טסלה, יצרנית כלי הרכב החשמליים של אילון מאסק, מפתחת עיצוב מחדש לידיות הדלתות שלה, על רקע ביקורת גוברת על תקריות בטיחות שבהן נוסעים נלכדו בתוך רכביהם - כך על פי דיווח של סוכנות הידיעות בלומברג.
פרנץ פון הולצהאוזן, ראש מחלקת העיצוב הוותיק של טסלה, חשף בראיון לפודקאסט Hot Pursuit של בלומברג כי החברה בוחנת דרך לשלב את מנגנוני הפתיחה האלקטרונית והידנית, הממוקמים כיום במקומות נפרדים, לכפתור אחד מאוחד.
"הרעיון לשלב את המנגנון האלקטרוני והידני יחד לכפתור אחד, אני חושב, הוא הגיוני מאוד", אמר פון הולצהאוזן בראיון שהתקיים ביום רביעי. "זה משהו שאנחנו עובדים עליו". לדבריו, המטרה היא להפוך את השימוש בידיות לאינטואיטיבי יותר עבור הנוסעים "במצב של פאניקה".
פון הולצהאוזן, המכהן בתפקידו בטסלה כבר 17 שנים ומוביל את פיתוח העיצוב בכל קו הרכבים של החברה, לא פירט מה הוביל את החברה לבחון את השינוי העיצובי. עם זאת, המהלך מגיע על רקע חקירה שפתח השבוע מינהל הבטיחות בכבישים המהירים הפדרלי (NHTSA) בנוגע לתקינות הדלתות בחלק מדגמי טסלה.
החקירה מתמקדת בתקריות שבהן ידיות חיצוניות הפסיקו לתפקד ולכדו ילדים בתוך הרכבים. הבדיקה חלה על כ-174,290 רכבי שטח מדגם Model Y משנת הייצור 2021. הסוכנות הפדרלית ציינה כי החקירה "תעריך גם את הגישה שבה משתמשת טסלה לאספקת חשמל למנעולי הדלתות ואת האמינות של המערכות הרלוונטיות".
ידיות שטוחות - שעלולות לסבך את מאמצי החילוץ
עיצוב הידיות השטוחות, שהפך לסימן ההיכר של טסלה, אמנם אינו ייחודי לחברה אך היא זו שהפכה אותו לפופולרי. ואולם, לפי הביקורת, העיצוב עלול לסבך את מאמצי החילוץ ומטיל על הנוסעים את האחריות למצוא מנגנוני שחרור ידניים שהם אינם רגילים להשתמש בהם.
רכבי טסלה מצוידים במנגנוני שחרור ידניים פנימיים, אך מיקומם עשוי להיות קשה לאיתור, במיוחד עבור נוסעים במושבים האחוריים. המיקום משתנה בהתאם לדגם ולשנת הייצור. ידיות הדלתות החיצוניות עלולות גם הן להפסיק לפעול במקרה של אובדן חשמל.
למרות שרכבי טסלה מקבלים ציונים טובים במבחני ריסוק ממשלתיים, רוב הבדיקות מתוכננות למדוד שרידות מפגיעה ולא האם הנוסעים יכולים לצאת מהרכב לאחר מכן.
תחקיר בלומברג מתחילת החודש חשף סדרה של מקרים שבהם אנשים נפצעו או נהרגו לאחר שלא הצליחו לפתוח את דלתות הרכב בעקבות אובדן חשמל, במיוחד לאחר תאונות. על פי הממצאים, מאז 2018 הוגשו ל-NHTSA יותר מ-140 תלונות צרכנים הקשורות לדלתות שנתקעו, לא נפתחו או התקלקלו בדגמים שונים של טסלה.
בסין, על פי הדיווחים, רגולטור מרכזי שוקל לאסור על ידיות דלתות נסתרות לחלוטין, ואירופה יישמה צעדים הדרגתיים לשיפור פרוטוקולי החילוץ לאחר תאונות. פון הולצהאוזן אמר כי טסלה לומדת כעת את הפרטים של השינוי הפוטנציאלי בסין ומוכנה לבצע את השינויים הנדרשים. "יהיה לנו פתרון ממש טוב לזה", הבטיח.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו