מומחי תעופה מזהירים כי חברת התעופה דלתא עלולה להיות "מרחק נגיעה" מקריסה תפעולית מלאה, שעלולה להשאיר עשרות אלפי נוסעים תקועים, זאת בשל מחסור חמור בכוח אדם, בשילוב עם תנאי קור קיצוניים בנמל הבית שלה הארטספילד-ג'קסון אטלנטה.
תעופה האמריקנית בסכנת קריסה: דלתא מובילה את רשימת הביטולים על רקע שביתת הממשל ומחסור בבקרים // רויטרס, אנוואטו
אתמול (ראשון) דלתא הובילה את רשימת חברות התעופה האמריקניות עם מספר הביטולים הגבוה ביותר, 586 טיסות שבוטלו, שהיוו כ-16% מלוח הטיסות שלה, ועוד 1,304 טיסות עוכבו, כך לפי אתר מעקב הטיסות FlightAware.
בעוד דלתא מעריכה שתתאושש במהירות מהכאוס התעופתי של סוף השבוע, מומחים מזהירים כי החברה נמצאת על סף קריסה תפעולית כוללת, תרחיש שאסור להתעלם ממנו. אפליקציית מעקב הטיסות Flighty הזהירה היום (שני) ברשת X כי לדלתא יש "סיכוי של 50-50 לקריסה מלאה", וכי קיימת כיום הסתברות של כ־15% לקריסה של כל מערכת התעופה האמריקנית. כבר כעת דלתא ביטלה מראש עד 10% מהטיסות שתוכננו עד יום שלישי, 11 בנובמבר, כחלק מהנחיה של רשות התעופה הפדרלית (FAA) שנועדה להפחית את העומס על שירות בקרת הטיסות.
ביטולים אלה עשויים להיות רק קצה הקרחון. דלתא הזהירה כי "מגבלות מצטברות" הנובעות ממחסור בכוח אדם בבקרת התעופה עלולות לגרום לעיכובים ולביטולים בהתראה קצרה.
מאז ששר התחבורה שון דאפי הודיע על "החלטה מונעת-בטיחות ומבוססת נתונים" לצמצם את מספר הטיסות ברחבי ארצות הברית כדי להקל על בקרת התעופה, נראה שההנחיה גורמת בפועל לכך שעוד ועוד בקרי טיסה אינם מגיעים לעבודה. דאפי הזהיר כי אם הממשלה הפדרלית לא תיפתח בקרוב, ייתכן שיהיה צורך להרחיב את הביטולים המוקדמים לעד 20% מהטיסות.
דלתא, שזכתה בעבר לכינוי "מכונת הזמנים המדויקת של אמריקה" בשל אמינותה התפעולית, ספגה פגיעה חמורה במוניטין שלה ביולי האחרון, כאשר, כמו חברות רבות אחרות, מערכות ה־IT שלה הושבתו למשך כמה שעות בעקבות תקלה בחברת CrowdStrike. בניגוד לחברות אחרות, דלתא התקשתה להחזיר את פעילותה למסלול, לאחר שאיבדה מעקב אחר מיקומם של טייסיה ודייליה.
במהלך חמישה ימי השיבושים בעקבות התקלה, נאלצה דלתא לבטל 7,000 טיסות - בעלות של כחצי מיליארד דולר. במייל שנשלח לנוסעים בימים האחרונים הזהירה החברה כי לא תפצה על לינות בבתי מלון, השכרת רכבים או הוצאות על ארוחות שנגרמו כתוצאה מביטולי טיסות או עיכובים משמעותיים הקשורים להנחיית ה־FAA.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו