ים המלח: המקומות שישדרגו לכם את חופשת הקיץ

בוץ מינרלי טבעי בחינם, חוות גידול לצמחים מהמקרא, מערות עם מגילות גנוזות וגלריית ציורים על מבני בטון • בואו לבלות בצפון ים המלח

קייאקים בים המלח, צילום: מוחמד מרום

כשמדברים על חופשה בים המלח, רובנו מדמיינים את אזור המלונות של עין בוקק, והרבה בטן־גב בבריכות המלון ובים. זהו חלקו הדרומי של אזור ים המלח, וה"ים" שבו אנו נהנים לצוף הוא למעשה בריכה מספר 5 של מפעלי ים המלח, שמימיה מוזרמים בתעלה מים המלח הטבעי והצפוני יותר.

מי שמוכנים לוותר על לינה בבתי מלון ומעדיפים לטבול בים המלח הטבעי ולהתמרח בחינם בבוץ הבריא והעשיר במינרלים, יכולים לעשות זאת במרחק של כ־40 דקות נסיעה מירושלים, בשלושת חופי הרחצה המוסדרים קלי"ה, ביאנקיני ונווה מדבר.

לחופים אלו ניתן להגיע ליום אחד, או ללון בקמפינג, בכפרי נופש ובצימרים השייכים לשבעת יישובי המועצה האזורית מגילות ים המלח, ובהם הקיבוצים אלמוג, בית הערבה, מצפה שלם וקלי"ה, והמושב ורד יריחו. מעבר לבילוי בים ולהתמרחות בבוץ, תוכלו ליהנות משלל פעילויות מהנות באזור שמסביב.


החופים תחילה


קרקעית המים העשירה בבוץ טבעי נפלאה אמנם להתמרחות, אך מחייבת כניסה איטית וזהירה מאוד למים בשל חלקלקות הבוץ והיתקלות בגושי מלח רבים שהתקשו. בכל שלושת החופים תמצאו מתחמי קמפינג, מרבדי דשא, סככות, מזנונים ומסעדות, אך למרות זאת הם שונים זה מזה באופיים: השקט והמסודר מבין השלושה הוא חוף קלי"ה, שבו אסורה הכנסת רמקולים ואין בו בריכת שחייה, דבר המושך מטבע הדברים קהל חובב שקט ושלווה.

קיאקים בים המלח, ללא קרדיט

כאן נמצא גם "הבר הנמוך ביותר בעולם" - מקום נעים לאכול ולשתות בו, שבליל ירח מלא גם מתקיימות בו הופעות (פרטים באתר האינטרנט). החוף פתוח מ־08:00 עד 19:00. מחיר כניסה: 45 שקלים למבוגר, 35 שקלים לילד.

מי שמעדיפים להיות במקום הנמוך בעולם אבל לא מוכנים לוותר על מוזיקה והגברה לצד טבילה בבריכה, ימצאו זאת בשני החופים הסמוכים - נווה מדבר וביאנקיני. ביאנקיני הוא גם כפר נופש המעוצב כולו בסגנון מרוקני, עם צימרים במגוון גדלים ורמות, כולל מבנים חדשים עם סוויטות ובהן ג'קוזי המשקיפות לים. בחוף נווה מדבר תמצאו מדשאות ענק ובריכת שחייה בחלקו העליון. מחיר: 50 שקלים בימי חול, 60 שקלים בסופי שבוע.

אם תמשיכו דרומה מעט בכביש 90 הצמוד, כשים המלח נפרש משמאלכם, תגיעו לקיבוץ מצפה שלם. כאן תוכלו להוריד הילוך נוסף בסדנת "רגע לעצמך", שמעבירה המטפלת והמעסה מיכל כהן. כבר בכניסה לחצר הקליניקה בקיבוץ השלו תחושו בירידה במפלס המתח, והתחושה תתגבר כשתשבו על מזרנים לצידה של מיכל, שמעניקה בסדנה טיפים קטנים לתחזוק יומיומי, החל מתרגילים שמומלץ לעשות עם בוקר ועד טכניקות ייחודיות להפגת כאב ולחץ בטיפול עצמי, שמנים ארומטיים המסייעים להקלת כאב ועוד. בתיאום מראש בטלפון: 052-6556724.


יוצאים לטייל


אחד האזורים המרתקים הוא הגן הלאומי מערות קומראן. האתר התגלה במקרה על ידי נער בדואי שרעה עיזים באזור ומצא בתוך מערה כדי חרס, שבאחד מהם היתה מוסתרת מגילה קדומה. בשנת 1947 נתגלו בחפירות עוד 928 מגילות גנוזות באתר, ונחשפו שרידי יישוב משנת 150 לפני הספירה, שבו התגוררה הכת היהודית קומראן, שכונתה גם כת מדבר יהודה. בטיול בגן תוכלו לעבור בין המערות ולהתוודע לסיפור המרתק של הכת ושל המגילות הגנוזות. מומלץ להירשם מראש באתר רשות הטבע והגנים.

גן לאומי קומראן, דן פרקש

בסמוך לצומת אלמוג נמצאת חוות האפרסמון, שבה מגדל גיא ארליך מקיבוץ אלמוג צמחי מרפא ובושם מתקופת המקרא, ובהם עשרות מינים של עצי מור ולבונה שהיו צמחי הקטורת של בית המקדש. ארליך הקים את החווה כדי להחזיר לחיים את עץ האפרסמון המקראי (שאינו הפרי הכתום והמוכר לנו), שהיה צמח אגדי ששימש תרופה לדלקות ולזיהומים, ושממנו גם הופק הבושם שנחשב ליקר בבושמי העולם. אחרי שאיתר את מקור העץ ונטע אותו בחווה, אסף עוד 80 זנים של מור ותשעה זנים של לבונה, שגם אותם תוכלו לראות בסיור בשטח, לצד הסבר מפורט על ההיסטוריה של הצמחים ואף התנסות בהכנת קטורת. לפרטים: 052-4498200.


אטרקציה אמנותית מסקרנת נמצאת בכביש הכניסה לחוף קלי"ה, שם תבחינו במקבץ של עשרות מבני בטון מצוירים בציורים מרהיבים. זוהי גלריה מינוס 430, ומבני הבטון הם 45 מבנים מיתולוגיים של מחנה ירדני, שבהם התיישבו מייסדי קיבוץ קלי"ה טרם הקמתו, כשעוד היו גרעין נח"ל. לפני שלוש שנים, ביוזמת שני צעירים מהקיבוץ, הוזמנו ציירי רחוב מהארץ ומהעולם לצייר על המבנים ציורים הקשורים להעלאת המודעות למצבו של ים המלח, לדו־קיום ולנוף מדברי. התוצאה שהתקבלה היא גלריית אמנות צבעונית ומעניינת באוויר הפתוח, עם ציורים בעלי מסר ואמירה בשלושת הנושאים הללו.

קייאקים בים המלח, מוחמד מרום

בצפון ים המלח פועלים אנשי תיירות נוספים המציעים לאורחים טיולי טרקטורונים ורייזרים, טיולי ג'יפים וסיורים מודרכים בטבע. מי שמחפש התנסות פחות שגרתית בים המלח יכול להצטרף לשיט קיאקים זוגי שיוצא ממצפה שלם. זהו טיול זוגי של חתירה מודרכת, והוא מציע לראות ולחוות מזווית חדשה את אוצרות הטבע של ים המלח - יהלומי מלח, פניני מלח, ארובות מלח הנובעות ממעמקי הים ומערות מלח בשלל תצורות - ומסביב נוף הרי מואב ומצוק ההעתקים.

בין לבין עוצרים כמובן להשתכשכות במים. הסיורים יוצאים בשעה 08:30 וב־14:00, ונמשכים כשעתיים. מחיר: 300 שקלים. לפרטים: 050-8650705.

בתחום הקולינריה, מעבר למסעדות שבחופים, תוכלו לאכול במסעדת "מי קאסה" שנמצאת בכניסה לוורד יריחו. היא מעוצבת כמסעדה כפרית עם שולחנות עץ ארוכים, ומציעה סלטים ופיצות לצד תפריט בשרי, חומוס טוב ופסטות. המסעדה פתוחה בכל ימות השבוע.

מסעדות נוספות הן פונדק הדרכים הוותיק "הצ'אנס האחרון", הסמוך לצומת אלמוג ומגיש אוכל ביתי וים־תיכוני, ופונדק ה"לידו", שבו תיתקלו בעוברכם בתחנת הדלק בצומת הלידו, ולצידו חנות בוטיק ייחודית למוצרי ים המלח.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר