חברת AIR הישראלית, המפתחת ומייצרת כלי טיס חשמליים, הכריזה על פתיחת מפעל ייצור חדש בכפר יונה בשטח של 3,000 מטר רבוע. המפעל, שיפתח כבר בסוף הקיץ הקרוב, יאפשר ייצור של עד שישה כלי טיס בו-זמנית בקצב של יותר מ-40 מטוסים בשנה - כך הודיעה היום (שלישי) החברה.
החברה מתמחה בפיתוח שני סוגי מטוסים חשמליים: מטוסים בלתי-מאוישים לשינוע מטענים, ומטוס אישי מאויש בשם AIR ONE. המטוס האישי צפוי לקבל בקרוב רישוי LSA מרשות התעופה האמריקאית (FAA), המאפשר טיסה של מטוסים קלים לשימוש ספורט ופנוי.
המפעל החדש תוכנן במיוחד לייצור יעיל ומתקדם, ויכלול קו הרכבה, מעבדת פיתוח והנדסה, ויכולת לביצוע בדיקות קרקעיות מלאות לפני מסירת המטוסים ללקוחות. האתר יאפשר ביצוע בדיקות איכות ובטיחות מחמירות בהתאם לסטנדרטים הנדרשים בתעשיית התעופה.
האתר הישראלי ישמש גם כמודל לבניית מפעל מתקדם בארה"ב, שצפוי להתחיל לפעול ב-2026 ויאפשר ייצור המוני למענה על הביקוש העולמי הגובר. המפעל האמריקני יתמוך בהזמנות הרבות שרשמה החברה ברחבי העולם.
תחום ה-eVTOL נחשב כבר שנים להבטחה גדולה בעולם התעופה, הן ככלי תחבורה ("מוניות מעופפות") שיסייע להפחית את הגודש בכבישים והן ככלי תובלה לשינוע סחורות וחבילות. יש שלל חברות בעולם המנסות לממש את ההבטחה, כדוגמת Joby האמריקנית, שגייסה מיליארד דולר, בין היתר מטויוטה, ופיתחה מונית eVTOL לחמישה נוסעים במהירות של 200 קמ"ש; Archer שפיתחה כלי לארבעה נוסעים במהירות של 150 קמ"ש, ושמשתפת פעולה עם חברת התעופה יונייטד איירליינס, ועוד כמה מתחרות אירופיות וסיניות.
שנת צמיחה מרשימה
המהלך להקמת אתר הייצור מגיע לאחר שנת צמיחה מרשימה עבור החברה, שבמהלכה הכפילה את מספר עובדיה והרחיבה את קו המוצרים. AIR גם הקימה מתחם טיסות ניסוי בארה"ב לשיתוף פעולה עם חיל האוויר האמריקני, וביצעה הדגמות טיסה מתקדמות של המטוסים הבלתי-מאוישים.
בנוסף, החברה חתמה על שיתוף פעולה עם חברת הענק הגרמנית EDAG, היצרנית מערכות ושלדות עבור יצרניות הרכב הגרמניות מרצדס, BMW ואאודי. במסגרת השיתוף תייצר EDAG שלדות עבור שני דגמי המטוסים של AIR.
לטכנולגיה הייחודית של החברה יש כמה מאפיינים מרכזיים: המטוסים מונעים על ידי מנועים חשמליים במקום מנועי בעירה פנימית, הם מסוגלים להמריא ולנחות באופן אנכי (eVTOL - Electric Vertical Take-Off and Landing), ויש להם כושר נשיאה של מעל 250 קילוגרם עם זמן טיסה של שעה.
במהלך השנה הקרובה תמסור החברה 15 יחידות של המטוס הבלתי מאויש ללקוחותיה, במקביל להיערכות לייצור סדרתי של המטוס האישי AIR ONE, שלדבריה כבר זכה ליותר מ-2,500 הזמנות מוקדמות מלקוחות ברחבי העולם.
"זה רגע מכונן עבור AIR כאשר אנו מרחיבים את פעילותנו", אמר רני פלאוט, מנכ"ל ושותף מייסד של החברה. "הפיתוח המתמשך של כלי הטיס החשמליים הרב-תחומיים שלנו מקרב אותנו להגשמת החזון של תחבורה אווירית נגישה ויעילה למגוון שימושים".
חן רוזן, סמנכ"ל הטכנולוגיה ושותף-מייסד ב-AIR, הוסיף, כי "האתר החדש נבנה מתוך חשיבה על צמיחה עתידית, עם מרחב גמיש המאפשר הגדלה של קיבולת הייצור. תכנון האתר מאפשר שיתופי פעולה הדוקים יותר בין צוותי הייצור, ההנדסה והתמיכה".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
