היזהרו: ההונאה בהזמנת חופשות שיכולה לעלות לכם ביוקר

עבריינים מקימים אתרים המתחזים לאלו של חברות תעופה ונופש • השנה חל זינוק של כ-74% בעבירות מסוג זה • מומחה הסייבר מסביר: כך תזהו שמנסים להונות אתכם

הונאת סייבר (אילוסטרציה), צילום: GettyImages

על רקע התרסקות שווקי הקריפטו ובעיצומה של עונת החופשות, עבריינים משנים כיוון ומקדמים הונאות בתחומי הנופש והחופשות.

חברת הסייבר הישראלית BrandShield - המתמחה בניטור, מעקב והסרה של הונאות, רמאויות, וזיופים ברשת - זיהתה עלייה חריגה בהיקף ההונאות בתחומי הנופש והחופשות. החברה ואיתרה עשרות רבות של אתרים מזויפים ומאות התחזויות נוספות ברשתות החברתיות, כאשר כולן מקדמות הונאות בתחומי החופשות, הטיולים והנופש.

קראו כדי שבאמת תוכלו ליהנות בחופשה שחיכיתם לה (אילוסטרציה), צילום: GettyImages

לפי נתוני BrandShield היקף ההונאות בתחומי הנופש והטיולים רשמו עלייה של כ-74 אחוזים ביחס לתקופה המקבילה בשנה שעברה. BrandShield זיהו התחזויות למותגים מובילים בתחומי הנופש הכוללים חברות תעופה, רשתות מלון ופלטפורמות מובילות לרכישת כרטיסי טיסה וחבילות נופש.

עבריינים מקימים אתרים שמתחזים לחברות תעופה ולחברות נופש, כך שהאתר המתחזה נראה לעיתים כמעט זהה לדבר האמיתי. באתרים המתחזים העבריינים מקדמים הצעות ודילים שנראים כמשתלמים במיוחד, אך ברגע שמתבצע תשלום לאתר, הכסף נגנב והקונה אינו מקבל תמורה בחזרה משום שמדובר בהונאה.

יואב קרן, מנכ"ל BrandShield מסביר: "הונאות תמיד אפשר למצוא היכן שיש ביקוש. כמו שבעת גאות בשוק הקריפטו אנחנו רואים עלייה בהונאות, שכן השוק מתקיים ללא פיקוח וטכנולוגיית הבלוקצ'יין מאפשר לעבריינים לשים ידיהם על סכומי כסף גדולים בצורה בטוחה וללא חשש ממעקב, כך כיוון שכעת אנו בעונת הטיסות והחופשות, חלה עלייה בהונאות בתחום".

העומסים בשדות התעופה וביטולי הטיסות הרבים, מגבירים את ההצלחה של העבריינים, כיוון שאנשים מחפשים טיסות חלופיות במהירות ותחת לחץ, מה שמגדיל את הסיכויים שלהם ליפול קורבנות להונאה".

כך תימנעו מההונאה

קרן מציע על מספר צעדים כדי לא ליפול קורבן להונאה:

1. בידקו את שם האתר, אם שם האתר כולל טעות כתיב – זאת הונאה
לדוגמה: https://www.turkishaiirlines.com (שימו לב, פעמיים האות i). כמו כן, בידקו גם את תוכן האתר. אם אתם מוצאים יותר מדי שגיאות כתיב - מדובר בהונאה. חברה אמיתית שמעוניינת למכור לכם שירותים תשקיע את המשאבים הדרושים כדי לוודא שתוכן האתר יהיה נקי משגיאות כתיב.

2. חפשו את אייקון המנעול לצד כתובת האתר (מצד שמאל בדפדפנים בעברית, ימין באנגלית), זהו סימן שהאתר מאובטח. בנוסף למנעול, שימו לב שיש את האות S לאחר הHTTP. זה סימן שמעיד שלאתר יש תעודת אבטחה. אם התעודה הזו קיימת זה לא מעיד שהאתר אכן לגיטימי (כלומר יש אתרי הונאה שמצליחים לקבל תעודה כזו) – אבל אם אין תעודה כזו – מדובר בהונאה.

"חפשו שגיאות כתיב בכתובת האתר". יואב קרן, מנכ"ל BrandShield,

3. הרבה הונאות מקודמות ברשתות החברתיות שמטרתן להוביל אותך לפלטפורמה אחרת שם מתרחשת ההונאה. לעיתים קרובות, המעבר לאתר המזויף מתבצע באמצעות הודעה פרטית בוואטסאפ פייסבוק מסנג'ר טלגרם וכו'. חברות תעופה אמיתיות לא מתקשרות עם לקוחותיהם באמצעים הללו. אם קיבלתם הודעות כאלו עם כל מני לינקים – סבירות גבוהה שמדובר בהונאה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר