אם בעבר התארגנות לטיול היתה עניין של לזרוק כמה כריכים לתוך התיק, למלא בקבוק מים, לשים על עצמנו משהו נוח ולצאת למרחבים, היום הישראלים הפכו למקצוענים עד הפרט האחרון: גאדג'טים, מותגים, ציוד מתקדם והלבשה ייעודית - כל אלו הם חלק בלתי נפרד מההכנה ליציאה אל הטבע, וכשמדובר בטיול חורף ההכנה קפדנית אף יותר.
יצרני המותגים למטיילים ואנשי רשתות הציוד למחנאות מספרים כי הישראלים, כחובבי טיולי שטח, לא מוותרים על ההצטיידות. "טיולי השטח הפכו להיות פופולריים מאוד לאחר תקופת הקורונה", אומרת דנה נגה לוי, מנהלת מותגים ברשת "ריקושט". "לא מדובר דווקא בנסיעות כדי להסתובב באירופה, אלא ממש בטיולי שטח. אנשים חוקרים את האזור, מתחברים לטבע. לכן גם יש עלייה מאוד גדולה בכל הנוגע לציוד ספורט 'אאוטדור'.
"עכשיו חזרנו מתערוכה גדולה באירופה של ג'ק וולפסקין - מותג שאנחנו מחזיקים אותו ברשת ושיש לו הרבה זכיינים בעולם. זה מותג שדוגל בחיבור של אנשים לטבע, וכל פריט מיוצר עם דגש על איכות הסביבה. כל המוצרים מיוצרים ללא שימוש בכימיקלים, וללא חומרים שמזהמים את הסביבה וצובעים את הבגד. יש להם קולקציות חדשות מחומרים ממוחזרים. מדובר ביותר מ־60 מיליון בקבוקים בשנה שממוחזרים לטובת ייצור ביגוד".
לוי מסבירה כי הבגדים הללו מיוצרים בטכנולוגיה חדשה שמנדפת את הזיעה מבחוץ, אבל מבחינת הרטיבות והרוחות שום דבר לא חודר פנימה: "יש לנו מעיל קווילט עם בידוד (369 שקלים) - מצד אחד יש לו שכבת בידוד פנימית כסופה לשמירה על חום הגוף, ומצד שני המעיל דוחה מים ואטום לרוח. כמו כן, חברנו למפעל גדול במזרח וייצרנו מוצרים שהולכים להיות הלהיטים של החורף. המפעל הזה מייצר באמצעות אבנים וולקניות סיב וולקני, ואת הסיב משלבים בחוטים. הבד מאוד דק, אבל יכולת החימום שלו מאוד מהירה, פי 30 מכל מוצר תרמי אחר.
"בכלל, המוצרים התרמיים הם הלהיט של החורף. אין מי שיוצא לשטח או טס לטיול בחו"ל ולא קונה ביגוד תרמי. הביגוד התרמי נותן מענה טוב, כי פעם עם הבגדים הללו לא יכולת לזוז. היום את לא מרגישה שיש לך שכבה שצמודה לגוף.
"נוסף על כך, חשוב להקפיד על גרביים טובים שיחממו את הרגליים. יש לנו גרבי נחושת קופרון (שני זוגות ב־99 שקלים), המעניקים הגנה בקטריאלית מפני וירוסים ופטריות. הגרביים מתאימים לסוכרתיים והם בעלי מכפלת רכה למניעת לחץ, מונעים ריח רע ומשפרים את נראות העור. גרביים נוספים עשויים מצמר מרינו, הם מחממים מאוד ואידיאליים לטיולים, למסעות ולטרקים בתקופת החורף הקרה".
להתפנק עם פוך
רומן אוסטרובסקי, מנהל החנות האינטרנטית של רשת "למטייל", מאפיין את ההבדלים בין הצרכנים הישראלים לבין הצרכנים בחו"ל. "מבחינת נעלי טיולים, בארץ יש העדפה לנעליים גבוהות יותר, אולי כי זה דומה לנעליים צבאיות. בעולם יש מגמה של נעלי טיולים נמוכות יותר, בגובה של נעלי ספורט, שהן קלות יותר. הבדל נוסף הוא במקלות ההליכה. בחו"ל מאוד פופולרי להשתמש במקלות הליכה בטיולים. בארץ יש מקלות הליכה, אבל הם נתפסים כמוצר של מבוגרים, שאם למישהו יש את זה - יש לו בעיה. מקלות הליכה עוזרים בירידות, שומרים על הברכיים ועוזרים עם היציבות.
"מבחינת שתייה, בארץ אוהבים שלוקרים, בעוד בעולם יש יותר דגש על בקבוקי שתייה שממלאים אותם ממקורות מים ושמים פילטר. בארץ זה לא כל כך נהוג, כי אין הרבה מקורות מים".
אוסטרובסקי מציין כי המטיילים הישראלים מעדיפים לקחת ביגוד שמחמם ושומר על חום הגוף, אבל שיהיה קומפקטי וכזה שניתן לארוז, על רקע מגבלות טיסות הלואו־קוסט. אותם בגדים צריכים להתאים לכמה פעילויות במקביל, למשל לטיול בטבע ולפעילות ספורט.
"על רקע זה, יש כל מיני מוצרים קלאסיים בתחום הביגוד התרמי, שבכל שנה עוברים שדרוגים. מה שייחודי בהם זו הרב־שימושיות. הביגוד התרמי יודע לחמם, אבל שלא כמו סוודר - הוא גם יודע לבודד את חום הגוף. יש מקרים שבהם הטמפרטורה צונחת למינוס עשר מעלות בחוץ באירופה, ואז נכנסים למקום מחומם כמו מוזיאון, וחם מאוד. עם ביגוד תרמי איכותי, שיודע לנדף, אפשר ללכת לטיול אקטיבי כמו טרקים, רכיבת אופניים, סקי, סנובורד - וגם לטיול אורבני בירושלים או באירופה. יש מכנסיים תרמיים כמו טייטס, או חולצות תרמיות שאפשר ללבוש מתחת לחולצות הרגילות.
"באשר לחידושים - יש לנו מעילים דמויי פוך. החיסרון של פוך רגיל הוא שאם הוא נרטב מגשם או מברד, הוא עלול לאבד את יכולת הבידוד שלו. דמויי הפוך מחממים טוב, והיות שיש בהם חומר סינתטי מיוחד - הם לא מאבדים את יכולת הבידוד. נוסף על כך, הם נעימים, אף שהם סינתטיים. מוצר שאינו חדש אבל תמיד מבוקש ברשת למטייל הוא כפפות טאץ', שמאפשרות להמשיך לעבוד עם מסך מגע".
אבי שרף, מנהל השיווק של קבוצת "קל גב" המשווקת את מותג ראב, יצרנית מעילי הפוך, מרחיב בנוגע למוצר: "היתרון הכי גדול של המעילים האלו הוא שהם מתייבשים מהר מאוד לעומת מעילים רגילים - בערך פי שניים יותר מהר.
"בצידי המעיל יש בד אלסטי, שמאפשר תנועה יותר קלה ונעימה. מעיל נוסף חדש של ראב הוא מעיל שהפוך שלו הוא במידה 900 (מתוך 1,000). את המידה קובעים לפי נפח המילוי: ככל שהנפח יותר גבוה, כך נכנסת כמות גבוהה יותר של הפוך הכי איכותי. ככל שעמוד השדרה של הפוך דק יותר - הוא איכותי יותר, כי שיעור הפלומה שלו גבוה. פוך במידה 900 הוא מאוד קל. הבד החיצוני שלו גם דוחה מים, אבל הוא לא נגד מים".
שרף מוסיף כי מבחינת ביגוד תרמי של "אאוטדור", מומלצים במיוחד הבגדים העשויים בד מסוג פולארטק. "מדובר בחברה הראשונה שהתחילה לייצר את הבדים הסינתטיים של הפליז, שיודעים לשמור טוב מאוד על חום. ביגוד תרמי שומר על חום הגוף, ומצד שני, כשאנחנו בפעילות הוא יודע לנדף את הזיעה. פולארטק הוא שם עולמי, ומשתמשות בו כל החברות הגדולות בעולם. גם אנחנו במותג אאוטדור משתמשים בבד הזה. יש גם חולצות תרמיות שלא עשויות מפולארטק, ואז המחיר קצת יותר נמוך כי הבד יותר פשוט". חולצה תרמית של פולארטק עולה 199 שקלים. סט תרמי (שאינו מפולארטק), הכולל מכנסיים וחולצה, עולה 119 שקלים.
מהמותג ישירות לצרכן
שבתאי קמחי, מייסד ומנכ"ל רשת "טרק מרקט", מציין כי הדרך של הרשת להציע מחירים אטרקטיביים היא לייבא מוצרים ישירות ממפעלים. "טרק מרקט היא רשת ישראלית שמייבאת מוצרים ישירות ממפעלי מותגים בחו"ל, ולא דרך יבואנים בארץ, כדי להוזיל את המוצרים ולהיות תחרותיים מול האתרים מחו"ל, כולל אמזון. כל תחום האינטרנט הוביל למהפכת מחירים. האתרים הבינלאומיים הרבה יותר זולים. כשהיבואן קונה מהמותג והוא מפיץ לחנויות בארץ, זו עוד יד שלוקחת עוד 40%-30%. הפתרון הוא לקנות ישירות מהמותג, להפיץ בחנויות של טרק מרקט ולהוזיל בצורה משמעותית.
"יצרנו קשר עם 'טרספס', חברת מטיילים בריטית שהיא רשת חנויות באירופה, 270 מהן רק בבריטניה. הם מייצרים ומפיצים לחנויות שלהם, ועד היום לא עבדו עם ישראל. הם לא רצו לעבוד עם יבואן, אלא ישירות עם החנויות, והקושי הוא לעבוד עם הרבה חנויות. אנחנו מפיצים את פריטי המותג רק בטרק מרקט, וכך אנחנו שומרים על מחיר טוב. בין היתר, מעילי פליז של המותג מוצעים ברשת טרק מרקט ב־250-120 שקלים. המעילים היותר מתוחכמים, עם ניילון ופוך, מוצעים ב־400-250 שקלים.
"זו חברה ענקית עם מוצרי קצה במחירים גבוהים יותר. מה שנמכר סביב 1,000 שקלים אצלנו, עולה במותגים אחרים 1,600-1,500 שקלים. באשר לחולצות תרמיות - אנחנו עובדים עם מותג אמריקני בשם 'היט הולדרס', שמחיר החולצות שלו נע מ־89 עד 150 שקלים. אנחנו עושים גם מבצע של מוצר שלישי בחינם על כל שני מוצרים נוספים. המטרה היא לגרום לקונים לרכוש שתי חולצות וזוג מכנסיים. לנסיעה לאירופה - זה מסדר לך את השבוע".
מטיילים ומתחשבים בטבע
מותג נוסף שמוכרת טרק מרקט הוא "תרמווייב". חברה זו עוסקת בתחום הביגוד התרמי מצמר מרינו, ומדובר בפריטים איכותיים מאוד, ששומרים על הסביבה ולא פוגעים בכבשים. "היה קשה מאוד להביא אותה לישראל", מספר קמחי. "היות שאנחנו מייבאים ישירות דרך החנויות שלנו, אנחנו מביאים את המוצרים במחיר יותר אטרקטיבי. מחיר הפריטים 369-160 שקלים".
מה לגבי מותגים מוכרים יותר?
"אנחנו שואפים, אבל לא מצליחים לייבא בעצמנו את כל המוצרים שלנו. לכן 20% מהמוצרים הם מותגים משלימים. אם יש יבואן באמצע, קשה להיות תחרותי יותר. ההוצאות בארץ על הנדל"ן ועל שכר העבודה גבוהות, אי אפשר למכור בזול ולהרוויח כסף. הדרך היא לחסוך את מספר הידיים שעובר המוצר בדרך לצרכנים, ולהציע תג מחיר נמוך יותר".
רשת טרק מרקט פועלת בשותפות עם "קולנוע חדש" - בעלת רשת "ווישוז" ויבואנית של מותגים מובילים כמו קרוקס. לשאלה מה המשמעות של זה מבחינת מחירי המותגים של ווישוז, משיב קמחי: "ההתחברות לווישוז נתנה לנו את התנופה. כך אנחנו יכולים להגיע למחירים אטרקטיביים לעומת מה שיש בשוק כיום. ווישוז הם יבואנים, והם יותר מתעסקים עם נעליים. שיתוף הפעולה יצר כוח גדול ופתח לנו דלתות בקניונים, היות שווישוז היא רשת שמוערכת על ידי הקניונים. כך אנחנו מקבלים תנאי שכר דירה יותר טובים.
"כשאנחנו מדברים על המותגים של ווישוז, יש לנו יתרון יחסי כי מדובר באותם בעלים, אבל עדיין זו עוד יד. אנחנו כן אטרקטיביים, אבל לא במחיר נמוך ב־40%-30%, כי זה בלתי אפשרי. נוסף על כך, התמהיל של ווישוז קטן בתוך החנות. יש לנו 'נגיעות' מהרגע שהם נכנסו כשותפים. הכנסנו חלק מהמוצרים שנראו מתאימים, אבל זה עדיין מרכיב קטן ומהווה 15%-10% מהתמהיל. אנחנו רשת מחנאות וטיולים, והם מציעים יותר הנעלה".
החודש התקיימה תחרות החדשנות השנתית של המותג הבינלאומי דקטלון, שבה נבחרו ארבעת המוצרים החדשניים הבולטים של השנה בתחום הטכני, בתחום החדשנות האחראית (סביבתית) והחדשנות בשימוש. בין המתחרים בלטו כמה מוצרים, שביניהם חגורת מעיל אולטרה־לייט.
בחגורה זו משולב מעיל שקל לשאת אותו בזמן הטיול, והוא נוח ופשוט ללבישה תוך כדי הליכה.עוד נבחרו בתחרות מקלות הליכה מעץ, המיוצרים בטכנולוגיה חדשנית של שימוש בחומרים טבעיים, שאותם אפשר למחזר ולסייע לאיכות הסביבה. מוצרים אלו יופצו ברחבי אירופה בחודשים הקרובים ויגיעו לישראל לקראת סוף השנה.
בדקטלון מציעים גם נעליים שמעוצבות באמצעות רכיבים השייכים לאותה משפחת חומרים, כך שניתן למחזר אותן בשלמותן וליצור מהן מוצר חדש בלי להותיר פסולת.בסניפי דקטלון ניתן למצוא מוצרי טיולים חדשים אחרים, כמו אוהל שתי שניות עם מנגנון חדשני לפתיחה מהירה.
לדברי אנשי החברה, האוהל מפחית את החום בתוכו ב־17 מעלות בהשוואה לכל אוהל רגיל, ויוצר 99% חושך לשינה איכותית גם בשטח. האוהל זכה במקום הראשון כמוצר השנה, ונבחר כמוצר החדשני של השנה בתחרויות בארה"ב. מחירו 520 שקלים. אליו ניתן לצרף מזרן שמתנפח באופן עצמאי, ללא מגע אדם, ב־420 שקלים.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו