בשנים האחרונות, ענף התיירות עבר שינוי משמעותי מאוד. מגפת הקורונה שינתה את כל מה שהכרנו: אנשים כבר לא מחפשים עוד חופשה בנאלית, אלא משהו עם ערך מוסף שהם יוכלו להוציא עליו הרבה מאוד כסף. במחקר שבוצע על ידי חברת התיירות בוקינג.קום, נמצאו כמה טרנדים מרתקים שחשפו כמה מהישראלים התנסו או מעוניינים להתנסות בהם.
הלם תרבות
אולי זו אנרגיה שמחכה להתפרץ, תסכול שהצטבר או הסכם חדש בינינו לבין החיים, אבל נדמה שהעולם מוכן לקפוץ קפיצת ראש אל ים של תרבויות וחוויות חדשות ומרתקות. 47% מהמטיילים הישראלים רוצים לחוות בשנת 2023 הלם תרבות אמיתי. למשל, לנסוע ליעד עם תרבות ושפה שונות לחלוטין (57%) או לטייל בערים פחות מוכרות עם פנינים נסתרות שעדיין נמצאות מתחת לרדאר של המטיילים (30%).
חופשות אירוטיקה ובריאות
גם אנחנו הופתענו, אבל טרנד החופשות הזה מתפתח בשנים האחרונות – כשלפי המחקר, 44% מהישראלים רוצים לחוות חופשה מהסוג הזה. בשנה הבאה צפויים להיכנס עמוק יותר למיינסטרים גם ריטריטים לסגנונות שונים של חופשה שמשלבת אירוטיקה וריזורטים שעוזרים שמיועדים למי שמחפש חופשות אירוטיות. מדובר בתופעה הולכת וגדלה בעולם, ונראה שגם הישראלים מתעניינים בה.
לטייל רחוק, אבל להישאר בבית
כמעט מחצית מהישראלים (47%) מספרים שבשנה הבאה הם יעשו שימוש במציאות המדומה כדי למצוא השראה לטיול הבא שלהם. בתוך כך, נדמה כי במהלך 2023 עולם התיירות ייכנס באופן משמעותי אל המרחב הווירטואלי והתלת-ממדי במטאוורס (Metaverse), שמתפתח ומשתנה ללא הרף. 43% מהישראלים העידו כי היו רוצים להתנסות בחוויה תיירותית של כמה ימים באמצעות מציאות מדומה או מציאות רבודה. בשבילם, מרחב המטאוורס לא ישמש רק כדי לבחון את החוויה לפני הקנייה, אלא הם רואים בו גורם שיוכל לעשיר אותם בידע, יבדר אותם ויפתח עבורם את הדלת להרפתקה אינסופית.
בעתיד הקרוב, התיירים והתיירות כבר לא יהיו כבולים על ידי חוקי הפיזיקה, וכך הם יוכלו להתנסות בחוויות תיירותיות שונות בשנה שבה עולמות המטאוורס יתחילו ליצור "עותקים" של היעדים שבהם אנשים רוצים לבקר ולהמציא אותם מחדש. אם מסתכלים אל מעבר ל-2023, טכנולוגיית המשוב ההפטי (שבה נעשה שימוש בחוש המישוש בממשק כדי לספק מידע למשתמש הקצה) והשימוש במגע כדי לתקשר עם משתמשים אחרים יהפכו את התיירות הווירטואלית לחוויה סוחפת במיוחד, עם תחושת מגע בתלת-ממד, שמדמה את התחושה של גרגרי החול הרכים ואת חום השמש באופן משכנע.
כל אלו יגרמו לתיירים להעז יותר בבחירות שהם מבצעים כשהם יתכננו חופשה בחיים האמיתיים, אחרי שחוו אותה קודם עם האווטארים שלהם בגרסת המטאוורס – זו פונקציה שימושית במיוחד לכאלו שחוששים לנסות דברים חדשים. בהתאם לזאת, יותר מחצי מהישראלים (55%) אמרו שיש סיכוי גבוה יותר שהם ייסעו ליעדים שלא שקלו לבקר בהם בעבר, אם הם יוכלו לחוות אותם קודם בצורה וירטואלית. למרות כל זאת, מרחב המטאוורס עדיין לא ימנע מאנשים להזמין כרטיס ליעד הבא –יותר ממחצית מהישראלים (54%) מאמינים שחוויה וירטואלית לא תספק אותם, ושהם בכל זאת ירצו לבקר פיזית ביעד בשלב מסוים.
חוויית הישרדות והתבודדות
בקתות עץ מכוסות רשתות הסוואה, ארוחות על טהרת המדורה ומצפנים שמראים את הדרך – ב-2023, אנשים יחפשו הזדמנויות להיעלם מהמפה ולהתבודד כמו שלא ראינו בעבר. אחרי כמה שנים כאוטיות עם אסונות טבע, חוסר יציבות פוליטית ומגפה גלובלית, יש כאלה שאיבדו את האמון בעולם ובחיי הנוחות המודרניים.
כמעט מחצית מהתיירים הישראלים (43%) רוצים ליהנות מחוויית תיירות בסיסית ופשוטה יותר. 55% מהישראלים רוצים לצאת לחופשות באזורים מבודדים כדי לברוח מהמציאות, ופשוט להתנתק ולהרגיש איך זה לחיות את החיים כשעומדים לרשותך רק הדברים ההכרחיים ביותר 43%. התיירים והתיירות הישראלים גם מתכוונים לנצל את החופשות של השנה הבאה על מנת ללמוד כישורי הישרדות 56%, כמו למשל איך להפיק מים נקיים 46%, להדליק אש בלי חומרי בעירה 43%, ללקט מזון בטבע 43% ואפילו כיצד להתכונן לאפוקליפסה 43%.
מהשחיקה לחופשת חברה לא שגרתית
אחרי שהתנסו במדיניות "עובדים מאיפה שרוצים", שהפכה לנפוצה כמעט כמו חופשה שנתית, העובדות והעובדים מעדיפים יותר ויותר להקדיש את זמן החופשה אך ורק לאסקפיזם מוחלט. רבים מהנשאלים הישראלים (59%) רוצים שהחופשות שלהם יהיו נטולות עבודה לחלוטין ב-2023. למרות זאת, 57% מהישראלים העידו שהם אמנם לא מעוניינים לעבוד במהלך חופשה, אבל הם כן ישקלו בחיוב לצאת לנופש חברה.
בהקשר הזה, נראה שבשנת 2023 נסיעות העבודה יחזרו לסדרן, אבל בשונה מנסיעות העבודה שהתרגלנו לראות לפני הקורונה. העובדים מחפשים גם לשלב הזדמנויות לגיבוש עם שאר הצוות פנים מול פנים – והרחק מהמשרד – מה שמעיד על ביקוש הולך וגובר לנסיעות עבודה שמשלבות בין עסקים להנאה. למעשה, 51% מהישראלים מצפים שהמעסיקים שלהם יתכננו עבורם נסיעות עבודה שיחברו בין אנשים "במציאות", 59% אמרו שהיו רוצים שהמעסיקים שלהם ישקיעו בנופשי חברה את הכסף שנחסך לארגון בעקבות המעבר לעבודה מרחוק, או למודל עבודה היברידי. בתגובה לזה, ב-2023 נראה עלייה בפופולריות של יעדים חדשים שיארחו יותר נופשי חברה, דבר שיניב גם לחברות עצמן רווח לא קטן לאחר ש-57% מהישראלים ציינו כי הם מאמינים שביקור במקומות חדשים יעניק להם השראה ויסייע להם להיות יותר פרודוקטיביים בעבודה.
חוסכים כדי לבזבז
על רקע חוסר הוודאות הכלכלי שחווה העולם במהלך המשבר, התיירות והתיירים ימשיכו בשנה הבאה להעניק חשיבות גבוהה לחופשות ולטיולים בחייהם, אבל הם ישימו יותר דגש על ניצול חכם של התקציב ועל בניית סדר עדיפויות. יש כאלו שעדיין יעדיפו לצאת לחופשות נטולות דאגות ללא חישובים מעמיקים, כאשר 53% מהישראלים רואים בהשקעה כספית בחופשה דבר שנמצא בראש סדר העדיפויות שלהם. כך או כך, מילת המפתח אצל רוב הנשאלים הישראלים (65%) היא "תקציב", שרוצים לוודא כי הם מפיקים את המקסימום מכל שקל.
בשנה הבאה נראה כיצד הכסף משפיע על תוכניות החופשה. יהיו כאלה שיתכננו את תקציב החופשה שלהם עם יד על הדופק ויחפשו אחר דילים אטרקטיביים, ינסו למצוא טריקים שונים לחיסכון ויחפשו לנפוש בתקופות המשתלמות ביותר (58% מהישראלים). תיירות ותיירים גם ישימו יותר דגש על התמורה למחיר בעזרת הנחות וחברות בתוכניות שונות שמקנות הטבות, כמו תוכנית Genuis של בוקינג (55% מהישראלים).
מחצית מהישראלים (50%) ינסו לחסוך כסף באמצעות בדיקה של יעדי חופשה בתאריכים שהינם מחוץ לעונות המבוקשות ביותר או באמצעות בחירה במסלולים ארוכים יותר שיוזילו את העלויות, בעוד שהרוב (58%) יתכננו את הנסיעה יותר זמן מראש בתקווה למצוא דיל אטרקטיבי יותר. 56% מהישראלים מאמינים שהדרך הכי חכמה לנצל את התקציב היא לצאת לחופשה אחת ארוכה או לכל היותר שתיים, במקום לכמה חופשות קצרות.
בהקשר הזה, ובאופן מפתיע למדי, הרבה תיירות ותיירים מוכנים באופן מפתיע להוציא יותר כסף על הדברים החשובים ביותר עבורם במהלך החופשה. מעט מיותר מחצי מהישראלים (51%) מודים שהם מתכננים לפרגן לעצמם יותר בכל הקשור להוצאות במהלך החופשה, כדי לפצות על הזמן שבו הם לא יכלו לנפוש בשנים האחרונות. 54% מהישראלים מתכוונים אפילו לבזבז כסף בשפע כדי לוודא שהם מפיקים את המקסימום מהחופשה ולהבטיח שזה יהיה שווה את זה.
אריין דייק, סגן נשיא בכיר וסמנכ"ל שיווק בבוקינג: "השנים האחרונות לימדו אותנו שאי אפשר לקחת את התיירות כמובנת מאליה. לפי מחקר 'תחזיות לעולם התיירות' של השנה, מתחת לפני השטח מבצבצות התנהגויות פרדוקסליות מכוונות שיגרמו לכולנו להרגיש יותר בנוח להיות בשליטה, כשמסביב יש חוסר יציבות חסרת רחמים. הנתונים גם מצביעים על כך שהתיירות תהפוך לאמצעי שבעזרתו נחפש רגעים של שמחה ואסקפיזם מבלי להתנצל על כך, זאת מתוך רצון לנטרל את המציאות הקשה שעולה מדיווחי החדשות".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו