזומים כנגד נהגי מוניות הגובים מחיר מופקע או מפירים את תנאי הרישיון שלהם. על פי החוק, הם מחויבים להפעיל מונה בכל נסיעה ולגבות את הסכום שצוין במונה בלבד. מדי שנה מוגשים מאות כתבי אישום נגד נהגים המפקיעים מחירים, ומוטלים עליהם עונשים הכוללים גם קנסות באלפי שקלים".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר