חברת מטא (חברת האם של פייסבוק, אינסטגרם וואטסאפ) פרסמה היום (רביעי), דוח חדש, שבו נחשף כי מאז תחילת שנת 2024 ועד היום היא הסירה 7 מיליון חשבונות שזוהו כקשורים להונאות שונות. החשבונות היו מבוססים בעיקר במיאנמר, לאוס, איחוד האמירויות, קמבודיה והפיליפינים.
במארס 2025, למשל, מטא פעלה בצורה מרוכזת נגד אשכולות של חשבונות המקשורים לפעילות הונאה, והסירה מעל 23 אלף דפי פייסבוק שטרגטו אנשים ברחבי העולם, בייחוד בברזיל והודו.
הגורמים הזדוניים הללו השתמשו בדיפ-פייק ובטכניקות אחרות כדי להתחזות לדמויות מפורסמות בתחומי הפיננסים והספורט ולקדם אתרים זדוניים. בחלק מהמקרים, הקמפיינים הללו הובילו לאתר מזויף שהתחזה לחנות האפליקציות של גוגל. הונאות אלו מבטיחות לרוב החזר מהיר וקל על השקעה בנכסים כמו מניות, נדל״ן, מטבעות קריפטו, או מתכות נדירות - ללא סיכון.
הנוכלים בדרך כלל יוצרים קשר עם אנשים באמצעות דוא״ל, בפלטפורמות החברתיות, בשיחות וידאו או בהודעות בתוכנות החלפת מסרים, עם הבטחה להזדמנויות ״ייחודיות״ להשקעה או הזמנות להצטרף ל״קבוצות קואצ׳ינג״ של השקעה.
שיטות ההונאה המובילות
המחקר שביצעה מטא בשיתוף עם חברת המחקר Graphika חושף כמה שיטות נפוצות שמשתמשים צריכים להיזהר מפניהן:
מדריכי השקעות בקריפטו - נוכלים המתחזים לעובדים ומדריכי השקעות של אפליקציות מסחר בקריפטו מושכים קורבנות בטענה שיש להם "סודות מסחר" ומציגים תמונות וסרטונים מניפולטיביים של אנשים שכביכול הרוויחו כסף רב בזכות העצות שלהם.
תשלום מראש - הנוכלים מציגים חנות מקוונת או פרופיל הנראה לגיטימי בפלטפורמות מכירה כמו פייסבוק מרקטפלייס. לאחר מכירת פריט, הם מבקשים מהקונה לשלם לפני המשלוח. לאחר קבלת התשלום, הנוכל מפסיק להגיב ולא שולח את הפריט שנרכש.
תשלום יתר ובקשת החזר - הנוכל משלם יותר מדי עבור פריט שרכש (או טוען לתשלום יתר באמצעות קבלה מזויפת) ומבקש החזר חלקי מהמוכר. לאחר קבלת ההחזר החלקי, הנוכל מבטל את התשלום המקורי - אם בכלל ביצע אותו - ושומר הן את התשלום המקורי והן את ההחזר.
כלים חדשים למלחמה בהונאות
מטא הציגה מספר כלים חדשים שפיתחה כדי לעזור למשתמשים להישאר בטוחים:
במסנג'ר - החברה מציגה אזהרות כאשר יש בקשות לתשלום מראש לפני משלוח פריט, בקשות לתשלום באמצעות שיטות תשלום מיידיות, או סימנים לכך שחשבון מעורב בפעילות חשודה.
במסנג'ר ובאינסטגרם - החברה השיקה לאחרונה אמצעים המשתמשים בטכנולוגיית זיהוי פנים כדי לסייע בזיהוי ומניעת הונאות "פיתיון סלבריטאים" ולאפשר אימות זהות מהיר יותר לשחזור חשבונות.
בפייסבוק, וואטסאפ ואינסטגרם - המשתמשים יכולים להשלים בדיקת פרטיות ולעדכן את ההגדרות שלהם כדי לבחור מי יכול ליצור איתם קשר ומי יכול לראות את המידע האישי שלהם.
טיפים לשימוש בטוח
"הנוכלים משנים באופן קבוע את הטקטיקות שלהם כדי להתחמק מזיהוי ולעתים נדירות, אם בכלל, מתמקדים בפלטפורמה אחת בלבד. זה הופך את שיתוף הפעולה בין חברות לקריטי עוד יותר", מסבירים במטא.
מומחי מטא גם ממליצים על מספר טיפים להישאר בטוחים:
אמת את מקורות הייעוץ - השתמש בכלים כמו FINRA BrokerCheck או כלי הגילוי הציבורי של יועץ השקעות של ה-SEC כדי לאשר שאתה עובד עם חברת השקעות או יועץ מורשה ורשום.
היזהר מהצעות "בלעדיות" - הונאות השקעה לעתים קרובות מבטיחות תשואות מהירות וקלות עם מעט או ללא סיכון על נכסים כמו מניות, מטבעות קריפטוגרפיים, נדל"ן או מטבעות ומתכות יקרות.
בדוק את הגדרות הפרטיות - השלם בדיקת פרטיות בפלטפורמות השונות ועדכן את ההגדרות שלך כדי לבחור מי יכול ליצור איתך קשר ומי יכול לראות את המידע האישי שלך.
אפשר אימות דו-שלבי - שימוש באימות דו-שלבי (2FV) הוא אמצעי הגנה קריטי במאבק בהונאות.
