גוגל הכחישה אתמול (רביעי) טענות לפיהן שילוב הבינה המלאכותית במנוע החיפוש שלה פוגע בתנועת הגולשים לאתרי אינטרנט. החברה פרסמה נתונים המצביעים על יציבות בכמות התנועה הכוללת לאתרים, זאת בניגוד למחקרים חיצוניים המצביעים על ירידה חדה.
ליז ריד, סמנכ"לית גוגל לחיפוש, כתבה בפוסט רשמי של החברה, כי "נפח הקליקים האורגניים הכולל ממנוע החיפוש של גוגל לאתרי אינטרנט נשאר יציב יחסית משנה לשנה". יותר מכך, לטענת גוגל, איכות הקליקים אף עלתה, והחברה שולחת "מעט יותר קליקים איכותיים לאתרים מאשר לפני שנה".
גוגל מגדירה "קליק איכותי" ככזה שבו המשתמש לא חוזר מייד למנוע החיפוש - אות לכך שהתוכן באתר עניין אותו. החברה טוענת כי AI Overviews - התשובות האוטומטיות שמופיעות בראש תוצאות החיפוש - מעודדות חיפושים מורכבים יותר ומציגות יותר קישורים בדף.
המחקרים מספרים סיפור אחר
אולם, בניגוד לטענות גוגל, מחקרים עצמאיים מספרים סיפור אחר. חברת המחקר Similarweb גילתה כי מספר חיפושי החדשות ברשת שמסתיימים ללא קליק לאתרי חדשות עלה מ-56% (מאז השקת AI Overviews במאי 2024) ל-69% נכון למאי 2025.
הביקורת על טענות גוגל מתמקדת בכמה נקודות מרכזיות: ראשית, החברה לא חשפה נתונים ספציפיים התומכים במסקנותיה. שנית, גם אם הנתונים הכלליים נכונים, הרי שהם לא מראים את ההשפעה על קבוצות שונות של אתרים.
גוגל מודה בעקיפין כי יש שינויים בהתפלגות התנועה: "מגמות המשתמשים מעבירות תנועה לאתרים שונים, מה שגורם לירידת תנועה באתרים מסוימים ולעלייה באחרים", הסבירה ריד והוסיפה כי אנשים מחפשים יותר "קולות אותנטיים ונקודות מבט ממקור ראשון" בפורומים, סרטונים ופודקאסטים.
תחרות על תשומת הלב
הנתונים מצביעים על שינוי מגמה רחב יותר בהתנהגות המשתמשים ברשת. כך, למשל, כבר ב-2022 הודה בכיר בגוגל כי כ-40% מהצעירים מחפשים מקומות לארוחת צהריים בטיקטוק או באינסטגרם ולא במפות גוגל או במנוע החיפוש.
גוגל נאלצת להתמודד עם תחרות גוברת מפלטפורמות חברתיות כמו רדיט, שהפך למקום הראשון למחקר בנושאים מעמיקים, ומאמזון, שמשמש נקודת התחלה לקניות ברשת.
התגובה של גוגל כוללת גם שינוי בדרך שבה היא מודדת הצלחה. במקום להתמקד בכמות הקליקים בלבד, החברה מדגישה כעת "איכות קליקים" - מדד שיכול לשרת את האינטרסים שלה גם אם הכמות הכוללת יורדת.
השלכות על מפרסמים ואתרים
למרות ההכחשות, גוגל עצמה השיקה לאחרונה מוצר שעוזר למפרסמים לתעל את התנועה אליהם בדרכים שלא מסתמכות רק על פרסום, כמו תשלומי מיקרו או הרשמות לניוזלטרים.
מעבר לכל, העובדה שגוגל מוציאה הודעות יחסי ציבור על כך ש"בינה מלאכותית איננה פוגעת חיפוש" עלולה להעיד בעצמה על חומרת המצב ועל צומת הדרכים שבה נמצאת החברה.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
