למה אלבומי מוזיקה חדשים יוצאים דווקא בימי שישי?

לפני פחות מעשור, שוק המוזיקה הבינלאומי היה פועל באי־סנכרון: אלבומים יצאו בימים שונים במדינות שונות. ההחלטה לאחד את יום השחרור ליום שישי יצרה סדר חדש. מה עמד מאחורי השינוי?

מדוע אלבומי מוזיקה יוצאים בימי שישי? When We All Fall Asleep, Where Do We Go?, אלבום הבכורה של בילי אייליש, יצא לאור ביום 29 מרץ, 2019, יום שישי

לפני פחות מעשור, שוק המוזיקה הבינלאומי פעל בחוסר אחידות מוחלט: בארצות הברית אלבומים יצאו בימי שלישי, בבריטניה בימי שני, ובמדינות אחרות בימים שונים לחלוטין. התוצאה הייתה בלבול, חוסר סנכרון ותופעה מתמשכת של הדלפות לא חוקיות. בשנת 2015 קבע ארגון המוזיקה הבינלאומי IFPI כי יום שישי יהיה יום השחרור הגלובלי הרשמי. המהלך הזה יצר אחידות, הפך את יום שישי ל״חגיגה מוזיקלית בינלאומית״ ושינה את כללי המשחק של התעשייה.

השיקול הכלכלי – סוף שבוע כמנוע מכירות

תעשיית המוזיקה הבינה במהרה את היתרון האדיר שבהשקת אלבומים עם תחילת סוף השבוע. הצרכנים פנויים יותר, מחפשים חוויות חדשות ומוכנים להשקיע בתוכן ובבידור. התזמון הזה ממקסם מכירות ומגדיל הזרמות דיגיטליות, מה שהופך את שישי לנקודת שיא שיווקית. השקה במועד הזה מחברת את האלבום ישירות לאווירת סוף השבוע ומגדילה את הסיכוי שייכנס לפלייליסטים ולשיח הציבורי כבר מרגע יציאתו.

יום שישי ה-13 בדצמבר, 2013. אלבומה הראשון של ביונסה, צילום: נחלת הכלל / ויקיפדיה

מצעדי המוזיקה – יתרון של שבוע מלא

מצעדי המוזיקה הגדולים, בהם Billboard 200 ו־UK Official Charts, פועלים על בסיס שבועי. אלבום שיוצא ביום שישי נהנה משבעה ימים מלאים של ספירת נתוני מכירות והשמעות, מה שמעניק לו יתרון משמעותי על פני יציאות באמצע השבוע. המשמעות: סיכוי ממשי לכניסה גבוהה למצעד כבר בשבוע הראשון, ויתרון אסטרטגי משמעותי עבור אמנים וחברות התקליטים.

פחות הדלפות, יותר שליטה בהפצה

לפני עידן ההשקות הגלובליות, הדלפות מוקדמות היו כאב ראש גדול. דיסקים שנשלחו מראש לחנויות נמכרו או הופצו טרם זמנם, והקבצים דלפו לרשתות הפיראטיות. שחרור גלובלי אחיד ביום שישי מאפשר שליטה הדוקה יותר בהפצה, שומר על אלמנט ההפתעה ומבטיח שהקהל יחווה את האלבום לראשונה באופן רשמי ומתוזמן. במציאות הדיגיטלית, זהו יתרון קריטי שמסייע לאמנים לשמור על ערך היצירה.

אלבום האולפן ה-8 של אד שירן, יצא לאור השנה ביום שישי ה-12 בספטמבר, צילום: נחלת הכלל / ויקיפדיה

ומה לגבי סינגלים?

בעוד אלבומים נצמדים ליום שישי, סינגלים דווקא משחקים משחק שונה. רבים מהם יוצאים באמצע השבוע – בדרך כלל ברביעי או חמישי – כדי לבנות ציפייה ולהכין את הקרקע לאלבום. המטרה היא ליצור באזז מוקדם, להכניס את השיר לפלייליסטים ולתחנות רדיו, ולאפשר לשיח ברשתות החברתיות להתחמם. כשהאלבום מגיע ביום שישי, הקרקע כבר מוכנה, והעניין הציבורי נמצא בשיאו.

חוויה תרבותית משותפת

ההשקה ביום אחיד יוצרת לא רק יתרון עסקי, אלא גם חוויה תרבותית. מעריצים ברחבי העולם מאזינים במקביל, מגיבים יחד ברשתות החברתיות ויוצרים שיח גלובלי בזמן אמת. במקום חוויה מבודדת – מדובר באירוע חברתי בינלאומי. ההשקה הופכת ליותר מאקט מוזיקלי – היא הופכת לאירוע תרבותי של ממש, כזה שמחזק את תחושת הקהילה סביב האמן ומגדיל את האפקט התרבותי של היצירה.

רגע השיא של הבריטפופ בשנות ה־90 ואחד המופעים האייקונים ביותר של אואזיס. אלבום ההופעה, Knebworth 1996, הבוקס-סט יצא לאור ביום שישי ה-19 בנובמבר, 2021, צילום: נחלת הכלל / ויקיפדיה

מבט לעתיד – האם שישי יישאר היום הגדול?

העולם הדיגיטלי מאפשר לאמנים להוציא שירים בכל זמן, ובכל זאת יום שישי נותר עוגן ברור בתעשייה. הוא מייצר סדר ותחושת ציפייה אצל הקהל, מספק מסגרת נוחה למצעדים, ומעניק יתרון פרקטי לשיווק. גם אם הסינגלים ימשיכו לזרום באמצע השבוע, יום שישי יישאר היום שבו המוזיקה חוגגת באמת – חגיגה שצפויה להמשיך ללוות אותנו גם בשנים הבאות.


מקורות:

  1. Billboard – Why Albums Are Released on Fridays (2016) – כתבה המתארת את השיקולים הכלכליים והאסטרטגיים מאחורי המעבר לשישי.

  2. The Guardian – Friday is the new global release day for music (2015) – ניתוח על ההשפעה הבריטית והעולמית של ההחלטה

     

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר