מכה נוספת לאתרי החדשות: גוגל משיקה סיכומי AI באפליקציה

גוגל משיקה בארה"ב סיכומי בינה מלאכותית ב-Discover • השימוש באפליקציות כמו ChatGPT ותקצירי ה-AI שגוגל שילבה לאחרונה פוגעים קשות בתנועה לאתרי התוכן

גוגל. משנה את האופן שבו משתמשים נחשפים לתוכן. צילום: EPA

גוגל השיקה בארה"ב יכולת חדשה באפליקציית החיפוש שלה: המשתמשים יראו כעת סיכומים אוטומטיים שנוצרים על ידי בינה מלאכותית, המאגדים תוכן ממספר מקורות חדשותיים - כך פורסם באתר TechCrunch.

המהלך, שמתבצע דרך תכונת Discover (פיד החדשות המרכזי באפליקציה), משנה לחלוטין את האופן שבו משתמשים נחשפים לתוכן חדשותי. כעת, בחלק העליון של כל סיכום מופיעים סמלים של כמה גופי תקשורת שמהם נלקח המידע, ומתחתיהם טקסט שהבינה המלאכותית יצרה על בסיס הכתבות שלהם.

גוגל מזהירה: הטקסטים "נוצרים באמצעות AI, שיכולה לעשות טעויות". נציג החברה הבהיר ל-TechCrunch שאין מדובר בפיילוט אלא בהשקה מלאה למשתמשי ארה"ב עם מכשירי אייפון ואנדרואיד. בשלב ראשון, הפיצ'ר יתמקד בתכנים פופולריים מעולמות הספורט והבידור. לטענת גוגל, הפיצ'ר יקל על אנשים להחליט באילו דפים הם רוצים לבקר.

צילום מסך של הפיצ'ר החדש, צילום: Google / TechCrunch

המאבק על הקליקים

קיימת דאגה משמעותית בתעשיית ההוצאה לאור לגבי האופן שבו המעבר לבינה מלאכותית משפיע על תנועת האתרים וההפניות. עם פיצ'רים כמו AI Overviews (תקצירים שנעשו על ידי בינה מלאכותית שמופיעים במענה לחיפוש בגוגל), משתמשים כבר לא צריכים לבקר באתר אינטרנט ישירות כדי לקבל תשובות לשאילתות החיפוש שלהם. מחוץ לגוגל, אותה מגמה נראית גם באפליקציות AI, כמו ChatGPT.

המספרים מדברים בעד עצמם: מחקר של Similarweb מגלה שכמות החיפושים שמסתיימים בלי כניסה לאתרי חדשות זינקה מ-56 אחוז כשגוגל השיקה את AI Overviews במאי 2024, ל-69 אחוז במאי השנה. התנועה האורגנית צנחה משיא של 2.3 מיליארד כניסות לאמצע השנה שעברה לפחות מ-1.7 מיליארד היום.

The Economist דיווח לאחרונה על נתון מדאיג נוסף: ירידה של 15 אחוז בתנועת החיפוש הגלובלית בהשוואה שנתית, נכון לחודש יוני.

גופי תקשורת מובילים כמו "הוול סטריט ג'ורנל", "יאהו" ו"בלומברג" כבר החלו להטמיע כלי AI משלהם באתריהם, בניסיון להישאר רלוונטיים. גוגל מצידה מנסה לרכך את הפגיעה. לאחרונה הציגה החברה את Offerwall - כלי שמאפשר לבעלי אתרים שמשתמשים ב-Google Ad Manager להציע למבקרים אפשרויות תשלום חלופיות: מיקרו-תשלומים, מילוי סקרים, הרשמה לניוזלטרים ועוד.

האם הפיצ'ר החדש יגיע גם למכשירי המשתמשים בישראל? זה בהחלט עשוי לקרות. עד כה, Discover של גוגל נחשבה לאחד המקורות האחרונים שעדיין מייצרים תנועה משמעותית לאתרים, בזמן שהחיפוש הרגיל כבר בירידה מתמדת. אם סיכומי ה-AI יתרחבו לכל התכנים בפיד, גם מקור התנועה האחרון הזה עלול להתייבש.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר