היום מצוין יום האישה הבינלאומי, היום שמדגיש את כוחן, השפעתן ועוצמתן של נשים בכל העולם. מטרתו של היום הזה הוא בין היתר גם להוביל לשוויון בתפקידים ובמקצועות שבהם יש רוב גברי ברור, אחד המקומות שבהם ניתן לראות רוב מוחץ של גברים הוא בתא הטייס.
בדקנו בחברות התעופה הישראליות – כמה נשים מתפקדות כטייסות בכל אחת מהחברות וכמה טייסים יש בכל חברה. בארקיע יש 55 טייסים וטייסות, כאשר מתוכם 3 נשים (מעיין בכר, שולי מילמן ואדר מדווצקי), בישראייר המספר דומה – 56 טייסים וטייסות ומתוכם 2 נשים (ג'ואל בן פרץ ודניאל רז). באל על המספר עומד על 6 טייסות מתוך כ-500 טייסים וטייסות באופן כללי, מה שמשלים תמונה כללית של 11 טייסות מתוך יותר ממ-600 טייסים וטייסות בחברות התעופה המסחריות בישראל.
שש הטייסות של אל על, מרב שוורץ, סמדר שכטר עיני, דנה גרינברג, נחמה שפיגל, יסמין ניסן, שירי פרומקין בראונר אינן יוצאות חיל האוויר ולמדו טיסה באופן פרטי וכך גם רוב הטייסות הישראליות האחרות. לימודי טיסה פרטיים אפשריים גם בישראל וגם במדינות נוספות, חלק מהטייסות והטייסים הישראלים שלא עברו קורס טיס בחיל האוויר, עשו את הקורס בארה"ב.
חשוב להדגיש שמספר הטייסות הנמוך בחברות התעופה הישראליות לא נובע בהכרח בגלל החברות עצמן. מעט נשים נרשמות לקורסי טייס אזרחיים וגם לקורס שפתחה אל על נרשמו מעט נשים ביחס למספר הגברים שיהפכו לטייסים בקרוב. בחברות התעופה.
כמה טייסות יש בעולם?
המספרים בעולם גבוהים יותר מאשר בישראל. נכון לשנת 2021, כ-9% מהטייסים והטייסות בעולם הן נשים. כ-65 אלף נשים מאיישות את תא הטייס בחברות התעופה השונות בעולם, כך לפי אתר pilotinstitute. בישראל לעומת זאת, הנתון עומד על כשני אחוזים בלבד. בין הסיבות העיקריות הן הדרישות הגבוהות של חברות התעופה (באל על לדוגמה דורשים כ-1,000 שעות טיסה ברזומה, מה שאפשר להשיג בעיקר בחיל האוויר), המחסור של טייסות בחיל האוויר ואחוז הניגשות הנמוך לקורסי טיס אזרחיים.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו