גוגל . צילום: רויטרס

גוגל מכחישה, אך מחקר חדש מוכיח: תקצירי AI פוגעים בתנועה לאתרים

סיכומי הבינה המלאכותית של ענקית הטכנולוגיה מופיעים כעת ב-20% מהחיפושים ומובילים לסיום מוקדם יותר של הגלישה • ויקיפדיה, יוטיוב ורדיט הם המקורות העיקריים לתשובות • גוגל: "המחקר משתמש במתודולוגיה פגומה ובמדגם נתונים מוטה"

תוצאות החיפוש של גוגל עברו שינוי דרמטי בשנה האחרונה עם העלייה החדה בקרב הבינה המלאכותית בין ענקיות הטכנולוגיה. השינוי הבולט ביותר מתרחש בראש דף התוצאות המפורסם של גוגל, שכולל כעת "סקירות AI" - תקצירים שנוצרים על ידי Gemini, מערכת הבינה המלאכותית של החברה.

גוגל טענה בכמה הזדמנויות שהתקצירים הללו אינם גורמים לירידה בתנועת המבקרים לאתרים, אך מחקר חדש של מכון פיו למחקר (Pew Research Center) מציג תמונה שונה לחלוטין. המחקר מראה כי חיפושים הכוללים תקצירי AI מקטינים את מספר הקליקים לאתרי תוכן, והתופעה הזו הולכת ומתרחבת.

גוגל החלה לבדוק את התכונה תחת השם "חוויית החיפוש הגנרטיבי" במאי 2023. שנה מאוחר יותר היא הפכה לחלק רשמי מדף תוצאות החיפוש. אתרים רבים הבחינו בשינויים בתנועת המבקרים שלהם בעקבות המהלך, אך גוגל דחתה חששות לגבי ההשפעה על האתרים מהם היא אוספת את כל המידע הזה.

סונדאר פיצ'אי, מנכ"ל אלפאבית, חברת האם של גוגל, באירוע המפתחים של החברה, צילום: אי.פי

נתונים חד-משמעיים

מומחי קידום אתרים (SEO) לא הסכימו עם עמדת גוגל בנוגע להשפעת הבינה המלאכותית משפיעה על התנועה באינטרנט, והמחקר החדש של פיו מחזק את עמדתם.

הניתוח מראה כי בקרב קבוצת הבדיקה, שכללה 900 משתמשים, משתמשים נטו הרבה פחות ללחוץ על תוצאות החיפוש כאשר הדף כלל סקירת AI. על פי המחקר, חיפושים ללא תשובת בינה מלאכותית הביאו לשיעור הקלקה של 15 אחוז. בדפי תוצאות עם סקירות AI, שיעור הקליקים לאתרים אחרים יורד בכמעט מחצית ל-8 אחוז בלבד.

גוגל טענה במספר הזדמנויות שמשתמשים לוחצים על הקישורים המצוטטים בסקירות ה-AI, אך המחקר החדש מצא שרק אחוז אחד מהסקירות הביא לקליק על קישורים לאתרי תוכן. המקורות הללו הם לרוב ויקיפדיה, יוטיוב ורדיט, שמהווים ביחד 15 אחוז מכלל מקורות ה-AI.

רובוט כותב (אילוסטרציה). גוגל הרחיבה שוב ושוב את מספר החיפושים שזוכים לתקצירי בוט, צילום: נוצר על ידי בינה מלאכותית - גרוק

סיום מוקדם של החיפוש

על פי המחקר, משתמשי גוגל נוטים יותר לסיים את הפעילות הגלישה שלהם לאחר שראו סקירת AI. בעיה זו לא צפויה להשתפר עם הזמן. מאז השקת סקירות ה-AI, גוגל הרחיבה שוב ושוב את מספר החיפושים שזוכים לתקצירי בוט. מכון פיו אומר שכיום כחמישית מהחיפושים כוללים סקירות AI. באופן כללי, ככל שיש יותר מילים בחיפוש, כך גדל הסיכוי שהוא יפעיל סקירת AI, וזה נכון במיוחד לחיפושים המנוסחים כשאלות.

המחקר מראה ש-60 אחוז מהשאלות ו-36 אחוז מהחיפושים שמבוצעים על ידי משפטים מלאים מקבלים תשובה מהבינה המלאכותית.

דובר גוגל מסר בתגובה: "אנשים מעוניינים בממשקים מבוססי AI, והפיצ'רים האלה ב-Search מאפשרים לשאול עוד יתר שאלות, מה שיוצר הזדמנויות חדשות להתחבר לאתרים. המחקר הזה משתמש במתודולוגיה פגומה ובמדגם נתונים מוטה, שאינו מייצג את תנועת החיפוש. אנחנו מפנים באופן קבוע מיליארדי קליקים לאתרים מדי יום, ולא הבחנו בירידות ניכרות בהיקף תעבורת האינטרנט, בניגוד לטענות".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...