בזמן שחברות התעופה הבינלאומיות ממשיכות להשעות טיסות לישראל מאז נפילת הטיל החות'י באזור נתב"ג, עשרות אלפי נרשמים לתוכניות חינוכיות בישראל עומדים בפני שוקת שבורה. "אין טיסות, ואנחנו עלולים להפסיד הזדמנות היסטורית לחיזוק הזהות היהודית של דור שלם", אומרת אנה לנגר, סגנית נשיא בארגון הפדרציות היהודיות של צפון אמריקה (JFNA) ומנכ"לית בפועל של ברית תיירות החינוך לישראל (IETA).
הטיסות לישראל: מי מבטלת ומי חוזרת?
"ישנם 58 אלף נרשמים שצפויים לקחת חלק בתוכניות קבוצתיות לישראל ב־2025 – חלק ניכר מהם מבקר בארץ בפעם הראשונה – כאשר המטרה היא ליצור תמיכה, חיבור ודאגה לישראל. אלו לא רק טיולים, אלא מסעות שמעצבים תודעה חיובית ואינטימית על ישראלים וישראל".
מה אובדן ההכנסות מתיירות בעקבות המלחמה?
עם זאת, מתקפת הטיל של החות'ים שפגע סמוך לנתב"ג בתחילת מאי טרפה את הקלפים. "מאז אותה תקיפה, חברות התעופה יונייטד ואייר קנדה האריכו את השעיית הטיסות שלהן – והדבר משבש את כל הביקורים. זה גם מעלה חששות בקרב הקבוצות – במיוחד אצל מי שזו הפעם הראשונה שלו בישראל", היא אומרת.
הארגון שבראשו היא עומדת, IETA, פועל כדי למזער את הנזקים. "אנחנו עובדים ישירות עם אל על ועם ארקיע כדי לאפשר לכמה שיותר משתתפים להגיע בכמה שיותר דרכים. זה כולל הוספת מטוסים לצי החברות, הכנסת קבוצות לטיסות קיימות, וגם טיסות צ'ארטר – דרך החברות וגם באופן פרטי", לנגר פירטה.
היא מתארת את שינוי אופי התוכניות החינוכיות מאז פרוץ המלחמה: "מאז 7 באוקטובר, התוכניות עברו מהפך. הן הפכו מתוכניות חינוכיות קלאסיות למה שאנחנו קוראים לו 'מסעות סולידריות' - ביקורים בקהילות שנפגעו והשתתפות בפעילויות התנדבות", היא מסבירה.
"ב־2024, 75% מהקבוצות שילבו התנדבות בתוכניות, או שהתמקדו בכך לחלוטין. כעת אנחנו שואפים להחזיר לתוכניות גם ביקורים במקומות מרכזיים כמו תל אביב, ירושלים, ובאתרי מורשת כמו הכותל – ובו בזמן להמשיך לקיים פעילויות התנדבות. JFNA הכריז לאחרונה על שותפות חשובה עם ארגון תגלית בהשקעה של 12 מיליון דולר, במהלך שנועד להבטיח את המשך המרכיב ההתנדבותי בתוכניות".
לפי נתוני משרד התיירות, תחום הטיסות החינוכיות הוא אחד ממנועי הצמיחה המשמעותיים של התיירות בישראל. אחרי צניחה בתקופת הקורונה והמשבר בעקבות מלחמת חרבות ברזל, נרשמה התאוששות. אולם המצב הביטחוני והשעיית הטיסות עלולים לחבל במגמה החיובית. לדברי לנגר, "משרד התיירות מדווח שנתח ההכנסות של תוכניות חינוכיות לישראל עלה מ־5% ל־15% מכלל הכנסות התיירות הנכנסת לישראל. זה לא שולי – זה קריטי. מדריכי טיולים, ספקי שירות, נהגי אוטובוסים בישראל – רבים תלויים בכך כדי להתפרנס".
לנגר הסבירה גם את חשיבות התוכניות עבור המשתתפים עצמם: "לפי מחקר של Pew מ-2020 שתוקף במספר מחקרים נוספים מאז, הניבוי הכי טוב לדעת אם מישהו ירגיש חיבור לישראל – הוא אם הוא ביקר בה. שום תוכנית חינוכית אחרת לא משתווה לחוויה של להיות כאן. זו חוויה שמשאירה חותם לאורך שנים".
המסר שלה לישראלים ברור: "כשארגוני תיירות אחרים הפסיקו להגיע בגלל המלחמה, הציבור שלנו – יהודים מצפון אמריקה ובמיוחד יהודים אמריקאים – בחר לבוא. רצינו להראות נוכחות ולהשקיע בישראל – כשאחרים הפנו את גבם למדינה. אנחנו מייצגים נתח שוק משמעותי, ומצביעים ברגליים. עכשיו, אנחנו צריכים לוודא שתהיה לנרשמים דרך לנחות כאן. בלי זה, נאבד הרבה יותר מרק תיירות".
ברית תיירות החינוך לישראל היא קואליציה המאגדת יותר מ־140 ארגונים המפעילים תוכניות חינוכיות לישראל, בהן תגלית, RootOne, CUFI ועוד
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
